Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vien lapseni lähikauppaan tunnustamaan näpistyksen ja

Vierailija
15.01.2013 |

maksamaan tuotteen, onko todennäköistä että ottavat yhteyttä poliisiin? Lapsi 12 v.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäiselle kuitenkaan mitään tapahdu eikä vaikuta tulevaisuuteen tms. Voisi olla ihan hyvä, niin saisi lapsi opetuksen eikä varmaan toista kertaa uskaltaisi...

Mun mielestä ehdottomasti menette kauppaan maksamaan ostoksen. Mieti millaisen kuvan antaa, jos ette mene..

Vierailija
2/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin etukäteen pitääkö varautua siihen että tämä menee viralliseksi. Toivon ettei, uhkaus siitä että toistuessaan tämä menee poliisiasiaksi riittää kyllä. Plus tietysti kotiaresti johon joutui.

Poika tunnusti itse, tosin kiinnijäämisen pelossa (kaverikin mietti kertovansa kotona)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me joudumme ottamaan yhteyttä poliisiin. Jos pakeilleni tulisi äiti 12-vuotiaan lapsensa kanssa aikeenaan hommata lapselle merkintä rikosrekisteriin jo noin nuorena "opetuksen" tähden, niin voisi kyynel vierähtää silmänurkkaan äidin julmuuden takia. Tai typeryyden? Makuasia.

Haetko kaupanmyyjältä jotain irtopisteitä siitä, että olet hyvin reilu ja oikeudenmukainen kasvattaja? Näpistely on aika yleistä lasten keskuudessa ja siihen luulisi tepsivän ihan kotona käyty keskustelu, johon ei tarvita poliisia. Säälin lastasi, koska vaikutat kauhean julmalta.

Vierailija
4/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin, että ei kai. Kaupallekin on myönteistä, että vanhemmat välittävät. Ja onhan niillä poliiseillakin vakavampiakin asioita selvitettävänä. Siis vakavaahan näpistyskin on, mutta se anteeksipyyntö kyllä on tuon ikäiselle aikamoinen muistutus.

Vierailija
5/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me joudumme ottamaan yhteyttä poliisiin. Jos pakeilleni tulisi äiti 12-vuotiaan lapsensa kanssa aikeenaan hommata lapselle merkintä rikosrekisteriin jo noin nuorena "opetuksen" tähden, niin voisi kyynel vierähtää silmänurkkaan äidin julmuuden takia. Tai typeryyden? Makuasia.

Haetko kaupanmyyjältä jotain irtopisteitä siitä, että olet hyvin reilu ja oikeudenmukainen kasvattaja? Näpistely on aika yleistä lasten keskuudessa ja siihen luulisi tepsivän ihan kotona käyty keskustelu, johon ei tarvita poliisia. Säälin lastasi, koska vaikutat kauhean julmalta.

miten alle 15-vuotiaalle voi tulla merkintä rikosrekisteriin?

Eiköhän ap:lla ole nyt kuitenkin tarkoituksena opettaa lapselleen, että varastaminen on väärin...

Vierailija
6/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin poliisit oli hälytetty jo kaupassa ja he sitten soittivat kotiin ja ilmoittivat asiasta. Ainakin lapset säikähtivät. Poliisi oli hyvin asiallinen eikä siitä mitään muita seuraamuksia tullut. Hyvä opetus.

Vierailija
7/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi varkaus olla maksamatta tuotetta, minultakin!

Otan yhteyttä omistajaan, keskustelemme hänen kanssaan. Ei siis jonkun myyjän, vaan kyläkaupan omistajan. Tuskin tekee ilmoitusta? T. ap

Vierailija
8/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaupan henkilökunta saa käyttää maalaisjärkeä? Lapsihan saa opetuksen, kun joutuu kantamaan tekonsa seurauksen menemällä kauppaan ja pyytämällä anteeksi. Kerro mikä kauppa tällaisessa tilanteessa alkaa poliisiasiaa tekemään. Tietty riippuuhan kaikki näpistyksen suuruudesta. Onhan ero jos kyseessä on karkkipussi tai pelikonsoli.

Vierailija
9/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi varkaus olla maksamatta tuotetta, minultakin!

Otan yhteyttä omistajaan, keskustelemme hänen kanssaan. Ei siis jonkun myyjän, vaan kyläkaupan omistajan. Tuskin tekee ilmoitusta? T. ap

voi tehdä poliisille ilmoitusta, tai siis mitä hyötyä siitä olisi, kun sinä jo tiedät asiasta?

Vierailija
10/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin, että ei kai. Kaupallekin on myönteistä, että vanhemmat välittävät. Ja onhan niillä poliiseillakin vakavampiakin asioita selvitettävänä. Siis vakavaahan näpistyskin on, mutta se anteeksipyyntö kyllä on tuon ikäiselle aikamoinen muistutus.

Itseäni harmittaisi joutua selvittelemään moista asiaa työajalla, kun muitakin töitä vuorossa on. Varkauden tullessa ilmi myyjä joutuu soittamaan, täyttämään lappuja ja tekemään ilmoituksen poliisille.

Lisäksi tosiaan harmittaisi ihan helvetisti lapsen puolesta, että saa poliisimerkinnän tuossa iässä. Jonkun pikkupennun opettaminen ei minua kiinnosta...

Vierailija
11/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaupan henkilökunta saa käyttää maalaisjärkeä? Lapsihan saa opetuksen, kun joutuu kantamaan tekonsa seurauksen menemällä kauppaan ja pyytämällä anteeksi. Kerro mikä kauppa tällaisessa tilanteessa alkaa poliisiasiaa tekemään. Tietty riippuuhan kaikki näpistyksen suuruudesta. Onhan ero jos kyseessä on karkkipussi tai pelikonsoli.

on trolli. Kyllähän kaikki tietää, että alle 15-vuotiaalla ei voi olla mitään rikosrekisteriä.

Vierailija
12/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näpistin lapsena kaupasta karkkia. Ja ne tunnontuskat oli ihan hirveät. Sitten mä sain tunnustettua äidille ja sovittiin, että mennään yhdessä kauppaan ja mä maksan ne karkit ja tunnustan teon. Olin melko lailla paskat housussa siellä kaupassa (onneksi äippä oli mukana), mutta helpotti ihan kamalasti ja ikinä sen jälkeen en ole varastanut. Mutta menkää sinne kauppaan ja sopikaa homma. En oikein usko, että tuosta mitään virallista tulee. Ekaks, koska kyseessä rikosoikeudellisesti alaikäinen. Tokaks sun poika menee itse sinne kauppaan takaisin sopimaan ja sovittamaan homman. Lähtökohtaisesti niin eri asia, kun jos vartija yllättää lapsen varastamasta. Ja voithan sä varmuuden vuoksi sanoa pojalle, että tällainen mahdollisuus on, että ei sitten hätkähdä ja kerrot senkin, että ei siitä nyt kuitenkaan vielä mitään seuraa. Ja kerrot myös olevasi ylpeä pojasta, koska tunnusti homman.

Vierailija
13/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ollenkaan samaa mieltä vitosen kanssa.

En todellakaan ottaisi yhteyttä poliisiin, jos äiti tulisi lapsensa kanssa maksamaan tuotteen. Eihän poliisi voi tehdä mitään, pitäisin poliisin ajan hukkaamisena kutsua poliisi tuossa tilanteessa. Minusta vitonen vaikuttaa siltä, ettei tiedä, mistä puhuu.:)

Itse arvostaisin tuota elettä ja tulisin hyvälle mielelle siitä, että joku jaksaa vielä lastansa ojentaa.

Vierailija
14/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaisi joutua selvittelemään moista asiaa työajalla, kun muitakin töitä vuorossa on. Varkauden tullessa ilmi myyjä joutuu soittamaan, täyttämään lappuja ja tekemään ilmoituksen poliisille.

Lisäksi tosiaan harmittaisi ihan helvetisti lapsen puolesta, että saa poliisimerkinnän tuossa iässä. Jonkun pikkupennun opettaminen ei minua kiinnosta...

minne se alle 15-vuotiaan merkintä tulee!

Vierailija
15/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän toinen juttu jonkun rivimyyjän suhteen.

Vierailija
16/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaupan työntekijä

on trolli. Kyllähän kaikki tietää, että alle 15-vuotiaalla ei voi olla mitään rikosrekisteriä.

siitäkin syystä, että ei tiedä, mitä kaupassa oikeasti tehdään tuollaisissa tilanteissa.

Vierailija
17/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppiaasikin samaa mieltä, ettei varastettua tavaraa tarvitse tulla maksamaan??

Vierailija
18/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei ainakaan meidän työpaikalla, ihan oikeassa kaupassa, ei vain av:n "olen kaupassa töissä tiedän kaiken".

Jos lapsi jää paikan päällä kiinni, soitamme poliisit jotka ottavat yhteyttä vanhempiin.

Jos taas aloituksen mukaisessa tilanteessa vanhempi tulee lapsen kanssa kauppaan tunnustamaan ja maksamaan, emme ilmoitusta tee, vaan asia on sillä selvä.

Alle 15-vuotias EI voi saada merkintää rekisteriin, varsinkaan jostain näpistämisestä. Jos kyseessä on varkaus (eli lapsi olisi varastanut jotain arvokkaampaa, kuten edellämainitun konsolin) menisi siitä ilmoitus lastensuojeluun. Tai jos näpistelystä jäisi toistuvasti kiinni.

Vierailija
19/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaupan alan ihmisenä arvostan suuresti että menette paikanpäälle ja maksatte tuotteen. Tälläisissä tilanteissa olemme antaneet armon käydä oikeudesta. Tiukka nuhtelu ja poliisilla uhkailu seka määräaikainen "porttikielto" ovat yleensä tepsineet. Mutta jos jää rysän päältä kiinni eli kaupassa niin meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soittaa poliisit paikalle.

Vielä sille yhdelle edelliselle vastaajalle kommenttia.Älä nyt jaksa puhua mistään julmuudesta.Se on ihan oikein että joutuu vastuuseen teoistaan. Ehkä nyt vielä 12- vuotiaana oppi menee perille. Myöhemmin on turha enää kasvattaa lasta tai opettaa ottamaan vastuuta teoistaan.

Vierailija
20/64 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinlainen merkintä poliisin kirjoihin ja rekisteriin vaikka ei olisi ns rikosrekisteri.

Me kaupassa emme tosiaan saa käyttää maalaisjärkeä vaan KAIKKI näpistykset pitää ilmoittaa poliisille.

Ap liikuskelee nyt todella vaarallisilla vesillä kasvattajana, jos oikeasti hakee kasvatusapua poliisilta. Jumankauta että tuollainen "kasvattaminen" on oikeasti vain sokean hapuilua yössä.. Kannattaisiko ennemmin hankkia kasvatusalan ammattilaisen apua kuin poliisin?

Vai luuletko, että lapsesi alkaa noudattamaan laki kun pelkää riittävästi poliisia? Tai että hän alkaa kunnioittaa lakia kun tapaa kasvotusten poliisin? Lapsesi ongelma on ihan jossain muualla.

Jos minulla olisi tuollainen äiti niin itse luultavasti sortuisin ryypiskelemään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi