Hoidatko sinä vai mies raha-asiat?
"Naiset kuluttavat rahat nopeasti, kun saavat ne hyppysiinsä, kun taas miehet suhtautuvat rahoihin enemmän pelimerkkeinä."
naisilla on emotionaalinen suhde rahaan, kun taas miehet suhtautuvat siihen välineellisemmin ja osaavat paremmin sen ja ajankäytön yhteyden.
Simosen mukaan naiset turvaavat isään ja puolisoonsa usein numero-asioissa, kuten rahoissa ja talousasioissa laajemminkin. Hän kertoo hämmästyneensä, kun eräälle hänen kurssilleen tuli nainen, joka hoiti työkseen ison firman satojen miljoonien tilit, mutta omat raha-asiat olivat rempallaan.
Helsingin Sanomien TNS Gallupilla teettämän selvityksen (HS 14.1.) mukaan miehistä joka neljäs hallitsi kaikki kyselyssä esitetyt neljä taloustermiä, kun naisista vain 13 prosenttia tiesi ne oikein.
"Silti yhdelle kurssille tuli nainen, joka halusi oppia, miten säästää rahaa, jotta voi kuluttaa enemmän", hän naurahtaa.
http://www.hs.fi/talous/Tutkija+Naisilla+ja+miehill%C3%A4+erilainen+suh…
Kommentit (29)
myös yrityksemme. Olen tosi pedantti esim. laskujen suhteen. Miehellä on niin paljon kiireitä, että helposti unohtuisi laskut pöydän kulmalle viikoiksi.
Eikö todellakaan kukaan muu huomaa, että tuo nainen elää kouluttamalla naisia raha-asioissa? Siksi hänen oma etunsa edellyttää tutkimustulosta, jonka mukaan naiset eivät osaa/halua/välitä/viitsi/uskalla itse hoitaa raha-asioitaan. Kriittisyys tutkimuksia kohtaan todellakin oli yksi niistä asioista, jotka opin yliopistossa. Minulle on jotenkin täysin vieras ajatus, että täysivaltainen kansalainen ei huolehdi itse omista raha-asioistaan. Kun olen itse selvittänyt tuloni ja menoni ensimmäisestä tilistäni 14-vuotiaana, minulle ei tuota mitään vaikeuksia. Kieltämättä tase on jotenkin vaikea, vaikka olen kirjanpitoonkin perehtynyt. Tai siis se, miten debet- ja credit-puolen saa täsmäämään ja mihin kohtaan mikäkin summa kuuluu. Tosin meilläkin tapa on se, että mies tienaa ja minä tuhlaan, eli käytännössä huolehdin laskujen maksut ja mies kärtyää, että "mihin ne kaikki rahat taas on menny". Toisaalta minä olen se, jonka on tiedettävä, paljonko milloinkin on rahaa käytettävissä ja onko aihetta ottaa luottoa.
Ihmettelinkin, että mikä motiivi tämmöisellä tutkimuksella, ja varsinkin uutisoinnilla on.
Eiväthän päivittäiset raha-asiat nyt mitenkään monimutkaisia ole.
Harvemmin kohdalle sattuvat jutut ovat sitten semmoisia, että niihin kannattaa kysyä asiantuntijalta neuvoa vaikka omaakin osaamista ja tietämystä löytyisi. Omat tiedot kun saattavat olla pahasti vanhentuneita jos niitä on edellisen kerran tarvinnut 20 vuotta sitten.
Tuntui todella pahalta lukea 'uutisesta', että 'naisille numeroasiat ovat vaikeita ja siksi kysyvät usein neuvoa mieheltään tai isältään' ..siis arkisissa raha-asioiden hoitamisessa.
koska mun mieheni pistää rahaa menemään sellaista tahtia etten voisi ollenkaan rentoutua jos minulla ei olisi omaa taloutta yhteisen rinnalla. Vaikka kummankin tulot ovat ihan hyvät, miehellä on koko ajan rahat loppu, kun on muka ihan pakko ostaa uusi auto tai lähteä poikien kanssa ryyppäämään Keski-Eurooppaan tms.
Yhteiset menot menevät puoliksi, minä olen useammin se joka laskut muistaa/viitsii maksaa.
Omaa talouttani sikäli hoidan aktiivisemmin, että itse yritän vähän sijoittaa. Ei niin suuria summia että siihen varainhoitajaa tarvittaisiin, mutta kuitenkin. Mies pistää oman tilinsä aina surutta sileäksi. Hänellä on myös lainaa jäljellä vaikka kuinka, minä olen oman osuuteni jo maksanut.
Eikö todellakaan kukaan muu huomaa, että tuo nainen elää kouluttamalla naisia raha-asioissa? Siksi hänen oma etunsa edellyttää tutkimustulosta, jonka mukaan naiset eivät osaa/halua/välitä/viitsi/uskalla itse hoitaa raha-asioitaan.
Omaankin korvaan juttu kuulosti oudon yleistävältä. Ihan kuin kaikki naiset olisivat tuollaisia. Jutun perusteella itse olisin mies ja tuntisin aika monta muutakin "munatonta miestä".
Minä hoidan meillä periaatteessa kaikki raha-asiat. Laskut, seuraan tilit, verot, lainanauvottelut, taloutemme suunnittelun, sijoittamisen, lasken ja analysoin suuremmat hankinnat jne. Minä myös varmaan päätän suurimman osan rahoista käyttämisestä lopulta.
Mies sitten lähinnä vain tarkastaa minulta onko tilillä riittävästi rahaa, jos haluaa jotain isompaa ja sanoo mielipiteensä esim. auton, asunnon tms hankinnasta, mutta rahamielessä ne menevät yleensä minun antamissani raameissa. Sijoittamisajatuksistani kerron hänelle toisinaan ja sen päälinjoista keskustelemme toisinaan tai hän kertoo joskus ajatuksiaan, mutta nekin ovat käytännössä kokonaan minun hallittavissani ja päätöksen takana.
Meillä on ollut sama jako raha-asioiden hoidossa melkein alusta asti, jo silloin kun meillä oli vielä täysin omat rahat. Sekä riippumatta siitä kumpi on tienannut ja paljonko.
Raha-asioiden hoito ei liity meillä mitenkään siihen kenelle rahat tulevat tai kenen omaisuutta ne ovat. Meille on ollut helpompaa ja loogisempaa samalla henkilölle hoitaa molempien asiat ja optimoida kokonaisuutta, vaikka rahat nimellisesti ovatkin osittain erillisiä.
t. 27
Kaikki tilit on yhteisten tuunusten alla. Minä maksan laskut, siirtelen rahoja tileiltä toisille, huolehdin että raha riittää. Maksan viikkorahat, seuraan lainatilannetta ja luottokortteja.
Mies hoitaa oman osuutensa ja tuo sen rahan sinne pankkiin. Saa kuulemma töissä tarpeekseen raha-asioista ja haluaa olla siviilissä niitä hoitamatta. Se taas passaa mulle.
Hänellä on yhtälailla käyttöoikeudet kaikille meidän tileille mutta ei ole kiinnostunut rahasta niin kauan kuin sitä riittää. Minä taas haluan tietää tarkkaan mihin rahat menee ja mitä jää esim matkustelua varten säästöön.