Onko 36-vuotias synnyttäjä todellakin vanha?
Työpaikalla eräs nainen sanoi olevansa juuri tuollaisten vanhojen vanhempien viimeinen lapsi, ja teki siksi omat lapsensa nuorina eli alle 30v. Menin ihan sanattomaksi, koska en ollut tajunnut olevani vanha äidiksi...
Kommentit (51)
oletko itse yövalvonut kypsällä iällä?
T. koliikkivauvan saanut 39 vuotiaana, 3 tunnin yöunet vuoden ajan
reilu parikymppisenä, joten en osaa sanoa kypsän iän yövalvomisista omalla kohdallani. Sen kuitenkin tiedän itsestäni, että unen tarve on vähentynyt vanhetessa. Parikymppisenä se oli 10-12 h, nykyään 7-8 h. Mummoni nukkuu 4-5 h yössä, joten ilmeisesti meidän suvussa ainakin pitää paikkansa.
38
Mutta sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä äiti.
Olen työssäni eri ikäiseten vanhempien kanssa tekemisissä ja lapsen hyvää hoitoa ja kasvatusta ei todellakaan voi suoraan verrata äidin ikään.
Vanhemmat vanhemmat uskaltavat toki avata suunsa kun on kyse omasta lapsesta, he osaavat sekä vaatia että myöntää jos esim joskus on raskasta.
Epävarmuutta, suojelevaisuutta ja välinpitämättömyyttä on niin nuorilla kun vanhemmilla vanhemmilla.
Omakohtaisia kokemuksiakin on. Tulin ensi kertaa äidiksi 21 vuotiaana ja viimeisen synnyttyä olin 40.
Muistan itkeneeni väsymystä ensimmäisten lasten yövalvomisten ja korvakierteiden aikaan. Olin aivan puhki pätkäunien takia.
Nyt kypsempänä äitinä osaan säädellä voimavaroja, en tunne olevani lainkaan niin uupunut valvottujen öidenkään takia.
Lapsille kaikille olen tarjonnut vähintään yhtä paljon elämyksiä ja virikkeitä.
Oma äitini oli 34 kun sai minut 60-luvulla. En tiedostanut hänen ikäänsä suhteessa muihin äiteihin kun vasta murroiässä enkä silloinkaan mitenkään negatiivisenä.
Asenne se on mikä ratkaisee!
jonka jälkeen synnytyssairaalassa suhtautuminen tuntui muuttuvan edelliseen raskauteen verrattuna, joka oli puolitoistavuotta sitten.
mun mielestä olen normaali-ikäinen lapsen saava nainen
oma äitini on ollut 38 saadessaan minut ja hänen äitinsä on ollut 34 saadessaan äitini
eikä todellakaan reissata yhdessä eikä vietetä nyt niin paljoa aikaakaan yhdessä. SIITÄ HUOLIM;ATTA että ollaan reissattu paljon ja vietetty paljon yhteistä aikaa lapsuus ja nuoruusvuosina.
Nykyään heillä on reissuissa mukana avokit tai omat ystävät.
Onkohan tuossa kuitenkaan kyse iästä??
Ja huom tiedän nuoria vabhempia jotka ei ota edes niitä pieniä lapsiaan mukaan reissuun, vaan kiikuttavat ne muille hoitoon siksi aikaa,
..ihmettelevät "miten sä voit lähteä lomalle äitis kanssa", "miten sä vietät noin paljon aikaa vanhempiesi kanssa".. no ihan vaan siksi kun he on nyt nelissäkymmenissä ja meillä on mukavaa yhdessä, reissataan tehdään kaikenlaista porukalla. ja kyllä he huomattavasti enemmän hoitaa meidän lapsia kuin ystävieni vanhemmat.
itselläni vanhat vanhemmat (20 oli 50vuotta) voin sanoa, että kadehdin niitä joilla oli nuori äiti
itse olisin halunnut 3 lasta. Kahteen jäi, koska olen jo liian vanha (vaikkakin nuorekas). Ikää minulla 32
äitini sai minut 19-vuotiaana. Häpesin yli KAIKEN nuorta äitiäni, muiden vanhemmat äidit olivat mielestäni äitimäisempiä. Lisäksi äidilläni tuli siinä vajaa kolmikymppisenä biletysvaihe. Ilmeisesti otti takaisin jotain, mikä jäi kokematta parikymppisenä.
toi on oikeesti hassua kun olen lasteni kanssa harrastuksissa ja siellä on samanikäisten (alle 3v) lasten mukana naisia, joita kuvittelen heidän mummoikseen, näyttäväthän ne aivan minun äidiltäni (52v), mutta jostain käy aina ilmi, että ovatkin lastensa äitejä! joko ovat ikäistänsä vanhemman näköisiä ja oloisia tai sitten täytyy muuttaa käsitystäni äidistäni ja ajatella häntä nuorekkaana ;)
Mun äiti tekee juuri sukututkimusta ja ainakin meidän ihan tavallisessa maalaissuvussa on syntynyt kautta vuosien/vuosisatojen lapsia naisille myös yli 35-vuotiaina. Ja onpa siellä koko joukko niitä aviottomiakin lapsia 1800-luvulta, vaikka täällä sitä pidetään nykyajan ilmiönä.
Ei kai voi olla luonnonvastaista saada lapsi vaikka 42-vuotiaana jos se luonnon keinoin sikiää ja syntyy?
minäkin äitiäni ihan kamalan vanhana ja hän sentään sai minut ollessaan 27 ;) että nyt 25 vuotiaana 2 lapsen äitinä, en ajattele, että kahden vuoden päästä olisin jo liian vanha saamaan lapsia =)
Nythän ole ollut kyse onko vanhempi äiti nuorekkaan näköinen tai oloinen, vaan siitä onko sopiva äidiksi.
Vanhemmat vanhemmat voivat tarjota lapsilleen paljonkin ennemmän kun nuori (siis sellainenkin mahdollisuus on oikeasti olemassa) joten ei voida teilata vanhoja vanhempia yleistämällä.
Ja tätä kirjottaessa tulee valitettavan monta nuorta äitiä mieleen jotka eivät panosta lapseensa lainkaan ja ajattelevat pitkälle vain omia etujaan (pitäiskö tähän vielä lisätä hih hih?)
hahhaa toi on oikeesti hassua kun olen lasteni kanssa harrastuksissa ja siellä on samanikäisten (alle 3v) lasten mukana naisia, joita kuvittelen heidän mummoikseen, näyttäväthän ne aivan minun äidiltäni (52v), mutta jostain käy aina ilmi, että ovatkin lastensa äitejä! joko ovat ikäistänsä vanhemman näköisiä ja oloisia tai sitten täytyy muuttaa käsitystäni äidistäni ja ajatella häntä nuorekkaana ;)
tunsin olevani kypsä aikuinen, kun sain kaksoset 35-vuotiaana, tunsin olevani paljon nuorempi ja kokemattomampi. Kun sain kuopuksen 38-vuotiaana, olin erittäin ihmeissäni ja kiitollinen. Nyt 40+ iässä en enää fyysisesti jaksaisi raskautta ja vauva-aikaa, mutta psyykkisesti kyllä. Omasta mielestäni olen saanut kaikki lapset juuri oikeaan aikaan.