Mitä järkeä on 10 luokassa?
Jos ei ole ennenkään kiinnostanut opiskella tai osannut mitään koulussa, niin tuskin se 10 luokka siinä mitään auttaa. Mieluummin menee jatkamaan sellaiseen kouluun mihin pääsee niillä arvosanoilla, vaikka sitten olisi mikä koulu tahansa.
Kommentit (20)
Itse olen käynyt 10 luokan. En vaan yhtään tiennyt mitä olisin halunnut opiskella. Miksi mennä jonkun koulun kirjoille ja väkisin opiskella sitten ammattia joka ei kiinnosta?? 10 luokka oli tosi kiva, kaksi päivää viikossa oltiin työssäoppimassa ja työpaikka oli sama koko vuoden. Siinä sai vähän tuntumaa työelämäänkin.
10 luokan jälkeen en vieläkään tiennyt mitä tehdä, menin lukioon ja lopetin sen puolen vuoden päästä. Sitten hain ammattikouluun ja kävin sen loppuun, mutta ala ei vaan ollut oikea.
Vasta 23 vuotiaana tuli sellainen ahaa elämys, mitä haluan tehdä. Opiskelin ja pääsin töihin, ja hyvin olen viihtynyt alallani. Yhtään ei kaduta, että menin aikoinaan kympille!
Jos haluaa korottaa numeroita. Jos ei tiedä mihin menisi jatkossa opiskelemaan.
Mielummin ottaa sen 10 luokan ja opiskelee peruskoulua vuoden lisää, kuin lorvii tekemättä mitään.
Olen käynyt kymppiluokan, ja siitä oli minulle tosi paljon hyötyä. Ysiluokalla olin aivan toivoton tapaus, näyttäydyin koulussa muutaman kerran viikossa ja aina myöhässä, yhteishaussa en hakenut mihinkään. Kesälomalla kävin hakemassa kymppiluokalle kun koulun opo patisti ja "potki perseelle", ja sinnekin menin kännissä. En tiedä missä olisin tänä päivänä ilman kymppiluokkaa. Opettajat siellä jaksoivat keskittyä oppilaiden henkilökohtaisiin tarpeisiin, ja kumman paljon tuli itsekin vuodessa henkisesti kasvettua. Työharjoittelua oli 2 päivää viikossa, ja sitä kautta löysin itseä kiinnostavan alan jonne pisteetkin riittivät 2 numeroa kohonneen keskiarvon avulla.
Enkä ole ainoa, jota kymppiluokka on auttanut. Luokalta jolla olin on muutama jatkanut yliopistoonkin opiskelemaan. Kaikki jatkoivat johonkin kouluun. Lisävuosi oppivelvollisuuteen saa ehdottomasti minun kannatukseni, tuon ikäisistä nuorista on niin moni aivan hukassa itsensä kanssa ja aivan lapsia vielä.
Kävin kympin silloin yli 20 vuotta sitten. Omalla yläasteellakin se olisi ollut, mutta siihen en halunnut, vaan matkystun mielummin 2-3 bussilla yhteen suuntaan täysin eri kouluun. En ollut yläasteella mikään huonoista huonoin, mutta en vain jaksanut olla kiinnostunut koulusta ja ka. oli noin 7,3. Kympillä meitä oli upea pieni luokka, mukavat innostuneet opettajat ja kiva ilmapiiri ja nostin keskiarvoni reippaasti, eli kympin jälkeen se oli 8,3.
Kympillä myös keksin minne jatkan ja kaikki on sen jälkeen mennytkin mukavasti. Olen opiskellut nyt aikuisenakin vielä uuden ammatin ja uskon kympin auttaneen moneen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 22:16"]
Itse olen yhdeksännellä ja olen suunnitellut meneväni kympille ja lukuaineiden kesliarvo on 9.18. Totta, mutta en lainkaan tiedä minne haen.
[/quote]
Sinulle en suosittele kymppiluokkaa missään nimessä. Ihan yksinkertaisesti siksi, että turhaudut siellä totaallisesti niiden kuutosten oppilaiden joukossa. Jos et vielä tiedä, mihin haluat, niin paljon paremmin kulutat sen mietintävuoden lukiossa. Otat vaikka vähän kevyemmän tahdin (eli suunnittelet suoraan kurssien määrän niin, että saat lukion suoritettua halutessasi 3,5 vuodessa tai 4 vuodessa). Jos sitten ekan lukiovuoden jälkeen päätät pyrkiä amikseen, voit amiksessa korvata yleissivistävien opintojen kursseja jo suorittamillasi lukiokursseilla.
ajattelin pääseväni lukion, muttä ikävä kyll en pääsyyt mul ei ole muuta vaihto ehtoa kun 10 luokaan. Voiko sen jälkeen hakea lukioon ( ei aikuisluio).
10 luokkaan mahtuu paljon enemmän oppilaita kuin yhteen luokkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:39"]ajattelin pääseväni lukion, muttä ikävä kyll en pääsyyt mul ei ole muuta vaihto ehtoa kun 10 luokaan. Voiko sen jälkeen hakea lukioon ( ei aikuisluio).
[/quote]
Tottakai voi hakea lukioon. Kymppiluokan käynyt poikani kirjoitti juuri ylioppilaaksi.
Mun tytär meni ysin jälkeen lukioon, mutta ei kokenut paikkaa omakseen ja halusi lopettaa. Vaihtoehtona ei ollut kotona hengailu, joten meni kympille. Ja nosti numeroita ennestään ja nyt on selvät sävelet tulevaisuudelle :) Mä olen ainakin ylpeä mun tyttären kyvystä kantaa vastuu valinnoista ja keksiä suunnitelma B kun A tuntui käytännössä huonolta. :) Ei vuosi hukkaan mennyt!
Ei varsinkaan nämä kaupunkien kymppiluokat, joissa meno on lähinnä sitä, että oppilaita etsitään opettajavoimin kouluun kahviloita tms kierrellen. Ei se into siinä todiaan kasva.
Mutta jos se into on juuri löytynyt ja kasvu ja oppiminen vaan ovat kesken, lisävuodesta voi hyvinkin olla apua. Etenkin jos itsekuri on kuitenkin kehittynyt jo jonkun verran muusta lapsellisuudesta hulimatta, ja pystyy itse keskittymään opiskeluun huolimatta sitä, että "luokkakaverit" ei niinkään keskity.
Oma esikoiseni oli vielä yhdeksännellä luokalla hyvin lapsellinen ja laiska. Ysin päästötodistuksen k.a. oli vain 6,9 - sillä ei olisi päässyt opiskelemaan tuona kyseisenä vuonna edes lähikaupunkiin amikseen (no, ehkä jostain olisi voinut joku peruutuspaikka ilmestyä).
Hän päätyi kymppiluokalle, nosti keskiarvooan yli numerolla, ja on nyt iloinen ja pärjäävä lukiolainen.
Ilman kymppiluokan käymistä voisivat tulevaisuudensuunitelmat olla aika paljon ankeammat kuin nyt.
Kaikki eivät toki osanneet hyödyntää tilaisuutta, kympin luokasta noin puolet tsemppasi ja sai haluamansa jatkopaikan. Loput olivat lähinnä ruokittavina päivähoidossa.
niin surkea, ettei sillä pääse mihinkään, silloin on hyvä käydä kymppi läpi.
Tuo yläasteikähän on osalle nuorista aika vaikeaa murkkuiän kuohuntaa, eikä koulu kiinnosta. Henkilö ei välttämättä ole ollenkaan tyhmä vaan voi olla kyvykäs moneen asiaan, mutta ei pääse vaikka lukioon koska on yläaste mennyt kouluinhon takia huonosti.
Itse olin tällainen tapaus. Yläasteella en välittänyt koulusta pätkääkään, kiinnosti vain pojat, kaupungilla roikkuminen yms. Tuli sitten tosi huono keskiarvo. Ysiluokan lopulla aloin tajuta että en minä haluakaan mihihkään ammattikouluun, saati kouluttamattomaksi. Haluan lukioon. Minun keskiarvollani ei sinne kuitenkaan päässyt. Menin kympille ja nostin niitä, sitten lukioon ja nykyisin olen diplomi-insinööri :)
Miten pystyy saamaa 9,50 keskiarvo todistukseen ja mitä numeroita pitäis saada ja minkälainen mun pitää koulussa olla että saa 9,33-9,42-9,50 Tai 9,72
Minulla on 8 keskiarvo tällä hetkellä
Siellä varmaan voisi oppia kirjoittamaan esimerkiksi "10-luokassa", jos äikän tunnit on aikaisemmin vaikka lintsattu?
Jouduitko menemään lukion 1 luokalle 10luokan jälkeen? Vai muiden ikäisesi kanssa samaan luokka asteeseen?
Itse olen yhdeksännellä ja olen suunnitellut meneväni kympille ja lukuaineiden kesliarvo on 9.18. Totta, mutta en lainkaan tiedä minne haen.