Sattuuko käynnistetty synnytys enemmän kuin luonnollisesti etenevä?
Kaksi lasta synnyttänyt käynnistettynä.
Ensimmäinen käynnistettiin ilman mitään omia supistuksia. Kivut olivat todella kovat.
Toisesta ensin luonnolliset supistukset, jotka kesti ihan hyvin. Sitten halusivat laitoksella nopeuttaa synnytystä ja vauhditettiin maksimimäärällä oksitosiinia. Kivut olivat taas ihan sietämättömät.
Oletan että kipukynnykseni ei ole hirveän alhainen. Olen loukannut itseni pahastikin ja sairastanut munuaistulehduksen jonka pitäisi olla sietämättömän tuskallista. Synnytykset kuitenkin vielä tuskaisempia.
Kommentit (12)
Käynnistetty eteni niin nopeasti ja todella rajuna etten pysyny yhtään mukana menossa. Luonnollisesti käynnistyneet kesti pidempään mutta ei olleet yhtä rajuja.
sanoi että käynnistetty synnytys oli ihan kamala, toinen joka tuli ihan itsestään syntyikin sitten ilman epiduraalia, kohdunkaulapuudutksen vissiin otti.
Itselläni myös esikoinen käynnistettiin, tipanlaitosta kului 4h niin oli lapsi sylissä, oli kyllä todella rajut supparit...
Nyt odotan toista, voin tulla kertomaan 15vkon (+/-2vk) oliko eroa =D Olettaen että kaikki sujuu "normaalisti" tällä kertaa.
sekä olen ollut mukana ystäväni käynnistettäessä synnytyksessä ( hänellä silloin jo 2 "normaalia" synnytystä takana )ja näiden kokemusten perusteella uskallan väittää, että käynnistetty olis kivuliaampi.
Sekin vois jo kertoa tähän kipuasiaan jotain, kun kerran sanotaan, että "luonnollinen" , niin eikös sen oleteta olevan lähes aina ihmiselle se paras vaihtoehto ja lääkkeillä käynnistetty, kemiallinen - jotain sellasia, mihin kroppa ei ole valmistautunut. Enkä puhu nyt kivunlievityksestä, vaan siitä, että onko auennut itsekseen vai juurikin lääkkeillä.
Mulle henkilökohtaisesti oli aivan helvettiä aueta lääkkeillä: supistukäyrä oli tapissa KOKO ajan, ei siis mitään taukoja. Olin niin sekaisin kivusta, että luulin jonkun poraavan mua porakoneella otsaan. Tämä kertonee varmaan jotain...
Kokemuksia on varmasti tosi monia ja tää on vaan mun( ja ystäväni tulkinta ). Ja anteeks, jos pelottelin, ei ollut tarkoitus.
Käynnistetty synnytys voi olla kivuliaampi, mutta vaikeahan sitä on verrata kun jokainen synnytys on erilainen.
Olen myös siinä käsityksessä että vesien menolla/kalvojen puhkaisulla alkanut avautumisvaihe on kivuliaampi kuin avautumisvaihe, joka päättyy vesien menoon...?
Itselläni on kaksi nopeaa luomusynntystä takana, molemmissa vedet meni vasta ponnistusvaiheen alussa. Kipu oli voimakasta mutta siedettävää.
Käynnistetty on nopeatempoisempi ja kipu on kova mutta ottaisin milloin tahansa sen ennemmin kuin 19,5 tuntia mieletöntä tuskaa luonnonmukaisesti edeten..
Siinähän keho pakotetaan johonkin mihin se ei ole ihan vielä valmis.
Ja kyllä mulla käynnistetyn synnytyksen supistukset olivatkin paljon voimakkaampia ja pidempikestoisia kuin luonnollisen. Silti kohdunsuu avautui hitaammin.
käynnistetty synnytys oli erittäin paljon kivuliaampi. Supparit eivät koskaan laukea ja ne ovat erittäin intensiivisiä ja kivuliaita.
Eka synnytys käynnistettiin, ja toisessa, luomusynnytyksessä lapsi meinasi syntyä sairaalan käytävälle, koska en ollut tajunnut lähteä ajoissa sairaalaan. Ei ne luomusupparit vaan sattuneet lähellekään niin paljon, että olisin tajunnut synnytyksen olleen jo oikeasti käynnissä.
ne pahimmat kivut tulee, ne jotka käynnistetyssä koin.
Vasta kun alkoi hirmuinen paine alapäässä tajusin että eihän niitä kovia avautumiskipuja olekaan tulossa ollenkaan.
Ei ne luomusupparit vaan sattuneet lähellekään niin paljon, että olisin tajunnut synnytyksen olleen jo oikeasti käynnissä.
Siinähän keho pakotetaan johonkin mihin se ei ole ihan vielä valmis.
Ja kyllä mulla käynnistetyn synnytyksen supistukset olivatkin paljon voimakkaampia ja pidempikestoisia kuin luonnollisen. Silti kohdunsuu avautui hitaammin.
Oma ensimmäinen synnytykseni eteni luonnollisesti, kuitenkin se oli ainoa, jossa tarvitsin epiduraalia. Kaksi muuta käynnistetty oksitosiinilla. Minullakin käynnistyksissä supparit olleet luonnollisia voimakkaampia, mutta synnytys edennyt hyvin nopeasti ja lapset syntyneet kummallakin kerralla alle tunnissa tipan laitosta. Kummassakaan käynnistyksessä en tarvinnut lääkkeellistä kvunlievitystä, kovia suppareita kesti n. 20 minuuttia. Tuon perusteella sanoisin, että käynnistetyssä selvisi huomattavasti helpommalla, ei ehtinyt edes väsyä...
Tilanne on tietysti ihan eri, jos käynnistetään kovin epäkypsästä tilanteessta eikä edistystä tapahdu. Minulla käynnistettiin pari viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta tilanne oli jo hyvin valmis ja synnytys lähti nopeasti käyntiin.
Yksi sektio, yksi käynnistetty ja yksi itsestään käynnistynyt. Käynnistetty oli näistä helpoin vaihtoehto.
Mä luulen, että se kivun kokemus on tosi yksilöllinen ja subjektiivinen, ja siihen vaikuttaa enemmän sata muuta seikkaa kuin se käynnistys.
Mutta käynnistys voi olla sikäli ikävä homma, että se saa aikaan todella kivuliaat supistukset, jotka eivät kuitenkaan edistä synnytystä. Mulla oli kerran näin, vuorokausi hirveän kipeitä, tiheitä suppareita ilman että kohdunsuu oli moksiskaan.