Rahat tiukassa ja raskaana!
Ennen kuin kukaan sitten laittaa niitä "miten olisi ehkäisy" -kommentteja niin haluan sanoa, että ehkäisy on ollut käytössä, kiitos.
Eli siis ehkäisystä huolimatta raskaana ja rahatilanteemme ei ole mikään paras mahdollinen. Teen tuuraus hommia siivoojana ja avokkini opiskelee työkkärin kautta ammattia.
Haluaisin vähän tietää onko muilla kokemuksia ja miten pärjännyt lapsen kanssa tiukalla rahatilanteella...
Aborttia miettiessä tulee itku silmään, koska tuntuu että tekisin sen vääristä syistä ;-;;
Kommentit (7)
Mulla tuli samanlaisia ajatuksia alussa, mutta näyttäis siltä, että asiat tosiaan järjestyy. Sossuun vaan jos näyttää, että tarvii.
Ja kun vähän alat ympäriltä kuulostelemaan, niin tosi monilla on siskoja ja tuttuja ja tutuntuttuja, joilla on lapsi kasvanut vauva-ajasta ohi ja ylimääräisiä tarvikkeita nurkissa. Mikäli ei ole tarkkaa, että pitäisi uutena hankkia vaatteet sun muut, niin niitä saa kyllä lahjoituksina vaikka ja kuinka! Siinä Kelan äitiyspakkauksessakin tulee jo paljon.
Kyllä ne asiat järjestyy!
Meillä miehen kanssa koskaan ollut ns. ideaali finanssi tilanne kun lapset syntyneet. Tytöt syntyi kun opuskeltiin ja kuopus kun jäin sitten työttömäksi.
Vauva pärjää vähällä. On tyytyväinen kun rakastavat vanhemmat, vaatetta ja puhdas vaippa. Me olemme ottaneet aina äitiyspakkauksen. Kestovaippoihin sijoitettu, kankaisiin siis kun itse tein. Huuto.netistä käytettyä vaatetta. Vauvalle ruuat pitkälti itse tehty. Ja onneksi imetys sujunut aina hyvin.
Raha ei tee loppupeleissä onnelliseksi mutta toki helpottaa elämää. Apua pitää rohjeta pyytämään. Sossussa käymiseen tottuu, toki nyt olemme iloisia ettei tarvetta ole.
Asioilla tapana järjestyä. Nauti raskaudesta. Lapsia ei voi kalenterin kanssa suunnitella. Taloudillinen tilanne ei välttämättä koskaan ole ideaali lapsen saamiselle jos sitä vain odottaa.
Ensinnäkin onnittelut raskaudesta. Kuulostaa siltä että muuten kuin rahan osalta olette hyvinkin iloisia vauvasta?
Olen samaa mieltä muiden kanssa että vauva ei hirmuisia tarvitse. Innokkaana kirpparikiertelijänä olen myös havainnut, että esim. vaunuja, turvakaukaloita ja syöttötuoleja saa tosi halvalla (5-50e hintaluokassa) ihan käyttökelpoisia, vaan vähemmän kauniita kuin lastetarvikeliikkeistä ostamalla. Ja kaikkea ei välttämättä edes tarvitse. Vaatteita löytyy välillä 20cnt/kpl (hinta ei yleensä riipu vaatteen kunnosta/laadusta vaan myyjän hintakäsityksistä).
Kestovaippoja suosittelen itsekin. Jos jaksaa nähdä vähän vaivaa niin harsoilla + niiden päälle tulevilla vaippakuorilla (tai villahousuilla) voi vaipattaa ensimmäiset puoli vuotta esim. 50 eurolla. Halvemmallakin jos ostaa esim. kirpparilta käytetyt harsot. (kertakäyttöiset 20-30e kuussa).
Saattehan lapsilisääkin. Se 100e/kk riittää ensimmäiset pari vuotta ihan hyvin kaikkiin vauvan kuluihin, jos ei osta uusia, kalliita tarvikkeita. Mun kaksoset ovat nyt alle 2v vielä, joten siitä eteenpäin en osaa ennustaa. Mutta tuskin se nyt ihan yhtäkkiä kamalasti muuttuukaan.
Kannattaa katsoa äippärahakuviot huolella läpi:
äippärahan saa viimeisimmän vahvistetun verotuksen perusteella, eli siis tässä tapauksessa varmaankin 2011 verotuksen. Mutta jos sulla on viimeisen 6kk aikana ennen äippälomaa paremmat tulot kuin silloin, niin sitten lasketaan sen 6kk tulon mukaan (nää tulot täytyy itse ilmoittaa ja todistaa, eli palkkakuitit talteen).
Eli kannattaa tosissaan yrittää saada mahdollisimman paljon työvuoroja ennen kuin jää äippälomalle, tai hakea vaikka sit lisäksi kaupan kassavuoroja tai mitä ikinä onnistuu saamaan. Koska sen palkan saa sit helposti kaksinkertaisena, ensin ihan palkkana ja sit vielä uudestaan isomman äippärahan muodossa.
Eri asia on jos olit 2011 paremmin varoissasi. mutta sittenhän äippäloma onkin taloudellisesti oikein hyvä juttu.
Opintotukea voi muuten (muistaakseni) saada myös äitiyslomalla, eli jos opiskelu kiinnostaa niin sellaista voin myös suositella. :) Toki sit täytyy asiat järjestää jotenkin vauvan hoidon kanssa (tai kantaa vauvaa tunneilla mukana), eli ei tuo raha tietenkään ihan itsestään tule...
Mulla neljä lasta ja viides tulossa. Välillä on ollut niinkin että itse sain opintotukea ja mies kotihoidon tukea, silloin oli kaksi pientä. Hyvin pärjättiin :)
Kun rahaa on enemmän niin sitä menee enemmän, autoon, huomaamatta ruokaan ja kaikkeen pieneen, partureihin... Mutta vähemmälläkin pärjää ja oikeastaan silloin huomaa mikä oikeesti on tärkeää.
Ei vauva tarvii kalliita tavaroita tai hirveetä kasaa vaatteita. Äitiyspakkauksella pääsee pitkälle, lisäksi kirpparit, ja moni haluaa melkein ilmaiseksikin eroon liioista pieniksi käyneistä vaatteista ;) vaunuja ja muuta saa ostettua käytettyinä ja imetys on halpaa. Jos se ei onnistu niin kyllä siitä lapsilisästä on apua esim. korvikkeen ostossa. Lapsi tarvitsee ennenkaikkea rakkautta vanhemmiltaan, ja kuulostaa siltä tulee sitä saamaan
Minäkin sain minimipäivärahaa ja iso vuokra on taakkana. Miehellä ok tulot, mutta kesäisin tulot laskee. Mitään ylimääräistä ei juurikaan osaa ostella. Saat äitiyspakkauksen ja kirppareita kierrellessä löytyy todella edullisia vaatteita vauvaikäisille, eikä ne vielä paljoa litään tarvitse. :) netistä löytyy edullisia pinnasänkyjä ym. Kelasta saat hakea lisäksi asumistukea ja varmaan, jos todella tiukille menee, niin toimeentulotukea myös. Kyllä te pärjäätte! Onnea raskaudesta ja koeta nauttia siitä :) jos on läheisiä, jtka voivat myöhemmin auttaa lapsenhoidossa, niin voit käydä välillä töissä, minimirahalla saa tienata vapaasti , kun ilmoittaa työpäivät kelaan :) hyvin kaikki menee!
Asioilla on tapana sutjaantua. Niin Mummot ja Paapat on hokenu. Ja olen usein huomannut että niin se onkin. Turha ainakaan rahasta on stressata. Muistakaa,että aina voi sossusta hakea rahaa. Se ei ole noloa. Itseäni ei ainakaan haittaa, että verorahani menee nuoriin lapsiperheisiin. Sitä paitsi, tietäisit paljonko eräisiin tiettyihin ihmisiin menee rahaa. Heidän vauvoilleen ostetaan kalliit emaljungat ja tuodaan säkkikaupalla uusia tutan vaatteita ja ostetaan auto että voi viedä vauvaa pakkasella neuvolaan. Näin lähinaapuriston perheessä. Ei Suomella rahat oo ainakaan loppu, kun niitä tuodaan koko ajan lisää Suomeen. Ehkä myös lähipiirisi auttaa.. Sukulaiset ja ystävät antavat vanhoja vauvanvaatteita ja tarvikkeita jne.. Elä päivä kerrallaan. Apua saa varmasti aina jostain :)