Miksi raahaatte lapsenne etelänlomalle?
Olen jo vuosia ihmetellyt, mikä saa perheen viemään lapsiaan etelään. Miten siinä itse rentoutuu, kun pitää vahtia vaippapöksyjä, taaperoita ja esiteinejä? Samalla maksaa itsensä kipeäksi reissusta.
Itse lentokoneessä matkustaessa ärsyttää pitkillä lennoilla lasten älämölö. Vanhemmat harvoin tuota hillitsevät ja muiden täytyy siinä suljetussa putkessa kestää.
Kommentit (58)
Olen jo vuosia ihmetellyt, mikä saa perheen viemään lapsiaan etelään. Miten siinä itse rentoutuu, kun pitää vahtia vaippapöksyjä, taaperoita ja esiteinejä? Samalla maksaa itsensä kipeäksi reissusta. Itse lentokoneessä matkustaessa ärsyttää pitkillä lennoilla lasten älämölö. Vanhemmat harvoin tuota hillitsevät ja muiden täytyy siinä suljetussa putkessa kestää.
Ei sitten ihmetellessäs ole tullut mieleenkään että jotkut ne vaan tykkää matkustaa KOKO perheen kanssa :D Kun ne vaippapöksyt, taaperot ja teinit kuuluu perheeseen. Olen matkustellut noiden kaikkien kanssa ja myös ilman niitä...mutta kaikkein ihanimmat reissut on juuri niitä koko perheen reissuja!! Meillä ei kyllä lapset ole koneessa metelöineen, ollaan otettu mukaan jokaiselle sopivaa puuhaa matkan ajaksi!
Känniset aikuiset ovat yleensä ne jotka pilaavat lentomatkan :(
Ollaan joka vuosi joku talvikuukausista jossain lämpöisessä maassa. Vuokrataan talo. Nautitaan lämmöstä. Kerätään voimia, että jaksetaan talvi loppuun kotimaassa.
Lapset on toki tuon kuukauden poissa koulusta. Kirjat on mukana. Joka arkipäivä pidetään pari tuntia koulua, niin saadaan siinä ajassa tehtyä tehtävät, jotka toiset on tehnyt koulussa sinä päivänä. Lasten koulu ei ole tästä kärsinyt.
Koko perhe saa yhdessä puuhastella koko päivän ilman työ-, koulu- ja harrastusmenoja. Tekee hyvää koko perheelle olla yhdessä.
Lapsetkin nauttivat lämmöstä, uimisesta ja lomailusta :)
Eikä muinakaan koululaisten loma-aikoina. Silloin riski on varmasti suurempi joutua tuon älämölön häiritsemäksi.
Olen jo vuosia ihmetellyt, mikä saa perheen viemään lapsiaan etelään. Miten siinä itse rentoutuu, kun pitää vahtia vaippapöksyjä, taaperoita ja esiteinejä? Samalla maksaa itsensä kipeäksi reissusta.
Itse lentokoneessä matkustaessa ärsyttää pitkillä lennoilla lasten älämölö. Vanhemmat harvoin tuota hillitsevät ja muiden täytyy siinä suljetussa putkessa kestää.
Miksi ihmeessä sitten kuitenkin itse sulloudut siihen koneeseen ja maksat itsesi kipeäksi, jos et edes osaa nauttia etelän lomasta? Jos siitä kuitenkin pidät, niin miksi oletat, ettei muut siitä pidä? Vähän ristiriitaista...
Mut provohan tää on, tylsä vain, kun näitä ketjuja on jo lukemattomia ennestään...
Lapset nauttii myös etelänmatkasta, ap hyvä.
Sulla ei taida olla lapsia eikä sun varmaan kannata niitä hankkiakaan kun noin kuivasti suhtaudut lasten iloon ja koko perheen yhdessäoloon.
Ollaan joka vuosi joku talvikuukausista jossain lämpöisessä maassa. Vuokrataan talo. Nautitaan lämmöstä. Kerätään voimia, että jaksetaan talvi loppuun kotimaassa.
Lapset on toki tuon kuukauden poissa koulusta. Kirjat on mukana. Joka arkipäivä pidetään pari tuntia koulua, niin saadaan siinä ajassa tehtyä tehtävät, jotka toiset on tehnyt koulussa sinä päivänä. Lasten koulu ei ole tästä kärsinyt.
Koko perhe saa yhdessä puuhastella koko päivän ilman työ-, koulu- ja harrastusmenoja. Tekee hyvää koko perheelle olla yhdessä.
vastuuttomia vanhempia ja sellaisten kakaroista kasvaa yhtä vastuuttomia.
Mahtaa arki teidän perheessä olla kurjaa, kun kuukauden irtiotto vaaditaan laatuajan viettämiseksi.
kyllä meidän lapset eivät ole terrorisoineet ketään esim. lentokoneessa, unta nuo vetävät palloon pitkät pätkät mannerten välisillä lennoillakin. Tai autolla ajellaan lappiin 10-12h, eikä kenelläkään mene hermot. Ihanaa se lomailu on, onhan se kotiympyröistä irtaantumista, rutiineista pois pääsemistä jne.
Tajuan kyllä, että kokemus on lapsille varmasti hieno, mutta erityisesti nämä joka vuosi kuukaudenkin lomalle lähtijät saavat karvani nousemaan pystyyn.
Opetan yli 220 oppilasta (olen aineenopettaja), ja joka ikisestä luokasta (11 kpl) lähtee jokaikinen talvi vähintään 2, useimmiten 4-5 oppilasta muuna kuin loma-aikana lomalle. Toiset kysyvät viikkoja etukäteen, mitä tehdään joulukuussa, kun olen joulukuun poissa. Tämä merkitsee, että joudun suunnittelemaan joulukuun, varaamaan etukäteen tehtävät tälle yhdelle ja miettimään korvaavat jutut (omaa opetustani en sentään nauhoita). Tämän yhden takia näen siis ihan ylimääräistä vaivaa. Jotkut taas tulevat viime tipassa eli sillä viimeisellä tunnilla ja taas väsään ja väännän, joudun luopumaan omista menoistani jne. Sitten on nämä, jotka eivät sano yhtään mitään. Tulevat takaisin eivätkä ole tehneet paria koetta ja ihmettelevät, miksi saavat huonon numeron.
Olen tehnytkin päätöksen, että järjestän poissaolevan lapsen tehtävät 15 minuutissa ja loput jätän. Kun 15 minuuttia kerrotaan sillä minimilähtijöiden määrällä (22) niin saadaan jo lähes kuusi tuntia täysin ylimääräistä työtä. Käytännössä määrä on vähintään tuplat, kun lähtijöitä on enemmän enkä aina selviä tuossa 15 minuutissa, kun niitä tehtäviä on tarkastettavakin paluun jälkeen.
Kuka teistä on valmis vääntämään työssään ylimääräiset palkattomat 10 tuntia sen takia, että toinen lähtee lomalle ja pitää hauskaa?
MIetittekö koskaan, mitä ne opettajat joutuvat tekemään lapsenne eteen, kun lähdette ihanille lepolomillenne ohi koulun loma-aikojen? Minusta olisi aivan oikein, että koulun loma-aikoina nämä lintsarilapset jätettäisiin hoitamaan rästiin jääneet hommat kouluun muiden lomaillessa ja lintsarilasten vanhemmat toimisivat talkoovoimin opettajina. Olisi samat oppimateriaalit käytettävissä, mutta kenenkään muun ei tarvitsisi nähdä vaivaa siihen. Tai sitten lintsarilasten vanhemmat maksaisivat yhdessä sen yhden opettajan palkan, joka näitä lapsia opettaisi sen loma-ajan. Eikö ole hemmetin väärin, että lomailevat lapset saavat koko ajan ylimääräistä lomaa, kun toiset puurtavat ja ahkeroivat koulussa, ja kaiken tämän päälle ne lomailijat vielä käyttävät ilmaiseksi opettajan ylimääräistä työtä, kun taas oikeaan aikaan lomailevat eivät hyödy mitään? Jos perheellä on varaa lomailla, pitäisi olla varaa maksaa sille opettajalle palkan ja pitäisi olla oikeudenmukaista vähentää ne lomat niistä yhteisistä lomista.
Ei "raahata" vaan otetaan mukaan, ja hauskaa on aina kaikilla ollut. Taidamme olla tylsää sakkia, kun meillä ei myöskään "revitä" lapsia hoitoon eikä "ryntäillä" kaupoissa. Ihan vaan viedään hoitoon ja käydään ostoksilla.
En ole koskaan kokenut vaikeaksi eri-ikäisten lasten kanssa matkustamista?? Vuosia sitten matkustelimme kuukauden vuodessa autolla ympäri eurooppaa - mukana esim 3 1,5-11v lasta:) Vuokrasimme jo silloin 90 luvun alussa huviloita tai asuimme hotelleissa, hosteleissa, b&bssä tms. Ja aina oli ihanaa:)
Niin ihanaa että nuo - jo aikuistet lapset ja 10v nuorimmainen palasivat juuri meidän kanssamme Dubaista alkuviikolla:D
Ja kesällä taas lähdetään - reissaamme joka kesä 3-4 vkoa eri euroopan maissa. Tänä vuonna taas lempipaikkaamme Italiaan autolla tuon nuorimmaisen kanssa. Tosin nuo isotkin ovat ilmottaneet piipahtavansa "möksällemme" muutamaksi päiväksi omilla reissuillaan....
Matkustaminen on kasvattanut heistä avarakatseisia maailmankansalaisia joilla ei mene sormi suuhun ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Ovat kielitaitoisia, kaikkien kanssa toimeentulevia ja elämästä uteliaita
kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lomalla juuri lasten lomaviikoilla? Pitäisikö siis olla lomailematta ollenkaan? Ja ihan puppua, että joudut tekemään 10 tuntia töitä näiden lomien vuoksi, uskallan väittää että edes puoletakaan luokkasi lapsista eivät lomaile juuri loma-aikojen ulkopuolella.
Ja mitä tulee kommenttiin,että kuka on valmis tekemään ilmaiseksi töitä toisen lähtiessä lomalle.. Voin kertoa, että moni tekee kahden duunit loma-aikoina, eli n.5 viikkoa vuodessa, koska kollegan työt pitää hoitua vuosilomienkin aikana.
kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lomalla juuri lasten lomaviikoilla? Pitäisikö siis olla lomailematta ollenkaan? Ja ihan puppua, että joudut tekemään 10 tuntia töitä näiden lomien vuoksi, uskallan väittää että edes puoletakaan luokkasi lapsista eivät lomaile juuri loma-aikojen ulkopuolella.
Ja mitä tulee kommenttiin,että kuka on valmis tekemään ilmaiseksi töitä toisen lähtiessä lomalle.. Voin kertoa, että moni tekee kahden duunit loma-aikoina, eli n.5 viikkoa vuodessa, koska kollegan työt pitää hoitua vuosilomienkin aikana.
Pahoittelen, jos silloin ensimmäistä kertaa matkustava 9 viikoisemme piti liikaa älämölöä.
Hänen ensimmäinen lentonsa kesti 11 h enkä kyllä muista älämölöä, en edes oikeastaan itkua.
Ja olemme reissanneet 4 x vuodessa lomalle, ei ainoastaan aurinkolomille. Aina on ollut mukavaa, kukaan lapsista (nykyisin 3 kpl) ei ole älämölönnyt. Aika kauheaa olisi ollut lapsilla, jos heidät olisi jätetty kotiin meidän vanhempien matkustaessa.
Tottakai lapsista on matkalla vaivaa, mutta onhan niistä Suomessakin.
Meillä on kahden lapsen kanssa reissattu vauvasta asti ja todellakaan ei lapset ole terrorisoinut koko konetta. Vanhempi lapsista on todella rauhallinen ja mitään häiriötä ei ole koskaan ollut.Nuorempi on vähän vauhdikkaampi, mutta mielestäni ollaan onnistuttu pitämään tarpeeksi hiljaisena koneessa. Paras tarina tästä on, kun lennettiin juniorin ollessa 11kk Kanarialle. Meidän takana istui kolme vanhempaa miestä. Perillä kerättiin tavaroita ja yksi miehistä sanoi, että mietti meidän tullessa siihen, että mitäköhän tästä tulee, mutta lapset oli kuulemma tosi hienosti ja kehui lapsia.:) Että eipä ole edes omaa kuvitelmaa, että meidän lapset olisi hiljaa. Ylipäätään en ole koneessa huomannut muidenkaan lasten pahemmin metelöivän tai itkevän.
Kyllä meidän lapset tykkää reissuista. Lämpöä, uimista... kukapa niistä ei tykkäisi?
Etenkin reppumatkailijana ja omatoimilomilla. Lasten myötä löysin etelänlomat. Ne on nimenomaan keksitty lapsiperheitä varten.
Suomalaisten mielestä lapset eivät saa näkyä eikä kuulua missään. Aikuisen on hyväksyttävää örveltää humalassa, pitää meteliä ja "hauskaa" ihan siellä lomalennoillakin.
Esim. meillä on monta äitiä töissä, joilla kouluikäisiä lapsia ja kaikki haluavat tietenkin lomansa silloin kun lapsetkin lomailee. Tämä ei tietenkään ole mahdollista vaan joidenkin täytyy lomailla myös toukokuussa ja syyskuussa, sairaalassa kun ei voi osastoa sulkea vaan sen vuoksi että kaikki pääsee lomailemaan lastensa kanssa yhtä aikaa. Ja usein ne viimeisimmäksi taloon tulleet -kuten minä- saavat ne huonoimmat lomaviikot.
Mielestäni ei ole oikein rangaista lapsiani siitä, että äiti on työpaikkansa viimeisin tulokas ja saa siksi pitää lomansa toukokuussa. Siksi lomailemme koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Ei se viikon reissu maata kaada, mutta perheelle tekee hyvää.
Ja opettaja saa palkkansa siitä hommastaan, siihen kuuluu myös nämä poissaolevien tehtävien tarkistamiset. Miksi aina pitäisi päästä sieltä missä ei ole aitaa lainkaan??? Meilläkin sairaalassa joudutaan paljon sumplimaan potilaiden aikoja, heidän lomareissujensa vuoksi. Tulee viime hetken peruutuksia, kun on unohdettu ajoissa ilmoittaa etteä ollaankin kanarialla eikä päästäkään vastaanotolle. Tästä tulee hoitajallle ylimääräistä hommaa, etsiä uutta sopivaa aikaa, mutta enpä ole keksinyt tuosta vielä valittaa tai kiristää lisää liksaa, koska tuosta on ylimääräistä hommaa. Ihan sairasta marinaa, vaihda alaa jos noin kypsä olet ja kateellinen toisten lomailuille!
Sitä ihmettelen että mikä hyöty siitä koulusta poissaolosta koululaiselle on?
Vanhemmat niin nuukia että kyttäävät halpoja lähtöjä sitten kehutaan että taas lähdetään, jollain perheillä tapana joka talvi.