Esikoinen tulossa...
Hei!
kaikki äidit/odottavat sellaiset, kertokaa kokemuksia ensisynntyksestä? Itelläni on laskettu aika heinäkuussa, jännittää kamalasti :)
Toivoisi vaan että aika menisi nopeammin että saisi pienen ihmeen jo syliinsä..
Kommentit (5)
että kaikki menee hyvin. hulluksi ehdit tulla, jos nyt jo moisia ajattelet.
saa kai sitä keskustella asiasta, tottakai jännittää vaikka laskettuun aikaan olisi puoli vuotta aikaa! Ihme toppuuttelua.
Ap, itekkin odotan esikoista mutta LA on jo maaliskuun alussa, vähän jo alkaa tosissaan jännittää synnytys. Luotan tosin siihen että kaikki menee hyvin... Osaksi varmaan siksi että sukuni naisilla on yleensä synnytykset olleet helppoja eikä raskauteni aikana ole ollut komplikaatioita.
Tosiaan sinulla synnytykseen on vielä jonkun aikaa mutta hyvä on ajatella minusta asiaa etukäteen mutta ei pidä jännittää vielä ehkä liikaa. Itsellä kyllä synnytys oli alusta asti mielessä mutta nyt sen on vasta tajunnut että se tapahtuu ihan kohta! :-)
Ihanaa odotusta sinulle.
Se oli helppo tapaus :)
Ja tuohon jännittämiseen, se on ihan normaalia :)
Minulle on neljäs tulossa ja siltikin vielä jännitän synnytystä! :)
Jokainen tapaus on ollut erilainen. :)
Oman esikoiseni synnytys oli tosi helppo, vaikka vauva oli 2 viikkoa yliaikainen ja syntyi käynnistettynä. Illalla sairaalassa särki alaselkää ja pyysin särkylääkkeen. Hoitaja otti suoistuskäyrää samalla ja huomasi suositusten olevan käynnissä ja sisätutkimuksella kohdunkaulan hävinneen. Nukuin nelisen tuntia ja pyysin lisää särkylääkettä selkäsärkyyn. Olin pari senttiä auki ja sain toiseen kankkuun petidiinipiikin jonka avulla nukuin kivuitta aamukuudelta jolloin siirryin synnytyssaliin. Kipuja ei ollut kovin paljoa, normaalia vähän pahempaa menkkasärkyä selässä. Kätilö ehdotti epiduraalia ja otin sen. Taas nukuin monta tuntia ja heräsin siihen, että pitäisi käydä kakalla. Kätilö tsekkadi tilanteen ja kehoitti ponnistamaan lapsen ulos niin kakkahätäkin katoaisi samalla :) Yhden ponnistuksen aikana oli viiltävää kipua lantiossa, ei muuta. Pieni repeämä joka parani parissa päivässä. Vauva oli melkein nelikiloinen. Hyvin voi siis sinunkin synnytyksesi olla helppo ja jopa kivuton! Vinkkinä, että pyydä epiduraalia ajoissa, kivut eivät lievene kuten päänsäryssä ;)
Aamulla viideltä alkoi supistella. Päivän siinä odottelin, että tulisivat muutaman minuutin välein.
Kun menin sairaalaan sitten illalla hoitsu oli sitä mieltä, että synnytys tuskin on käynnissä, kun olin "hyvävointinen". Mutta tutkittuaan tilanteen, laittoi suoraan saliin.
Toki huusin kivusta, mutta ilman kipulääkitystä synnytin.Epiduraalin olisin ottanut, mutta se ei onnistunut enää tuossa vaiheessa.
Ponnistusvaihe kesti minulla kauan (melkein 2h)
mutta ihan hyvä tunne minulle synnytyksestä jäi. Lapsi syntyi siis nelisen tuntia sairaalaan menon jälkeen.