Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan mulla synnytyksen jälkeinen masennus?

Vierailija
08.01.2013 |

Vauvamme on nyt 3,5kk ikäinen. Ensimmäiset pari kuukautta menivät hyvin, viime aikoina olen huomannut itsessäni seuraavaa:

- Ärsyynnyn vauvan itkuun paljon herkemmin kuin ennen. Tekee mieli vain tiuskaista vauvalle, että ole nyt hiljaa. Ennen halusin vain lohduttaa ja olla turvana, niin kuin kuuluukin.

- Mietin lähes päivittäin, että teimme vauvan väärään tilanteeseen ja olisi pitänyt odottaa vielä (mies on jäänyt työttömäksi, ei omistusasuntoa jne), tunnen tyytymättömyyttä elämäämme

- En jaksa enää olla niin hyvin läsnä kun vauva on hereillä, tekisi mieli vain istua tässä tietokoneella ja löhötä

- Koen syyllisyyttä kaikista edellä mainituista asioista

- Tuntuu, että vauvakin vain itkee seurassani enkä osaa enää hoitaa häntä niin hyvin kuin ennen

- Olen aina ollut negatiivisuuteen taipuvainen ihminen

Mitä mieltä? Onkohan tää jotain masennusta vai vain jokin ahaa-elämys siitä, että vauva on tässä ja pysyy? Kokemuksia masennuksesta?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolmen kuukauden ikä on vähän sellainen rajapyykki, että monet kokevat olevansa tosi väsyneitä ja levottomia ja haluaisivat vaan ihan hetkeksi takaisin sen ajan ennen vauvaa. Hormoonit ei enää kannattele, ja kolmekuinen alkaa tajuta ympäristöstä sen verran että haluaa jo viihdykettä. Monilla kolmekuisilla alkavat myös yöt mennä levottomiksi, vaikka lapsi olisi aiemmin nukkunut hyvin. Ilmeisesti kyseessä on joku tihemän imun kausi, omat lapseni ovat olleet tuossa iässä vaan tolkuttoman nälkäisiä ja itkuisiakin, kunnes olen aloittanut kiinteät.

On ihan normaalia olla pettynyt siihen millaista elämä perheenä on. Se kuuluu siihen perhe-elämään kasvamiseen ja helpottaa ajan myötä. Sen sijaan nuo kertomasi riittämättömyyden tunteet kyllä kuuluvat masennusoireisiin, ja niistä voi käydä juttelemassa vaikka neuvolapsykologilla. Ne asiat, mitkä siellä juttelet, eivät siis tule neuvolan tietoon eikä aikaa tarvitse varata neuvolan kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme