Kertokaa kokemuksia painopeitoista ja sylipainoista
Eli siis kaipasin kokemuksia painopeitoista ja sylipainoista. Ovatko olleet oikeasti hyödyllisiä? Oletteko mahdollisesti itse ommeleet peittoja tai painoja?
Poikani on siis vilkas ja nukkumaan asettuminen on lähiaikoina ollut erityisen vaikeaa (arjessa ei ole ollut mitään poikkeavaa). Myös paikallaan istuminen esim. syödessä on haastellista, poika lähtee usein juoksentelemaan.
Kommentit (18)
Hei, kuulostaa tosi hyvältä! Haluaisitko kertoa tarkemmin? Minkä kokoisia peitto ja sylipaino ovat ja paljonko painavat?
Kovasti yritän tätä keskustelua pitää pinnalla...
Painopeiton suositus on 5-10% lapsen painosta. Ompelu on helppoa
Erityiset Lapset niminen nettikauppa myy edullisia painopeittoja.
Täällä mm. tietoa painhttp://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/56859/sundberg_margareeta.pdf?sequence=1opeitosta.
IKINÄ en ole tällaisesta kuullutkaan.
Painopeittoa käytetään apuna esim. vilkkaan tai aggressiivisen lapsen rauhoittamisessa.
Hei, nyt kun näitä viestejä alkoi tupsahdella niin olisiko jollakulla ihan käytännön kokemusta tai vinkkejä painopeiton valmistukseen?
ap
ommella irrallisia pusseja laittaa täyte niihin. Pussit sitten peiton taskuihin sisälle. Tarvittaessa peitto on pestä. Ja pesulle varmasti on tarvetta joskus, vaikka peiton päällä pitäisi pusilakanaa tai muuta irrallista päällistä.
Peitto kannattaa tehdä itse, jos taitoa löytyy. Valmiit painopeitot on melko kalliita. Googlettamalla löytyy yrityksiä, jotka pintoja myyvät.
Joo, vaikuttavat olevan todella kalliita. Itsellä ei käsityötaidot riitä mutta onneksi on ystäviä. Jos vaikka löytäisi ihan kunnon ohjeen/kaavan niin olisi kätevä teetättää peitto.
ap
Paremmin pystyvät rauhoittumaan peiton alla. Sylipainoja en ole nähnyt.
Peitto on 90x100 cm ja painaa n. 8 kg. Sylipainon on 35x65 cm ja noin 2 kg.
Peitto olisi saanut olla vähän isompi, mutta pelkäsin, että siitä olisi tullut liian painava ja hankala käsitellä.
Vieraitten ilmeet ovat kyllä joskus hauskoja: "nostanpa tuon peiton sohvan reunalle..."
2
Ompelin peiton/painon sisään n. 10 cm leveitä kujia, jotta täyte ei valahda yhteen nurkkaan. Laitoin täytettä sisään kuja kerrallaan niin paljon kuin mahdollista, kunhan vielä sain ommeltua kujan kiinni. Paino määräytyi siis tämän mukaan.
2 edelleen
Ajattelin itse voisiko 80x120cm oli sopiva (poika on n.120cm pitkä). Painoa varmaan vähemmän, mietin että n.5kg. Muistatko 2 minkä verran materiaalit maksoivat?
Miten peiton koko ja paino määritellään? Määräytyykö peiton paino jotenkin lapsen painon mukaan, minkä verran 22kg painavan lapsen peiton olisi hyvä painaa? Entä peiton koko, onko n.120cm pitkälle lapselle 80x100cm sopiva?
Minä muistelen lapsuudesta mummon päiväpeittoa erittäin suurella lämmöllä: peitto oli virkattu ja todella raskas. Voi että oli pienen lapsen olo sen alla turvallinen :) Jos joskus saan lapsia, niin tuollainen painopeitto on ehdoton hankinta!
Mitenhän se mummon päiväpeite sitten lie virkattu kun oli niin painava?
Olen ommellut itse as-pojalleni sekä painopeiton että sylipainon. Hän tykkää maata sohvalla peiton alla ja kuunnella samalla musiikkia. Näyttää auttavan rentoutumisessa.
Sylipainon hän ottaa omatoimisesti käyttöön läksyjä tehdessään.
Peitto on myös muun perheen suosiossa: itsekin luen mielelläni kirjaa sen alla.
Tein peiton pul (kestovaippa) -kankaasta sen varalta että sen päälle kaatuu jotain juotavaa. Sylipaino on paksusta puuvillakankaasta. Jos sille tapahtuu jotakin, on se helpompi korvata. Täytteenä on auringonkukansiemeniä. Jyviä suunnittelun ensin, mutta niitä en helposti saanut kun ompeluinspiraatio iski. Peittoon tein vielä sohvien väriin sopivan päällisen.
Meidän perheessämme siis hyviä kokemuksia!