4vuotias sanoi että "...sitten mä näytän pulskalta"
olen aivan raivoissani... mistä on voinut kuulla tuollaista vai voiko olla itse oikeasti keksinyt tuon. Itse olen reilusti ylipainoinen ja mutakin ylipainoisia lapsen lähipiirissä on...
Kysyin onko päiväkodissa joku sanonut tai mummo sanonut jotain. Ihan kamalaa jos neljä vuotiaana pitää alkaa jo murehtimaan moista.
Ja juu mun ylikilot johtuu psykoosilääkityksestä ja yritän ne hoitaa, mutta nyt tilanne on se että olen ylipainoinen....
Kommentit (7)
4vuotiaat päiväkoti kaverit ovat varmasti kertoneet, että tyttäresi äiti on pulska. Se on tottakin, eikö? Tuon ikäiset lapset kertovat ihanan rehellisesti kaikki havaitsemansa asiat toisilleen, eikä välttämättä pahaa tarkoittaen. =)
No, ei ollut, eikä ole edelleenkään. Ei myöskään kukaan perheenjäsen. Mutta ilmeisesti oli tällaisia keskusteluja pikkuneideillä tarhassa ollut. Keskustelin silloin tytön kanssa ihan rauhalliseen sävyyn siitä, että neljävuotiaan ei kuulu miettiä tuollaisia, vaan hän on kaunis, ihana ja rakas juuri sellaisena kuin on. Se jäi onneksi siihen. Mutta on silti hyvä muistaa, että pikkutyttöjen maailma tänä päivänä on aika kova ja julma. Ei tee pahaa yhdellekään pienelle kuulla säännöllisesti, että joku sanoo ääneen sen, että hän on hyvä juuri sellaisena kuin on.
Kun kerran käytät lääkitystä että miksi et ajattelisi että olet lihonnut sinun ajatusmaailman takia? Liikut liian vähän, ehkä jopa kaipaat kotona jämähtämistä näin talvella varsinkin. Ja sen lisäksi syöt liikaa ja liian paljon kaloreita. Tunteisiin syöminen ei ole mitenkään tavatonta mutta syyttää ylipainosta lääkkeitä?
Miksi lapselle ei voi sanoa et ole lihava jos hän sitä ei ole tai sanoa että sinä laihdut kyllä, mentäisiinkö vaikka uimaan?
Lapselle ei tartte sanoa että Kyllä olet lihava vaan positiivisemmin, voidaan tehdä sille jotain!
Ei kukaan osaa syntyessään kärrynpyörää ja sen oppii, sama se on painon kanssa. On tehty jotain väärin ja asia voidaan korjata.
Ei lasta auta se että sanotaan että hän on kaunis sellaisena mitä on. Vaan sille lihavuudelle kuuluu jotain tehdä!
Miksi lapselle ei voi sanoa et ole lihava jos hän sitä ei ole tai sanoa että sinä laihdut kyllä, mentäisiinkö vaikka uimaan?
Lapselle ei tartte sanoa että Kyllä olet lihava vaan positiivisemmin, voidaan tehdä sille jotain!
Ei kukaan osaa syntyessään kärrynpyörää ja sen oppii, sama se on painon kanssa. On tehty jotain väärin ja asia voidaan korjata.
Ei lasta auta se että sanotaan että hän on kaunis sellaisena mitä on. Vaan sille lihavuudelle kuuluu jotain tehdä!
tietää, kenen lapselle tulee syömishäiriö...
Ei noin pienelle lapselle puhuta painosta mitään, ikinä. Ei edes omia läskejä voivotella. Jos korjaamisen varaa on, silloin koko perhe muuttaa elintapojeen terveellisemmiksi pikkuhiljaa ja pituuskasvu korjaa tilanteen ilman, että lapsen tarvitsee edes asiaa ajatella.
Neuroottisten ja hullujen äitien takia ne pienet lapset olemattomia kilojaan itkee. Miettikää vähän, mitä puhutte lastenne tai lastenne kavereiden kuullen.
On olemassa erilaisia lääkkeitä, jotka turvottavat, hidastavat aineenvaihduntaa jne. Esim. kortisoni turvottaa. Miksi ei saisi sanoa, että lääkkeet lihottavat, jos aiemmin on ollult hoikka? Miksi pitäisi vielä senkin takia velloa alamaissa, kun on selvää, että se lääke joka tapauksessa aiheuttaa turvotusta?
Väitän, että mt-potilailla on ihan riittämiin ongelmia ilman, että tarvitsee vielä laukoa "totuuksiasi" ja syyllistää heitä lisää.
vasta sen asian erikoiseksi teki lapsen mielessä. Olisit voinut suhtautua neutraalisti, kuten jos lapsi olisi puhunut hiusten väristä tai muusta sellaisesta.