Suosittele feminististä klassikkoa
Lukemista siis hakusessa, mieluiten 1800-luvun tai 1900-luvun alun kirjallisuuden feministisiksi luettavia teoksia. Ehdottaa saa itse lukemia tai muiden suosittelemia. Tahtoisin sivistää itseäni.
Kommentit (13)
Skandinaaveista tietysti Ibsenin Nukkekoti.
Olinkin jo unohtanut tämän.
Virginia Woolf, ehkä.
Lue mieluummin Judith Butlerin Gender Trouble. On suomennettukin, olisiko käännettynä nimellä "Hankala sukupuoli".
Virginia Woolf, ehkä.
Lue mieluummin Judith Butlerin Gender Trouble. On suomennettukin, olisiko käännettynä nimellä "Hankala sukupuoli".
nimenomaan kiinnostaa varhaisuutensa vuoksi.
Kiitos suosituksista!
ap
Nightwood, kirjoittanut Djuna Barnes. Kaunis ja nerokas naiseutta ja sukupuolta käsittelevä teos, osittain omaelämänkerrallinen. En tiedä onko suomennettu ja jos on, niin millä nimellä?
Minna Canth, Maria Jotuni. Alva Myrdal, tosin en tiedä onko kirjoittanut mitään.
Suomennettua ei tarvitse olla, luen mielelläni alkuperäiskielellä.
D.H. Lawrence olikin jo tuttu mutta täältä tuli kyllä uutta ideaa.
ap
feministisiä klassikkoja, joita luetaan yliopiston Feministisen ajattelun historia ja klassikot -kurssilla:
Mill: Naisen asema
Woolf: Oma huone.
Friedan: Naisellisuuden harhat
Mitchell: Naisliike.
Firestone: The Dialectic of Sex
Millet: Sexual Politics
Ehkä noista löytyy joku sopiva? (En ole itse tutustunut, katselin pari päivää sitten noita kurssitietoja, koska tuo kurssi kiinnostaa minua.)
feministisiä klassikkoja, joita luetaan yliopiston Feministisen ajattelun historia ja klassikot -kurssilla:
Mill: Naisen asema
Woolf: Oma huone.
Friedan: Naisellisuuden harhat
Mitchell: Naisliike.
Firestone: The Dialectic of Sex
Millet: Sexual PoliticsEhkä noista löytyy joku sopiva? (En ole itse tutustunut, katselin pari päivää sitten noita kurssitietoja, koska tuo kurssi kiinnostaa minua.)
Näissä oli uusia.
Nyt amazoniin kirjaostoksille!
1400-luvun alkuvuosina naisen asemaa käsitteleviä kirjoja, kuuluisin Naisten kaupunki, ei suomennettu. On englanniksi. Pitäisi suomentaa ne kaikki!
Mary Wollstonecraft, länsimaisen feminismin äitinä pidetty, julkaisi 1792 pääteoksensa Vindication of the rights of woman, suomeksi Naisten oikeuksien puolustus.
Ei ainakaan pidä tehdä sitä virhettä, että lukee vain jotain uusinta queer-feminismiä. Herstory pitää tuntea.
1400-luvun alkuvuosina naisen asemaa käsitteleviä kirjoja, kuuluisin Naisten kaupunki, ei suomennettu. On englanniksi. Pitäisi suomentaa ne kaikki!
Mary Wollstonecraft, länsimaisen feminismin äitinä pidetty, julkaisi 1792 pääteoksensa Vindication of the rights of woman, suomeksi Naisten oikeuksien puolustus.
Ei ainakaan pidä tehdä sitä virhettä, että lukee vain jotain uusinta queer-feminismiä. Herstory pitää tuntea.
Tästä mulla juuri on tiedonpuute kun en tiedä mitä pitää etsiä. Haluan tutustua aikakausiyhteyksiin ja naishistoriaan.
onko feministisiä teoksia noin varhaiselta ajalta olemassa?
noita varhaisia!