Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele feminististä klassikkoa

Vierailija
05.01.2013 |

Lukemista siis hakusessa, mieluiten 1800-luvun tai 1900-luvun alun kirjallisuuden feministisiksi luettavia teoksia. Ehdottaa saa itse lukemia tai muiden suosittelemia. Tahtoisin sivistää itseäni.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita varhaisia!

Vierailija
2/13 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skandinaaveista tietysti Ibsenin Nukkekoti.

Olinkin jo unohtanut tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virginia Woolf, ehkä.

Lue mieluummin Judith Butlerin Gender Trouble. On suomennettukin, olisiko käännettynä nimellä "Hankala sukupuoli".

Vierailija
4/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virginia Woolf, ehkä.

Lue mieluummin Judith Butlerin Gender Trouble. On suomennettukin, olisiko käännettynä nimellä "Hankala sukupuoli".

nimenomaan kiinnostaa varhaisuutensa vuoksi.

Kiitos suosituksista!

ap

Vierailija
5/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nightwood, kirjoittanut Djuna Barnes. Kaunis ja nerokas naiseutta ja sukupuolta käsittelevä teos, osittain omaelämänkerrallinen. En tiedä onko suomennettu ja jos on, niin millä nimellä?

Vierailija
6/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna Canth, Maria Jotuni. Alva Myrdal, tosin en tiedä onko kirjoittanut mitään.

Vierailija
7/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomennettua ei tarvitse olla, luen mielelläni alkuperäiskielellä.

D.H. Lawrence olikin jo tuttu mutta täältä tuli kyllä uutta ideaa.

ap

Vierailija
8/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

feministisiä klassikkoja, joita luetaan yliopiston Feministisen ajattelun historia ja klassikot -kurssilla:

Mill: Naisen asema

Woolf: Oma huone.

Friedan: Naisellisuuden harhat

Mitchell: Naisliike.

Firestone: The Dialectic of Sex

Millet: Sexual Politics

Ehkä noista löytyy joku sopiva? (En ole itse tutustunut, katselin pari päivää sitten noita kurssitietoja, koska tuo kurssi kiinnostaa minua.)

Vierailija
9/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

feministisiä klassikkoja, joita luetaan yliopiston Feministisen ajattelun historia ja klassikot -kurssilla:

Mill: Naisen asema

Woolf: Oma huone.

Friedan: Naisellisuuden harhat

Mitchell: Naisliike.

Firestone: The Dialectic of Sex

Millet: Sexual Politics

Ehkä noista löytyy joku sopiva? (En ole itse tutustunut, katselin pari päivää sitten noita kurssitietoja, koska tuo kurssi kiinnostaa minua.)

Näissä oli uusia.

Nyt amazoniin kirjaostoksille!

Vierailija
10/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400-luvun alkuvuosina naisen asemaa käsitteleviä kirjoja, kuuluisin Naisten kaupunki, ei suomennettu. On englanniksi. Pitäisi suomentaa ne kaikki!

Mary Wollstonecraft, länsimaisen feminismin äitinä pidetty, julkaisi 1792 pääteoksensa Vindication of the rights of woman, suomeksi Naisten oikeuksien puolustus.

Ei ainakaan pidä tehdä sitä virhettä, että lukee vain jotain uusinta queer-feminismiä. Herstory pitää tuntea.

Vierailija
11/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sukupuoli

Vierailija
12/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400-luvun alkuvuosina naisen asemaa käsitteleviä kirjoja, kuuluisin Naisten kaupunki, ei suomennettu. On englanniksi. Pitäisi suomentaa ne kaikki!

Mary Wollstonecraft, länsimaisen feminismin äitinä pidetty, julkaisi 1792 pääteoksensa Vindication of the rights of woman, suomeksi Naisten oikeuksien puolustus.

Ei ainakaan pidä tehdä sitä virhettä, että lukee vain jotain uusinta queer-feminismiä. Herstory pitää tuntea.

Tästä mulla juuri on tiedonpuute kun en tiedä mitä pitää etsiä. Haluan tutustua aikakausiyhteyksiin ja naishistoriaan.

Vierailija
13/13 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko feministisiä teoksia noin varhaiselta ajalta olemassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi