Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten onnistuu juhlat omassa kodissa?

Vierailija
04.01.2013 |

Olisi tämmönen ongelma ensi kesänä. Rippijuhlat ja vieraita tulossa noin 40. Miten tuollaisen porukan syömiset saa mahtumaan kylmään? On juomaa, kakkuja, kalaa jne. Sellaista mikä menee pilalle lämpöisessä. Meillä ei ole kovinkaan isoa jääkaappia, taloomme kyllä tuo porukka saadaan jotenkin mahtumaan mutta ruoat...

Onkohan tässä pakko varata joku seurakunnan omistama tila vai mitä ihmettä me keksitään?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla oli omat kylmälaatikot, joissa toivat osan ruuasta. Ei tarvittu jääkaappitilaa. Sitä kautta sai myös tarjoilijat, joten ei tarvinnut laittaa mummoja keittiötöihin.

Vierailija
2/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lautaset ja lasit ja haarukat ja veitset ja kahvikupit ja teekupit ja kulhot ja ym. ja ym. tollaselle porukalle. huhhuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytettynä iso jääkaappi.

Ikea tms astioita. Kuoharilasit jne.

Vierailija
4/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siskon valmistujaiset ja veljen lakkiaiset samana päivänä, asuttiin pienessä kaksiossa ja oli käytössä yksi jääkaappi. Ei olisi tullut mieleenkään, että jotain pitopalvelua käytetään, kun itsekin osataan ja vielä paremmin kuin pitopalvelu. Hyvin nuo mahtuivat kun osasi asetella oikein ;) Pidettiin oman pojan ristiäiset pienemmässä kaksiossa kuin nuo valmistujaiset, vieraitakin taisi olla enemmän. Hyvin taas jääkaappin mahtui, kun vain osasi järjestellä :) Miksi käyttää pitopalvelua, kun itse osaa paremmin? Ja saa maukkaampia ;)

Vierailija
5/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin me teemme tässä kerrostalossa.

Vierailija
6/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siskon valmistujaiset ja veljen lakkiaiset samana päivänä, asuttiin pienessä kaksiossa ja oli käytössä yksi jääkaappi. Ei olisi tullut mieleenkään, että jotain pitopalvelua käytetään, kun itsekin osataan ja vielä paremmin kuin pitopalvelu. Hyvin nuo mahtuivat kun osasi asetella oikein ;) Pidettiin oman pojan ristiäiset pienemmässä kaksiossa kuin nuo valmistujaiset, vieraitakin taisi olla enemmän. Hyvin taas jääkaappin mahtui, kun vain osasi järjestellä :) Miksi käyttää pitopalvelua, kun itse osaa paremmin? Ja saa maukkaampia ;)

olen ollut juuri kertomissasi juhlissa eli "tehdään itse, saadaan hyvää" ja kutsun mukana tulee lista, mitä täytyy tuoda, koska "on vähän kuin nyyttärit". 50 henkeä kaksiossa ja kaikki ruuat jääkaapissa kesäaikaan on aika mielenkiintoinen yhtälö, johon vain palsta mamma kykenee. Tietty serkkutytöt joutuu tiskaamaan ja anoppi kaataa kahvit niihin tädiltä lainattuihin Ikea-mukeihin?

On olemassa juhlia ja "juhlia". Ensinmainituissa tärkeintä on, että vieraatkin viihtyvät, isäntäväellä on heille aikaa ja on tilaa olla. Toisissa tärkeintä on saada paljon lahjoja ja päästä äkkiä vieraista eroon.

Vierailija
7/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä ruokaa ei ole kuitenkaan tarkoitus tarjota. Onkohan ihan mahdotonta kestitä tuollaista porukkaa ilman muita apujoukkoja? Taitaa olla. Aloin nyt miettimään että hitsi, johan kahviakin menee hirmuiset määrät, ei yksi keitin riitä jne. Jos tuo porukka tulisi eri aikoihin niin olisi helpompaa mutta kun tulevat kaikki sitten kirkosta samaan aikaan... apua... apua... mulle iskee paniikki.

Mies on vielä tosi pihi, eikä muutenkaan tajua yhtään että mikä homma on järjestää tämmöselle vierasmäärälle juhlat!

ap

Vierailija
8/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: siivoa jääkaapista kaikki ylimääräinen pois ennen juhlia äläkä osta mitään ylimääräisiä ruokia ns. "arkikäyttöön" juhlien jälkeen.

Kesälläkään salaattivihannekset eivät vaadi jääkaappisäilytystä vaan ne pärjäävät huoneenlämmössä tai vähän viileämmässä. Tälläisiä paikkoja ovat esim. pihavarasto, parveke tai kellari jos teillä sellainen sattuu olemaan. Jos on kovin kuuma sää, voit pakata vihannekset vaikkapa kaupoissa myytäviin pakastekasseihin ja laittaa yhden kylmäkallen kaveriksi. Tämä pätee myös perunoihin.

Juomat (vichyt, limsat, myös maidot) voi laittaa isoihin ämpäreihin joissa on jäitä tai sitten kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa kunhan ne on hyvin viilennetty.

Jos teillä on joku naapuri lähellä, kysy saako heidän jääkaappiinsa tuoda tavaraa.

Hyödynnä pakastinta: jos tarjoat suolaisia piirakoita tms. ne voi säilyttää pakastimessa juhlapäivän aamuun asti ja nostaa sitten huoneenlämpöön sulamaan, lopuksi käyttää uunissa lämpiämässä.

Tässä muutama niksi. Itse järjestän joka vuosi neljät syntymäpäiväjuhlat, joissa on vieraita noin 30. Kokemusta siis asiasta on.

Vierailija
9/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä serkun rippijuhlissa oletettiin, että meidän 16v ja 14v tytöt toimivat tarjoilutehtävissä eli toinen huolehtisi siitä, että pöydässä on tarjottavaa ja keräisi astioita, toine tiskaisi. Ilmoitin iloisesti, että olemme vain pikaisesti käymässä, emme ennätä syömään, joten saatte nyt etsiä jotkut muut tekemään työt, joista ette suostu maksamaan.

Jotenkin noloja ne juhlat, joissa ollaan kotona ja sitten heilutetaan keittiön ovelta esiliinaa, että teidän vuoro tiskata.

Vierailija
10/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä ruokaa ei ole kuitenkaan tarkoitus tarjota. Onkohan ihan mahdotonta kestitä tuollaista porukkaa ilman muita apujoukkoja? Taitaa olla. Aloin nyt miettimään että hitsi, johan kahviakin menee hirmuiset määrät, ei yksi keitin riitä jne. Jos tuo porukka tulisi eri aikoihin niin olisi helpompaa mutta kun tulevat kaikki sitten kirkosta samaan aikaan... apua... apua... mulle iskee paniikki. Mies on vielä tosi pihi, eikä muutenkaan tajua yhtään että mikä homma on järjestää tämmöselle vierasmäärälle juhlat! ap

etkä lainkaan vieraiden kanssa. Mies voi kaataa kahvit ja rippilapsi kerätä tiskejä. Eihän juhlissa ole tarpeen olla niiden kanssa, jotka on kutsuttu, eihän?

Pitopalvelusta saa alle 20 e/hlö varsin hyvän kahvipöydän suolaisine tarjoiluineen.

Vierailija
11/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut juuri kertomissasi juhlissa eli "tehdään itse, saadaan hyvää" ja kutsun mukana tulee lista, mitä täytyy tuoda, koska "on vähän kuin nyyttärit". 50 henkeä kaksiossa ja kaikki ruuat jääkaapissa kesäaikaan on aika mielenkiintoinen yhtälö, johon vain palsta mamma kykenee. Tietty serkkutytöt joutuu tiskaamaan ja anoppi kaataa kahvit niihin tädiltä lainattuihin Ikea-mukeihin?

On olemassa juhlia ja "juhlia". Ensinmainituissa tärkeintä on, että vieraatkin viihtyvät, isäntäväellä on heille aikaa ja on tilaa olla. Toisissa tärkeintä on saada paljon lahjoja ja päästä äkkiä vieraista eroon.

Astiat ei ollut mauttomia Ikea-mukeja, vaan äiti oli ostanut isompia merkkipäiviä varten kalliin Arabian astiaston. Eikä serkkutytöt (ei edes tunneta serkkujamme) ole ollut tiskaamassa eikä anoppi ole kaatanut kahvia :) Meillä on vieraat viihtyneet, hyvin on isäntäväellä aina ollut aikaa, kukaan ei ole karkuun juossut, vaan viettää mahdollisimman pitkään aikaansa meillä :) On tullut kiitokset, kehut ja pyynnöt, että voitaisiinko millään heidän näihin ja näihin kekkereihin tehdä tarjoilut :) Mielellään ollaan tehtykin, miehen kanssa oltiin myös yksissä häissä järjestämässä ruokapuoli. Vieraat kehui ja hääpari ilmoitti, että mainostavat meitä muillekin :)

Vierailija
12/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: siivoa jääkaapista kaikki ylimääräinen pois ennen juhlia äläkä osta mitään ylimääräisiä ruokia ns. "arkikäyttöön" juhlien jälkeen.

Kesälläkään salaattivihannekset eivät vaadi jääkaappisäilytystä vaan ne pärjäävät huoneenlämmössä tai vähän viileämmässä. Tälläisiä paikkoja ovat esim. pihavarasto, parveke tai kellari jos teillä sellainen sattuu olemaan. Jos on kovin kuuma sää, voit pakata vihannekset vaikkapa kaupoissa myytäviin pakastekasseihin ja laittaa yhden kylmäkallen kaveriksi. Tämä pätee myös perunoihin.

Juomat (vichyt, limsat, myös maidot) voi laittaa isoihin ämpäreihin joissa on jäitä tai sitten kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa kunhan ne on hyvin viilennetty.

Jos teillä on joku naapuri lähellä, kysy saako heidän jääkaappiinsa tuoda tavaraa.

Hyödynnä pakastinta: jos tarjoat suolaisia piirakoita tms. ne voi säilyttää pakastimessa juhlapäivän aamuun asti ja nostaa sitten huoneenlämpöön sulamaan, lopuksi käyttää uunissa lämpiämässä.

Tässä muutama niksi. Itse järjestän joka vuosi neljät syntymäpäiväjuhlat, joissa on vieraita noin 30. Kokemusta siis asiasta on.

että seurakuntien yms. tilat on kyllä siitä näppäriä että niissä on yleensä astiat talon puolesta, riittävästi tilaa istua, tarpeeksi tuoleja, isot kahvinkeittimet yms. Niiden hinta ei myöskään ole ihan päätä huimaava, paikasta riippuen joitain kymmeniä euroja.

Itse suosittelen tuolle vierasmäärälle hankkimaan jonkun apuun, mieluummin kaksi jos ei ole ihan ammatti-ihmisestä kyse. Tämä riippumatta siitä missä juhlat pidätte, kotona tai jossain juhlapaikassa. Näin joku ehtii täydentää vateja ja keitellä kahvia. Sinun äitinä on kuitenkin syytä olla vastaanottamassa vieraita ja seurustelemassa heidän kanssaan.

Tuosta kahvin keittämisestä sen verran, että jos et saa lainattua toista keitintä mistään niin varaa ainakin useampi termoskannu. Niihin voi keittää kahvia valmiiksi niin vieraiden ei tarvitse odotella kuppi ojossa koska kahvia tulee lisää.

Itse pyöritän nuo vuosittaiset synttärijuhlat pitkällä rutiinilla, enkä kaipaa apuväkeä mutta jos ei ole kokemusta isojen juhlien järjestämisestä niin on suositeltavampaa ettei ryhdy yksin yrittämään.

Pitopalvelujen lisäksi apua voi kysyä vaikkapa martoilta tai maatalousnaisilta, ammattikouluilta yms. Tai naapurilta, työkaverilta yms. jos tunnet jonkun reippaan ihmisen joka hallitsisi tälläisen homman. Jos haluat tehdä kaikki tarjoilut tai osan niistä ja ottaa vain tarjoilijan pitopalvelulta niin sekin onnistuu.

Vierailija
13/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot termarit ;) Tämä toimi meille, kahvi pysyi lämpimänä eikä tarvinnut koko ajan keittää lisää :)

Vierailija
14/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruoat saat hoidettua. Säilyttämisvinkkejä oletkin jo saanyt monta hyvää.

Saatko palkattua keittiöavuksi työkaverin tai naapurin tai jonkun?

Itse olen ollut monessa juhlassa keittiössä tiskaamassa ihan vaan ruokapalkalla. Autan mielelläni kun vaan voin.

Vierailija
15/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahviakin menee hirmuiset määrät, ei yksi keitin riitä jne.

ap

Me ollaan tuttavaperheiden kesken lainailtu toisillemme kahvinkeittimiä, termoskannuja ja astioita jos jonkinlaisiin juhliin. Samoin puolin ja toisin oltu tiskausapuna. Kahvikuppeja, asetteja ja lusikoita pesee nopeammin käsin kuin tiskikoneessa kesken juhlien. Isäntäväellä on aikaa seurustella mummien ja kummien kanssa, kun ystävä naapurista pitää keittiötä silmällä. Mulla ja naapurin tytöllä oli peräkkäisinä vuosina rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat, ja meidän äidit oli juhlissa vuorollaan keittiössä puuhissa.

Vierailija
16/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruoat saat hoidettua. Säilyttämisvinkkejä oletkin jo saanyt monta hyvää. Saatko palkattua keittiöavuksi työkaverin tai naapurin tai jonkun? Itse olen ollut monessa juhlassa keittiössä tiskaamassa ihan vaan ruokapalkalla. Autan mielelläni kun vaan voin.

kahvinkeitintä voi kysellä vaikka lainaksi joltain tai ostat halvan.

Vierailija
17/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäätte juustotarjoiluista, niin juustopöytä ei vaadi kovin paljon kylmäsäilytystilaa. Hedelmät, keksit ja leivät ja hillot säilyvät ennen lämpimässä ja juustot ja kakut vie vaan sit tilaa jääkaapista.

Lisäksi juustopöytä ei vaadi juuri mitään "hoitamista" ja ne juustot eivät lämpimänä kesäpäivänäkään aiheuta mitään ruokamyrkytystä, jos vieraita tulee vähän ripotellen.

Tää siis minusta helppo vaihtoehto, jos ette halua pitopalvelua hommata.

Vierailija
18/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä sait. Sellaisia pakastimessa jäädytettäviä kylmäkallelevyjä ja marmorileikkuulautoja tms voi hyödyntää tarjoiluvatien alla. Extrajääkaappi esim. makkariin tai varastoon helpottaa kummasti. Juomia voi viilentää pakastimessa ja laittaa kylmälaukkuihin säilöön.

Jotenkin musta tuntuu, että ihan kaikki vieraat ei tule samalla kellon lyömällä koska kirkonmenot ei kaikkia nappaa. Kutsukaa kirkkoon vain kummit ja lähimmät, jotka tulee sit suoraan juhliin. Loput voi kutsua pari tuntia myöhemmäksi.

Vierailija
19/19 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muita juhlia. On ollut ruokatarjoiluja tai kahvit ja leivonnaiset. Itse on valmistettu ja tarjoiltu ilman stressiä.