Mistä sinä leikkaisit tai maksaisit enemmän?
Tuosta toisesta valtion menoja koskevasta keskustelusta innostuneena aloitetaan tällainen keskustelu:
Mistä asiasta sinä olisit valmis maksamaan enemmän veroa tai maksuja? Mistä sinulle tulevasta edusta olisit valmis tinkimään tai luopumaan kokonaan valtion ja kuntien talouden parantamiseksi?
Aloitetaan omalta kohdalta:
- asuntolainan korkovähennysoikeus pois tai reilusti alas
- perintöveroa ylös (ehkä joskus sellaistakin maksan)
- kiinteistöveroa voisi korottaa
Kommentit (8)
Musta voisi kanssa tota karkki- tai sokeriveroa korottaa. Alkoholista olisin kanssa valmis maksamaan lisää ja vaikka tupakkaa en poltakaan, niin sen veroa pitäisi kanssa nostaa.
Autovero pois (saadaan saastuttavimmat autot romuttamoon). Olisin valmis maksamaan enemmän terveydenhuollosta ja lasten päivähoidosta, jos tällä vaikka saataisiin kunnollista henkilökuntaa ja myös miehiä töihin.
Niistä palveluista sopii leikata, joita en käytä. Lisää veroa voi panna sellaisille tuotteille ja palveluille, joita en käytä.
Tuossa oli suoraan sanottuna se sama, joka näissä keskusteluissa yleensä ilmaistaan kierrellen ja vähävaraisten kärsimyksillä jeesustellen.
Kaikki jotka saavat palkkaa enemmän kuin minä, saisivat maksaa enemmän veroja. Kaikki jotka elävät eri tavalla kuin minä, saisivat maksaa lisää veroja. Kaikkien muiden palveluista, paitsi minun, pitäisi leikata.
Minä olen suomalainen veronmaksaja ja MINÄ pidän talouden rattaat pyörimässä. Minä VAADIN verohelpotuksia ja lisää etuja.
^ ja ^^
Heti tuli kaksi hutia. Eikö ap tarkoittanut kysymyksellään juuri sitä, että mistä sinä olisit valmis tinkimään. Täällä kun kerran huudellaan aina siitä, mistä muiden tulisi maksaa enemmän tai saada vähemmän.
alkuperäiseen kysymykseen vastaus. voisin maksaa enemmän juuri sokerista, alkoholista, bensasta ja ehkä päivähoidosta.
Niistä palveluista sopii leikata, joita en käytä. Lisää veroa voi panna sellaisille tuotteille ja palveluille, joita en käytä.
Tuossa oli suoraan sanottuna se sama, joka näissä keskusteluissa yleensä ilmaistaan kierrellen ja vähävaraisten kärsimyksillä jeesustellen.
seiska tarkentaa vielä, että kommentti meni 5 ja 6:lle.
Eipä tullut paljon omakohtaisia leikkausehdotuksia. Sinänsä en ole yllättynyt :)
ap
Hauska kysymys. En jaksa pohtia hirmu syvällisesti, mutta äkkiseltään tuntuu, että tuotteisiin voisi laittaa kunnon sokeriveron. Nythän karkit on veron piirissä, mutta on hassua, kun on keksejä, joissa on enemmänkin sokeria, mutta eivät ole veron piirissä. Lisäksi vero voisi olla aika suurikin. Se voitaisiin määrätä tuotteelle esim. siihen lisätystä sokerimäärästä eli ei sitten koskisi kuitenkaan esim. hedelmiä tai rusinoitakaan.
Lisäksi voisin olla nostamassa kaikkia muitakin ihmisiä ja/tai luontoa haittaavia veroja, kuten vaikka bensaveroa (jolloin se osuisi parhaiten paljon ja isoilla päästöillä ajaviin) ja tupakoiviin ja alkoholiin, vaikka poislukien punaviini vaikka 1 pullo / viikko (ja itse en käytä punaviiniä lainkaan, joten tässä ei ole oma lehmä ojassa). Hauska olis sellainen punaviinikuponki, olla saisi punkkupullollisen viikossa alkosta ilman veroa ja muissa tuotteissa olisi kunnolla veroa ;-) Samaan aikaan tarvittaisiin toki sitten tuontikielto ja samaan aikaan estää myös kotipoltto... ei ihan yksinkertaista siis.