Onko niin, että mitä aikaisemmin lapsi oppii kuivaksi niin sitä parempi äiti tällä lapsella on?
Kommentit (11)
Kuivaksiopettaminen vaatii vaivannäköä.
Jos äiti siinä opetteluvaiheessa hermostuu jatkuvasti lapselleen, huutaa ja sättii, niin silloin tulee mieleen että pitäisköhän äitykän hankkia elämäänsä jotain muuta millä päteä mitä sen lapsen eritteiden ympärillä pyöriminen. Minä olen nähnyt tosi paljon äitejä, jotka vetää kilarit lapsen vahingoista, vaikka oikeasti lapsi vaan ei ole kypsä olemaan vielä ilman vaippaa. Se näky, kun äiti huutaa pää painuksissa olevalle taaperolle, asiasta johon se pieni lapsi ei mitenkään ole voinut vaikuttaa, on jotenkin erittäin vastenmielinen.
Kuivaksiopettaminen vaatii vaivannäköä.
Kyllä mun mielestä on, nimenomaan siksi, että kuivaksiopettelu vaatii vaivannäköä ja aktiivista osallistumista ja läsnäoloa lapsen elämään. Toki lapsen valmiudet määrää sen missä vaiheessa se kuivaksi oppii.
Moni myös, muistaa mainita pikkulpasia koskevassa keskustelussa milloin lapsi oppi kuivakis. Joten kyllähän se on jonkinlainen meriitti ja sulka hattuun äidille.
Jos lapsi ei olevalmis niin ei siinä mitkään pottaharjottelut paljon auta.
Meillä poika oli täysin päiväkuiva vasta yli 3 vuotiaana. Kasteli öisin 4vuotiaaksi.
Tyttö taas oli jo alle 2 vuotiaana päivä ja yökuiva. Öisin herää pissalle jos on hätä.
Samanlainen äiti olen molemmille :)
jos et raskaudu helposti niin sinusta ei ollut tarkoitettukaan äitiä
vaikea raskaus -> huono äiti
ja kaikkea rankkaa paskaa mitä vanha kansa suustaan päästää
Että kyllä se on äiti tai muu hoitaja, joka lapsen kuivaksi opettaa. Sisäinen valmius kuivaksioppimiseen ei ole siirtynyt mihinkään kertakäyttövaippojen myötä, vaikka kuivaksioppimisen toteutus on radikaalisti siirtynyt pidemmälle.
Ystäväni on ahkerasti "pyörinyt lapsensa eritteiden ympärillä". On kestovaippoja ja harjoitteluvaippoja ja säännölliset ajat kuinka monesti käydään jokapäivä pytyllä. Lapsi on jo 2,5, eikä vieläkään ole päiväkuiva.
Omani on puolivuotta nuorempi, enkä ole hirveästi stressannut tuota kuivaksi opettelua. Potta on ollut jo vuodenpäivät "käytössä". Eli siinä on saanut istuskella, jos on halunnut. Nyt lapsi innostui itse tuosta pissan päästämisestä pottaan ja ollaan voitu olla jo ilman vaippaa ulkona.
Joten ei se ole minusta kiinni äidin ahkeruudesta, vaan ihan vain siitä koska lapsi on kypsä olemaan ilman vaippaa.
Tiedän toki äitejä, joille tämä on valtavan suuri meriitti ja tykkään minä itsekin sanoa, että meillä ollaan nyt opittu jo hyvin pissaamaan pottaan. En tosin ole ottanut siitä sen suurempaa kunniaa.
Joillekin supermammoille se on iso asia ja saavutus heille itselleen. Meillä kohta 3-vuotias, joka edelleen on enimmäkseen vaipoissa. Potalla olen istuttanut siitä lähtien, kun oppi sillä istumaan. Välillä teki kakkoja pottaan, mutta nykyään jostain syystä vain vaippaan/housuun. Pissat onnistuu melko usein pottaan, mutta housut kastuu silti kerran pari päivässä. En voi enää enempää osallistua tähän pottahommaan.
Jos äiti siinä opetteluvaiheessa hermostuu jatkuvasti lapselleen, huutaa ja sättii, niin silloin tulee mieleen että pitäisköhän äitykän hankkia elämäänsä jotain muuta millä päteä mitä sen lapsen eritteiden ympärillä pyöriminen. Minä olen nähnyt tosi paljon äitejä, jotka vetää kilarit lapsen vahingoista, vaikka oikeasti lapsi vaan ei ole kypsä olemaan vielä ilman vaippaa. Se näky, kun äiti huutaa pää painuksissa olevalle taaperolle, asiasta johon se pieni lapsi ei mitenkään ole voinut vaikuttaa, on jotenkin erittäin vastenmielinen.
istuttaa liian pientä vauvaa potalla, varsinkaan kun niitä on ollut kaksi kerralla. 2-vuotiaana saivat potat, ja eri aikoihin ovat oppineet kuivaksi. Yhtään ei olla painostettu potalle menemään, on vaan joskus ehdoteltu että menisitkö potalle, ja kun sinne on jotain tullut on kehuttu kovasti. Silti oli toisella joka aikaisemmin teki kakat pottaan, pitkä aika välissä että ei mennyt potalle ollenkaan, mutta aikanaan alkoi taas mennä. Sillä joka oppi ensin oli monta kuukautta yövaippa aamulla kuiva ennenkuin aloin jättää päivävaippaa pois, tässä mentiin kyllä ihan lapsentahtisesti, eikä sen mukaan koska aikuisen mielestä pitäisi osata potalla käydä.
En kyllä tunne itseäni huonommaksi äidiksi. Monet asiat joita nämä omasta mielestään "paremmat" äidit tekee lapsensa kanssa on täysin turhaa hömpötystä, ja jopa haitallista lapselle.
ja jos pitää alkaa tuollasella kehuskeleen niin aika paska äiti on.