Voiko vyöruusu tarttua kun olen sairastanut
kyllä vesirokon? Tapaan huomenna ystävän joka potee vyöruusua. Pohdin tässä vaan...
Kommentit (17)
Ainakin meidän pojalle tuli vyöruusu, vaikka vesirokon on sairastanut.
Juuri se, että on sairastanut vesirokon tekee mahdolliseksi saada joskus vyöruusun. Vyöruususta voi kyllä tarttua vesirokko.
Ainakin meidän pojalle tuli vyöruusu, vaikka vesirokon on sairastanut.
rakkula-alueeseen. Ja useimmiten kun vyöruusu tulee vesirokon sairastaneelle, kyseessä on oman infektion aktivoituminen.
ajoiksi elimistöösi ja voi aiheuttaa sinulle vyöruusun. Eli vesirokon sairastaminen ei suojaa vyöruusulta vaan aiheuttaa sen.
Mutta tuskin saat. Vesirokon voi saada sellainen, joka ei ole sitä sairastanut. Äidilläni oli vyöruusu, eikä kukaan lähisukulaisista sairastunut siitä, vaikka oltiin päivittäin tekemisissä.
Periaatteessa kyllä. Mutta tuskin saat. Vesirokon voi saada sellainen, joka ei ole sitä sairastanut. Äidilläni oli vyöruusu, eikä kukaan lähisukulaisista sairastunut siitä, vaikka oltiin päivittäin tekemisissä.
Mulla on ystävä, joka on muutaman kerran "saanut" vyöruusun ollessaan tekemisissä vesirokkoisen henkilön kanssa.
vai pitääkö kontakti olla suoraan rakkuoloihin? Tietääkö joku?
Olin sairastanut lapsena vesirokon. Hoidin työkseni vesirokkoon sairastunutta lasta. Näppylät olivat jo kuivumisvaiheessa eli ei olisi pitänyt olla kovin herkkä tarttumaankaan enää.
Vyöruusuun kannattaa ottaa viiruslääke. Se ehkäisee jälkisärkyjä. Ihan kivaa oli sairastaa, vähän vain kutitti, mutta sainpahan viikon saikkua. Ei tullut mitään muita oireita eikä jälkitauteja.
vaan sinulla jo ollut virus aktivoitui.
toiselta ihmiseltä tartuntana. Voit kuitenkin sairastua vyöruusuun, kun elimistössäsi oleva virus aktivoituu. Silloin ei ole kyse tartunnasta. Vyöruususta voi tarttua vesirokko ja myös vyöruusu sellaiselle, joka ei ole vesirokkoa sairastanut.
On lääkitys, jossa täytyy varoa vesirokkoa ja vyöruusua sairastavia. Vesirokko on sairastettu eli vesirokkoahan ei voi enää saada, mutta vyöruusun kuitenkin? Jolloin siis tarvitsee mahdollisesti lääkityksen. Olenko oikeilla urilla?
Mutta muutenhan voit siihen sairastua milloin vaan, kun virus siellä selkäytimessäsi sattuu aktivoitumaan
Eli siis mun ei tarvitse varoa vesirokkoa sairastavia? Vaan vyöruusu voi aktivoitua muuten vaan?
on sinulla. Mutta varmista tuon lääkkeen suhteen asian lääkäriltä, niin voit olla ihan varma asiasta.
Kannattais perehtyä asiaan hieman tarkemmin asia menee niin että jos olet vesirokon sairadtanut virus jää elimistöön piiloon myöhemmin aikuis iällä se voi aktivoitua. Kaikilla se ei sitä tee siis aktovoidu mutta osalla aktivoituu rippuu ihan geeneistä.