Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto ja omistusasunto: Yhteinen vai erilliset asuntolainat?

Vierailija
02.01.2013 |

Millaisia argumentteja teillä on yhteisen tai erillisten asuntolainojen puolesta7vastaan?

Mustavalkoisesti ajateltunahan yhteisen ottaa se, joka aikoo olla yhdessä lopun ikää ja erilliset se, joka petaa helppoa eroa.

Mutta ehkä ne asiat eivät kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoisia. Mulla ei ole itsellä oikein vahvaa mielipidettä tähän.

Me ollaan oltu aika vähän aikaa yhdessä ja muuttamassa siis ekaa kertaa yhteen. Tulot ovat kutakuinkin samat ja varallisuus sama.

Mitä tässä päätöksessä nyt tulisi ottaa huomioon? Toisen ihmisen taloudellinen luotettavuus? Mitä muuta? Onko sillä pankin ja itse lainan kannalta mitään eroa, että onko siinä 2 lainaa vai yksi?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naimisissa ollaan oltu 10 vuotta. Omat lainat osin siksi, että miehellä oli jo ennestään asuntolainaa omistusasunnostaan ja toisaalta siksi, että mun asuntolaina on omaislaina.

Pankit ei hirmu hyvällä katso erillisiä lainoja, koska niissä voi tulla pankille pantti- ym. ongelmia. Todennäköisesti tulee kalliimmaksi maksaa kahta erillistä pankkilainan, jos kaikki kulut huomioidaan (lainannosto jne). Toisaalta yhteinen laina on sitten tosiaan yhteinen, yhteisvastuullinen ....

Vierailija
2/3 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa muissa tapauksissa, paitsi jos olette naimisissa ja teillä ei ole avioehtoa.

Samoin asunnon omistus lainojen suhteessa virallisesti.

Pääsette kaikista helpoimmalla parisuhteessa ja ei tarvitse miettiä mitä nyt kukin on maksanut ja riidellä rahoista.

Jos olette naimisissa ja ei ole avioehtoa niin on ihan sama ottaa yhteinen laina, sen saa helpoiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin tässä tilanteessa omat lainat. Jo molemmat saavat suunnilleen saman verran palkkaa, säilyy myös elintaso suunnilleen samanlaisena.

Jos teette jossain vaiheessa lapsia ja toinen jää niitä hoitamaan kotiin (vaikka hetkeksikin), voitte joko harkita tehdä tulonsiirtoa (eli työssäkäyvä maksaa kotonaolevalle) tai sitten siinä vaiheessa yhdistätte lainat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi