Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret naiset narisee puhuessaan?

Vierailija
02.01.2013 |

Tutkija on havainnut suomalaisten puhetavassa uuden ilmiön, kertoo Yle.

Nuorten naisten puhetavoista on tullut lapsekkaampia, arvioi helsinkiläistä puhetapaa tutkinut Johanna Vaattovaara Helsingin yliopistosta Ylen haastattelussa.

Hänen mukaansa vaikutelma lapsekkuudesta syntyy muun muassa narinasta, joka on sukua helsinkiläiselle ässälle ja nousevalle intonaatiolle. Kyse saattaa olla Vaattovaaran mukaan tietynlaisen naisellisuuden ilmentämisestä.

Vaattovaaran mukaan lapsekkaalla puhetavalla asiakaspalvelija voi tavoitella tuttavuutta tai läheisyyttä. Pitää kuitenkin muistaa, että eri puhetapojen käyttötarkoitus ja merkitys ovat kuitenkin vahvasti sidoksissa tilanteeseen.

- Samaa resurssia käytetään vähän erityyppisten identiteettien tuottamiseen. Varmasti joissain tilanteissa se on lapsellista lässytystä tai jopa irtisanoutumista vastuusta. Jossain muussa pehmeys voi olla pehmeyttä joltakin muulta kannalta, Vaattovaara sanoo.

IS

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota myös nuoret naiset harrastaa, eli puhutaan suu melkeen kiinni, niin ettei sanoista saa mitään selvää. "ihansama" tai "jotai" eikä mitään kunnon sanoja tai vastauksia tule ikinä.

Vierailija
2/6 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissikset on kasvanut aikuisiksi, mutta yksi tapa jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunteleppa Laila Snellamania... Ihan kauheen kuulosta!

Vierailija
4/6 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaapa Ansa Ikosta ja muita muinaisia filmitähtiämme, heidän puhetapansa oli jotenkin korostetun naisellinen, eli siihen aikaan korkeampi ääninen.

Nykynaiset kai tavoittelevat samaa, eli pyrkivät erottumaan miehekkäästä puheesta. Suhiseva ässä on kai ollut ainakin naispuolisten laulajien ehdoton vaatimus aika pitkään, kun hyvin harva nainen on onnistunut pääsemään ishkelmälaulajaksi ilman ässävikaa.

Vierailija
5/6 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammat, myös minä itse, narisemme sillä tavalla kimiräikkösmäisesti, eli puhumme arkitilanteissa laiskasti ja veltosti, tasapaksulla äänellä.

Vierailija
6/6 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tän tavan, mut ei se minua ärsytä, enemmän sellainen hiljainen mumina ärsyttää, mitä kuulee paljon. Itsekin tosin olin tälläinen ujo mumisija nuorempana.. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi