Kilpirauhasarvot! Apuja!
Minulta mitattiin kilpirauhasarvot.
Sain läääkäriltä puhelun, jossa sanottiin että arvot on "mitä parhaat" ei syytä toimenpiteisiin. Kysyin arvoja lääkäriltä, ei suostunut antamaan, sanoi että ne ovat ihan ok ja voin labrasta tilata arvot jos niin kiinnostaa.
Ihmetyttää lääkärin tyly ja ylimielinen vastaus. Sain tänään mittaustulokset postissa:
S-KIPA kohdalla lukeen vain "tehty" en tiedä mikä koe tämä on.
S-TSH lukee tulos 1.0 En myöskään tiedä mitä tämä tarkoittaa
S-T4-V Kohdalla tulos on 12, ei myöskään mitään hajua mitä tarkoittaa.
Kertoisiko joku mulle, onko arvot todella mitä parhaat? Lääkäri ei aluksi suostunut mittauttamaan näitä arvoja, koska sen mielestä kyseessä on "trendisairaus".. Ja vastauskin oli sitten ylimielinen ja veemäinen, kun asenne alunperinkin oli tuollainen.
Kiitos avusta.
Kommentit (13)
Kuulostaa aivolisäkeperäiseltä vajaatoiminnalta, hanki parempi lääkäri!
Mun mielestä se pitäisi ottaa jonkin ajan kuluttua uudelleen, jotta näkisi onko se menossa alaspäin (liikatoimintaa, onko oireita?) Vajaatoimintaa ei ainakaan ole.
Oireet täsmäisi. Hikoilen varsinkin öisin niin että lakanat menee lähes joka aamu vaihtoon. Janottaa jatkuvasti, öisin herään juomaan monta kertaa.
Silti palelen jatkuvasti.
Kärsin unettomuudesta ja olen jatkuvasti väsynyt. Laihtunut olen useita kiloja. Hiukset lähtee tukkoina päästä, ja mulla on saman mittaiset hiukset nyt kuin 3 vuotta sitten kun ne leikattiin, ne eivät kasva kunnolla ja jos kasvavat, katkeavat samantien.
AP
S-KIPA tarkoittaa että koe on kilpirauhaskoe, joka sisältää S-TSH ja S-T4-V -kokeet.
S-TSH viitearvot ovat (ja nämä vaihtelevat hieman labroittain) 0,5-4,5 joten arvosi mahtuvat hyvinkin rajoihin.
S-T4-V viitearvot yleensä 9-22, eli tässäkin arvosi on täysin normaali.
--
Ja on kyllä totta, että nykyisin kun on puhuttu paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta, on paljon asiakkaita jotka vaatimalla vaativat kokeisiin vaikka lääkäri ei katsoisi oireiden viittaavan kilpirauhasen vajaatoimintaan. Esim. pelkkä vaikeasti putoava ylipaino tai yleinen väsytys voi olla syitä miksi henkilö uskoo, että hänellä välttämättä on juuri kilpirauhasen vajaatoiminta.
Jotkut lääkärit ovat jo vähän kyllästyneet näihin itsediagnosoijiin, joista monet eivät usko edes laboratoriokokeiden tultua, että kilpirauhanen ei nyt tällä kertaa ole heidän oireilunsa syy. Tästä syystä saattaa joskus asiakas saada tylyhkön vastauksen.
S-KIPA tarkoittaa että koe on kilpirauhaskoe, joka sisältää S-TSH ja S-T4-V -kokeet.
S-TSH viitearvot ovat (ja nämä vaihtelevat hieman labroittain) 0,5-4,5 joten arvosi mahtuvat hyvinkin rajoihin.
S-T4-V viitearvot yleensä 9-22, eli tässäkin arvosi on täysin normaali.
--
Ja on kyllä totta, että nykyisin kun on puhuttu paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta, on paljon asiakkaita jotka vaatimalla vaativat kokeisiin vaikka lääkäri ei katsoisi oireiden viittaavan kilpirauhasen vajaatoimintaan. Esim. pelkkä vaikeasti putoava ylipaino tai yleinen väsytys voi olla syitä miksi henkilö uskoo, että hänellä välttämättä on juuri kilpirauhasen vajaatoiminta.Jotkut lääkärit ovat jo vähän kyllästyneet näihin itsediagnosoijiin, joista monet eivät usko edes laboratoriokokeiden tultua, että kilpirauhanen ei nyt tällä kertaa ole heidän oireilunsa syy. Tästä syystä saattaa joskus asiakas saada tylyhkön vastauksen.
En epäile itselläni vajaatoimintaa vaan liikatoimintaa.
Silti mielestäni vaikka kuinka vituttaisi potilaat jota epäilevät itsellään jotain sairautta, ei ole oikein olla ilkeä. Tuskin kukaan potilas tietentahtoen hankala on.
AP
Mulla oli liikatoimintaa ja nuo sinun oireesi kyllä täsmäävät siihen.
Mulla toinen kilpirauhaspuolisko poistettiin koska sieltä löytyi kasvain. Nyt arvot pysyvät yhdelläkin puoliskolla tsh 1 ja t4v 15 ilman lääkitystä. Mutta kilpparisairauksissa ja varsinkin lääkityksessä pitää ottaa huomioon potilaan oireet, ihmiset oireilevat eri arvoilla.
Liikatoiminta on hankalampi koska sen syy pitää selvittää ja esim. Tyrazolia ei voi syödä lopun elämää toisin kuin vajaatoimintaan käytettyä tyroksiinia.
T: nro 2
Kilpirauhaspotilaita on paljon e¨nemmän kuin diagnooseja oikeasti tehdään, asia joka nykyään kovasti tiedostetaan Pohjois-Amerikassa, mutta tietämys laahaa jäljessä ainakin Suomessa. Kilpirauhasviitearvoja on muutettu aika lailla, jotta diagnosointia saataisiin oikaistua. Lisäksi viitearvot ovat äärimmäisen yksilöllisiä, hormoneista kun on kyse. Eli jos s-T4-v arvosi olisi normaalisti 20, on 12 luonnollisesti suuri muutos, joten olosikin heijastelisi tätä romahdutsa. Siksi potilaan kunto ja oirehdinta on tärkeämpi kuin plekät viitearvot ja niiden tuijotus.
En epäile itselläni vajaatoimintaa vaan liikatoimintaa.
Silti mielestäni vaikka kuinka vituttaisi potilaat jota epäilevät itsellään jotain sairautta, ei ole oikein olla ilkeä. Tuskin kukaan potilas tietentahtoen hankala on.
AP
Ei tarvitsisi olla ilkeä tosiaan - olen vaan huomannut että jotkut lääkärit on aika tuohtuneita ollut tuosta muotisairaudesta, takanapäinkin paasanneet ihmisistä jotka ei usko ettei ole kilpirauhasongelmaa millään...
Sullakin kuitenkin aika vakavia oireita joten kyllähän niihin todella haluaisi syyn löytää. Toivottavasti asian selvittämistä jatketaan eikä sinua vaan jätetä yksin ihmettelemään kun hiukset lähtee päästä, laihdut, hikoilet, on pohjaton jano jne!
t. viitearvoista kertoillut
Kuuma, hikinen ja läkähtynyt olo eli luulin että mulla on vaihdevuodet alkaneet kun hikoilin jatkuvasti yöt ja päivät, meinasin läkähtyä. Laihduin ja pulssi takoi kuin vimeistä päivää. Koskaan ei palellut liikatoiminnalla eli en usko että sinulla on liikatoimintaa jos palelet.
Kuuma, hikinen ja läkähtynyt olo eli luulin että mulla on vaihdevuodet alkaneet kun hikoilin jatkuvasti yöt ja päivät, meinasin läkähtyä. Laihduin ja pulssi takoi kuin vimeistä päivää. Koskaan ei palellut liikatoiminnalla eli en usko että sinulla on liikatoimintaa jos palelet.
mutta kun ap ei mainitse näitä oireita niin liikatoimintaa ei siis voi olla vai? Mulla ei ollut kuitenkaan hikoilua eikä palelua, ymmärätkö että oireet voivat vaihdella? Eikä ap:n arvot vielä ole niin pahasti pielessä, mutta kannattaa seurata tilannetta.
2
Se edellinen jolla kuuma ja arvo oli yli 30 ;(
Viitearvojen sisällä, mutta silti hoitoa tarvitsevia, koska suomessa ei tutkita kaikkia arvoja useinkaan kunnolla - toisin kuin muualla tehdään.
Pakko antaa positiivistakin palautetta. Itse meni terkkarilääkärille kaksi vuotta sitten vatsakipujen ja väsymyksen vuoksi, aiemmin ollut mm. närästykseen Somacia, mutta nyt oireet oli jotenkin erilaiset. Sen sijaan, että lääkäri olisi vaan määrännyt lisää tuota lääkettä, katsoi melko laajasti kokeita. Kilpirauhasarvoissa T4v oli niin matala, ettei pystynyt mitata ja TSH melkein sata, diagnoosina autoimmuuni-hypotyreoosi. Sain tyroksiinia asteittain nousevin annoksin ja jo 1 kuukaudessa vatsaoireetkin helpotti!