Voiko masennus oireilla esim. painajaisilla?
Olen vajaan vuoden voinut paremmin, mutta viime aikoina uneni laatu on ollut heikkoa ja olen nähnyt painajaisia todella usein. Viime yönä mies jäi työttömäksi, meidät häädettiin nykyisestä asunnostamme ja miehen veli (unessa n. ekaluokkalainen) jäi kiinni viinanjuonnista... tosi sekavia ja outoja unia, ahdistavalla tunnelmalla. Aamuisin olen aivan poikki.
Kommentit (9)
Mutta pääsen nukkumaan vasta niihin aikoihin, kun uni ei tule aikaisemmin. Joskus on kausia, jolloin heräilen neljän-viiden pintaan muka-pirteänä.
jos noin myöhään vasta unta saat. Levottomat unet voivat kertoa myös stressistä, mutta kuten itsekin epäilit masennuksesta. Ei ihme, että olet väsynyt. Suosittelisin lääkärillä käyntiä. Nukutko muuten sitten vastaavasti päivällä?
aiheuttavat väsymystä ja on yksi masennuksen oire.
jos eiole päiväaikaisia oireita. Ja jos niitä on, nekin voivat liittyä huonounisuuden ja stressaavien unien aiheuttamiin hermoston jännitystiloihin enemmänkin kuin varsinaiseen masennukseen.
Sairastan vakavaa masennusta ja näen tosi paljon painajaisia. Sinun tilanteessasi toivon unien johtuvan tosielämän ongelmista ja häviävän sitä mukaa.
Mutta heh, lääkityshän se sitten vasta niitä aiheuttaakin. Ovat meinaan melko raakoja. Tässä yksi näkemistäni:
Olin tuossa unessa mielisairaalassa. Yritin piiloutua hoitajilta ja juoksin huoneeseen, jonka sängyissä makasi potilaita, joiden kasvoilla oli vääristyneet, irvokkaat naamiot. Menin piiloon yhden potilaan sängyn alle juuri, kun hoitaja astui sisään. Hän löysi minut ja yritti raahata ulos. Pidin kiinni sängyn kaiteesta ja nainen raapi sääreni verille. Käännyin huutaen, että ellei hän heti irrota minusta, tappaisin hänet. Seuraavaksi raahasinkin itse häntä pitkin käytävää. Työnsin hoitajan hissiin, joka oli jostain syystä täysin veressä. Kaikkialla oli verta. Käytävien ja huoneiden seinät olivat vaaleanturkoosit ja kirkkaanpunaisen veren tahrimat. Lattioilla risteili verivanoja, ilmakin tuoksui ja maistui vereltä. Nenästäni vuoti verta. Perässäni juoksi lisää hoitajia ja käännyin portaikkoon. Yritin päästä kaukana edessä näkyvälle ovelle. Tunnelma oli ahdistava, minulla oli kamala kiire ja pelkäsin. Tärisin. Päässäni jyskytti ajatus siitä, että jumalauta olen tappanut ihmisen. Miten selviän tästä?
___
Tämmöstä minä uneksin, tosi pahat unet rajoittuvat n. kertaan viikkoon.
Minulla on ollut taipumusta masennukseen nuoresta asti (vaikea lapsuus, menetyksiä nuorena jne.). Aikuisiällä olen kuitenkin pärjännyt jotenkin ilman lääkitystä ja saanut lähinnä vain keskusteluhoitoa kerran-pari kuussa hoitajalta. Nyt viime kerralla hän jutteli, että olenko miettinyt asiakassuhteen lopettamista. Hänestä olen nykyään parempivointinen enkä välttämättä tarvitse apua enää niin paljoa: "voithan sä aina pyytää uuden lähetteen, jos masennus uusiutuu". Tuo jäi jotenkin pyörimään päähän.
Viime aikoina ei ole tapahtunut mitään äärettömän stressaavaa, lapsuudestani olen kyllä nähnyt kovasti unia. Mies meinasi jäädä työttömäksi, mutta sai kuin saikin uusia töitä eli se ei ole huolenaihe ainakaan nyt. Vähän ihmetyttää että mitä päässäni oikein tapahtuu...joku kysyi, nukunko päivisin. En nuku, pidän itseni väkisin hereillä mm. kofeiinin voimalla, koska en tahdo sotkea unirytmiäni yhtään enempää.
Itselläni ollut samanlaisia oireita. Kärsin tällä hetkellä vakavan masennuksen akuuttivaiheesta.