Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholistien lapset, missä iässä tiedostitte, että vanhempanne joi? (ov)

Vierailija
01.01.2013 |

Minkä ikäisenä tajusitte, että vanhemmalla oli ongelma juomisen kanssa? Miten tajusitte sen? Kiinnostaisi tietää, etenkin jos vanhempi yritti salata juomistaan, mutta silti huomasitte sen. Mitä tapahtui?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet huomannut.

varmaan noin 3v tajusin, et vanhempien kahvimukeissa ei ollut kahvia iltaisin. Noin 5v osasin yhdistää käytöksen ja hajun siihen juomaan mitä niissä kahvimukeissa oli.

Se oli pelottavaa.

Vierailija
22/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka juoja olikin isäpuoleni eikä asunut vielä meillä, mutta joi meillä kyllä.

Ekaa kertaa pelkäsin juomisen takia kun äitinikin oli humalassa yhdessä isäpuoleni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juomista mahdollista huomata jälkikäteen? Jos esimerkiksi kotiin tulee ihminen, jonka ei ole nähnyt juovan, mutta joka on krapulassa?

Vierailija
24/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin kasvoin siihen, että luulin et isäni oli normaali ja et kaikki isät on sellaisia.

Vasta aikuisena olen havahtunut ja tajunnut mistä omat ongelmani tavallaan johtuvat.

Esim. krapulapäivien ja kännipäivien aiheuttamat erot isäni käyttäytymisessä tekivät lapsuudestani lähes skitsofreenisen ja ihmettelenkin miten olen selvinnyt näinkin hyvin.

Elin jatkuvasti varuillani, koska mikään ei ollut normaalia. Joskus jotkunt asiat kävi ja toisinaan samat asiat oli täysin kiellettyjä. Kaikki riippui aina isäni juoman alkoholin määrästä.

Vierailija
25/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juomista mahdollista huomata jälkikäteen? Jos esimerkiksi kotiin tulee ihminen, jonka ei ole nähnyt juovan, mutta joka on krapulassa?

Eli pitää nähdä sama ihminen monesti sekä ilman krapulaa että krapulassa.

Vierailija
26/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olin huomannut, että hän juo, jo paljon aiemmin. MUTTA koska kaikilla kavereillakin juotiin talkoo- ja saunakaljat yms. en todellakaan tajunnut, että meillä se oli erilaista.

Isäni oli korkeastikoulutettu valkokaulustyöläinen eikä jonut koskaan itseään sammuksiin.

Vaikka olen alkoholistin lapsi, en ole alkoholistiPERHEEN lapsi, enkä tiedä siitä elämästä mitään.

Itse olen hiprakkageeninen raitis.

Vierailija
27/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tietenkin että isäni joi alkoholia ja näin että hänen kaverinsakin, joita hän usein baareissakin näki, niin tekivät (ei äitini), mutten jotenkin silti tajunnut hänen olevan alkoholisti.

Isäni sitten kyllä kuolikin alkoholiin muutamia vuosia sen jälkeen kun itse vasta sen alkoholismin tajusin.

Vierailija
28/31 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostin joskus 4-vuotiaana jo.

Vierailija
29/31 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joskus 4-5-vuotiaana pikkuhiljaa. viimeistään 6. 7-vuotiaana humalaisia vanhempia osas jo oikeen hävetä toden teolla.

Vierailija
30/31 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noin 8-10 vuotiaana ymmärsin, että se on ongelma äidille.

Ei se mitään yrittänyt salailla. Veti tärpättiä kaksin käsin ja lähti baariin. Jätti meille muksuille yleensä kyllä rahaa ja ruokaa. Tosin se lähiräkäläkin tuli vuosien aikana tutuksi, kun siellä piti välillä käydä syömässä tai hakea ruokaa. (oli myös mutsin työpaikka)

Kotona siis mä 10v, veli 8v, veli 2v ja sisko 1v.

Vierailija
31/31 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samoihin aikoihin osasin yhdistää oksentelun viinaan. Samoin osasin jo odottaa, että isä on hirveän vihainen ja varmaan lyö äitiä, kun äiti on juonut jotain. En oikein osannut suhtautua alkoholiin mitenkään, kun toisaalta tajusin, että se tekee ihmisen vääräksi ja isäkin on vihainen, mutta toisaalta isäkin joi välillä aika paljon - joten eikö se ollutkaan niin pahasta?

Tajusin alkoholin olevan ongelma vasta joskus yläasteen alussa, kun kaverin äiti ihmetteli, miksei meidän äiti voi tulla hakemaan meitä kylältä harrastuksesta. En kehdannut sanoa, että äiti on kännissä iltaisin, joten keksin sitten jotain tekosyytä aina.

Meilläkin pidettiin (pidetään) kulisseja yllä. Viinasta ei puhuta, koskaan, mitenkään. Aggressiivisen isäni takia en olisi koskaan uskaltanut kaataa heidän viinojaan viemäristä alas. Kuuntelin vain humalan etenemistä ja siivosin jälkiä jälkeenpäin. Ja muutin pois kotoa heti kun kynnelle kykenin. Itse en juo, enkä katsoisi päivääkään alkoholiongelmaista miestä. Turha kai sanoakaan, että meidän lapset eivät tee mummulavierailuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä