IVF vkolla 49, punktio ja piinapino
Amalia1976: Punktio 2.12 Diacor, saalis: 34 munista, 20 hedelmöittyi, 6 lähti jakaantumaan, joista 1 siirrettiin ja 5 pakkaseen.
Patience: Punktio 4.12, saalis?
Figlio: Punktio 5.12 Felicitas, saalis?
Dreammom: Punktio 7.12 TYKS
Toivo76: Punktio 7.12
Waimo: Punktio 7.12 VL/Oulu
ONNEA TULEVIIN PUNKTIOIHIN JA PITKÄÄ PINNAA PIINAPÄIVIIN=)
Kommentit (25)
Kiva kun Waimo jaksaa pitää pientä tilastoa meistä. Kiitos!
Patience: Olitko nukutettu kun sinulle tehtiin punktio? Saanko uteliasiuudesta kysyä että miksi? Ja sitten kysyn vielä uteliaisuudesta että missä käyt hoidoissa kun punktio tehtiin sunnuntaina, missä tehdään täydellä vahvuudella töitä sunnuntaisin? Se on todella hienoa että uurastavat viikonloppusin.
Oma vointi on tänään ihan hyvä. Eilen illalla oli taas pahoinvointia. Lääkäri muuten sanoi että juoda täytyy edelleen, hieman nestettä oli kerääntynyt vatsaonteloon. Eilen olin koko päivän vähän masentunut siitä että niin moni alkio oli simahtanut, tänään jo vähän paremmalla mielellä.
On muuten kumma juttu että sitä tekisi vaikka mitä että tämä homma onnistuisi. Antasin vaikka koko kuukausipalkan hyväntekeväisyyteen,olen yrittänyt olla hyvä ja auttavainen muita kohtaan, yritän olla ahkera, jne. Ihan kun odottaisin hyvitystä kaikesta tästä ja se hyvitys olisi tietysti se vauva.
Viime päivinä olen myös ahkerasti käynyt monologia yläkerran kanssa, muistan aina käänytä sinne kun tulee vaikeat oltavat. Tiedän että muulloin kun vaikeina hetkinä pitäisi olla hyvää pataa yläkerran kanssa mutta se aina vaan jää. En ole erityisen uskovainen mutta kyllä mä uskon korkeampaan voimaan. Avoimesti myönnän myös olleeni yläkerran kanssa riidoissa aina ajoittain kun elämä voi olla niin julmaa joskus. Olen joskus käynyt rajua keskustelua ystäväni kanssa joka on uskovainen ja hän kertoi minulle että jumala ei ole mikään juoksupoika ja että hän ei vaan tee hyviä asioita koska me ihmiset sen toivomme itsekkäästi. Se oli mielestäni viisaasti sanottu!
No jo oli vuodatusta, ei ole yhtään minun tapaista! Onko muilla samantapaisia fiiliksiä? Aina ne jos-ajatukset valtaa mielen.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Toivoo: filosofi-amalia
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
Patience: hyvinhän noita muniksia kuitenkin oli inssilääkityksellä=) Joko tiedät moniko hedelmöittyi/lähti jakaantumaan/milloin siirto?
Amalia1976: Sullahan muniksia oli tosi paljon alunalkaen, kuitenkin se, että 5 on pakkasessa on hyvä juttu! Ei tarvi aloittaa koko hommaa heti alusta kun SEURAAVAA lasta toivoo;) Tästähän me plussataan kaikki... Mitenkä muuten teidän taustat, sairastatko mahd. pco:ta?
Omaa napaa: Flunssa on tosi ikävä, vitsi vie kun sen piti just nyt tulla, vaikka koko syksynä ei oo ollu mitään! Tyypillistä.... Onneksi maha ei vielä vaivaa, ei oikeastaan minkäänlaisia tuntemuksia??? Irrotuspiikin pistin eilen klo 23. Noh, parempi näin että olo olisi vielä hyvä, huomenna on kova päivä kun pitää punktioon matkustaa.
Nyt mua on alkanut jännittämään että mitä itse punktiossa oikein tapahtuu, kertokaahan te, jotka siellä jo kävitte! Tai en mä tiedä haluankokaan mä tietää, kertokaa vain kaikki hyvät asiat, jooko? =D Ettei tarvi alkaa entistä enemmän jännittämään...
Mulle sh sanoi jo eilen että muista juoda kun muniksia on tulossa noin hyvin (?) n. 10kpl... ettet saa hyperiä, ja minähän olen juonut! Normaalistikin juon tosi paljon ja sitten vielä nyt kun on yskää ja kurkku kipeä tulee juotua + sitten vielä yrittää juoda reilusti. Mihinkä se oikein perustuu että juomalla nesteet ei kerry elimistöön??? Olenkohan ollut vähän nukuksissa fysiologian tunnilla;)
Mutta, päivitelkäähän muutkin listaa mielenne mukaan!
Mitäs toivolle ja dreammomille kuuluu? Ja figlio, oletkohan selvinnyt punktiosta???
eilisen irrotuspiikin jälkeen nippailut ovat lisääntyneet mukavasti... Jänskättää huominen, kun pelkää niin kovin, että minkälaisia muniksia sieltä tulee ja lähteekö alkiot jakautumaa jne. Itse punktio ei ole omalla kohdallani ollut kohtuuttoman kivuton, on nuo särkylääkkeet tehonneet hyvin. Lueskelin tuossa tuota luomuplussaketjua ja aloin miettimään, että pitäisikö tässä hoidossa yrittää oikein olla stressaamatta mistään turhasta. Jos vaan yrittäis pitää lippua korkealla ja mieltä sen mukana jos vaikka se nyt auttais... Kun tuo sterssihormoni ei varmaan mitenkään eduksi ole.
Eli Waimo mietti vähän meidän taustaa. Perustutkimuksissa ei löytynyt kummastakaan mitään vikaa, munasolut kasvaa ja irtoaa niin kuin pitää, hormonitaso on ok, miehen simpat on ok. Kaikkeä ei voi vielä tänä päivänä tukia joten jos on jotain mistä ei vielä tiedä. Toki luonto pitää sormensa pelissä koko ajan joten voihan myös olla syynä. (ehkä vain ajoitus on ollut väärä?)
Punktiota ei tarvitse pelätä. Itsekin oli vähän hermostunut mutta totesin heti punktion jälkeen että kyllähän tämän toimenpiteen voisi uudestaan käydä läpi jos on tarvetta. Kun tulin klinikalle niin ensin he vähän haastatteli taustoja, mitä sairauksia on, jos on nukutettu aikaisemmin, onko allergioita jne. Sitten mittasivat verenpaineen ja pistivät neulan käteen. Kun toimenpiteeseen asti päästiin niin laittoivat keittoosuolaliuosta tippumaan ja antoivat rauhoittavaa lääkettä. Sitten tapahtui alapään pesu. Vähän ennen toimenpidettä antoivat kipulääkettä ensimmäisen kerran. Suonensisäisesti kun saa kaikki lääkkeet niin ne tehoavat todella nopeasti. Toimenpiteen aikana sai lisää kipulääkettä sitä mukaan kun kipuja tuntee. Tottakai sen tuntee että alapäässä ronkitaan ja voihan se ajoittain sattua. Minun mielestä ensimmäinen pistos molemmin puolin oli vähän ilkeä. Minuun sattui paljon enemmän kun he aikoinaan tutkivat onko munatorvet auki.
Eli punktiokokemuksen voi kokea monella eri tavalla ja luulen että moni pelkää sitä aivan liikaa etukäteen.
Jälkeenpäin oli ensin vähän tönkkö olo lääkityksestä joka nopeasti meni ohi. Pelkäsin ihan turhaan että jälkeenpäin olisin kovin kipeä. Taisin pari kertaa ottaa kipulääkettä, onhan alavatsa vieläkin arka mutta ei niin kipeä että turvautuisin pillereihin. Armoton väsymys oli punktiopäivänä. Pahoinvointi on vaivannut minua aina ajoittain jo ennen punktiota ja sen jälkeen.
Eli reippain mielin voit lähteä punktioon. Voit luottaa siihen että lisää kipulääkettä on saatavilla jos tarvitset. Onnea matkaan!
Eilisestä punktiosta on selvitty hyvin! Olin eilisen päivän aika väsynyt, enkä jaksanut edes nettiin tulla... Lääkitys varmaan väsytti sekä se, että edellisen yön nukkumiset jäivät aika vähiin.
Punktio meni hyvin; munasoluja löytyi 8 kpl. Edellisellä viikolla follikkeleita oli löytynyt noin 7 kpl, eilen niitä löytyi 13. Osa oli kuitenkin ilmeisesti niin pieniä, ettei niissä ollut munasoluja. Noista kahdeksasta munasolusta kaksi oli hieman epäkypsiä, mutta kuuden pitäisi olla ihan optimaalisia kypsyydeltään. Klinikkamme on tänään kiinni, joten en ole päässyt kysymään hedelmöittymisestä. Huomenna ollaan varmaan viisaampia hedelmöittymisten ja jakaantumisten suhteen. Toivossa eletään, että torstaina olisi jotakin siirrettävää :-)
Tänään olo on ollut hyvä, melkein normaali! Eilen oli väsymyksen lisäksi hieman arka alavatsa, mutta yhdellä särkylääkkeellä sekin hoitui.
Itse punktio ei ollut mitenkään epämiellyttävä kokemus, joten älkää siis huomiset punktioon menijät turhaan jännittäkö! Olin lääkkeistä aika pöllyssä; kipua en tuntenut. Ainoastaan punktion loppuvaiheessa oli hieman epämiellyttävä olo, mutta sekään ei kestänyt kauan. Heräämössä uni maistui, ja pienten unien jälkeen olo oli suht normaali.
Onnea huomisille punktioon menijöille ja hedelmöittymis- ja jakaantumissäteitä meille kaikille!!!!
Vähän tuo huominen jännittää, ja vatsa tuntuu vähän aralta varsinkin autossa ollessa. Ei kuitenkaan ollenkaan sellaista kuin pelkäsin. Toivon, että olisi nyt kunnon saalis, kun vähän pelkäsin tuota vähäistä munisten määrää. Olen tässä syönyt päivän aikana riisipuuroa ja suklaata ja nauttinut kun mies passaa innoissaan... (Ihan kuin oikeasti sitä tarvitsisin ;-) hih)
Taustaa siis vielä sen verran, että mulla ei ole virallisesti kai todettu pco:ta, mutta lääkäri toisen inssin ultrien yhteydessä siitä jotain mainitsi. Munasarjat ovat kuulemma vähän pco tyyppiset. Mitä sitten ikinä tarkoittaakin tuolla vähän sen tyyppiset sanonnalla.
Meillä kuitenkin näkyvämpi vika siittiöissä, joita viime inssin tuloksen mukaan oli vain 8,6milj/ml (muistaakseni) joista sillä kertaa A-liikuvia 0/1% (en muista tarkkaa) ja B-liikuvia n. 80% (en ole siitäkään varma). Tämän jälkeen lääkäri siis varasi jo ennen raskaustestin tulosta inssikerralla suunnitteluajan IVF/ICSI:n, kun toivoa ei oikein muuten kuulemma ole.
Onnea meille huomiseen punktioon! Ilmoitellan sitten huomenissa kai tuloksia!
Jihuu, meillä on nyt 4 hyvää alkiota odottamassa siirtoa (en tohkeissani muistanut kysyä luokitusta). Ihan hyvä ottaen huomioon että tässä oltiin alunperin menossa inssiin ;) Meillä on siirto perjantaina. Jännää!
Amalia1976: Me asutaan ulkomailla ja täällä ei nähtävästi työaikalainsäädäntö ole ihan niin tiukka kuin Suomessa... Täällä tehdään hoitoja (yksityisellä) viikonloppuisin ja vaikka milloin, ihan riippuen potilaan kierrosta. Luulisi että tämä " täsmähoito" lisäisi onnistumisprosenttia, mutta en ole vielä tullut kysyneeksi lääkäriltä mikä on täkäläinen onnistumisprosentti suhteessa esim Suomeen.
Jostain syystä täällä nukutetaan punktiossa. En osaa sanoa miksi. Oli ihan positiivinen kokemus - minä kun en muista tapahtumasta mitään! Täällä on muutenkin aika erilaiset käytännöt kuin Suomessa, esim. inssejä ei tehdä luonnolliseen kiertoon lainkaan (on kuulemma niin alhainen onnistumisprosentti ettei kannata).
Tsemppiä kaikille punktioihin ja siirtoihin ja piinailuun!
ja kuulin, että kuudesta (kypsästä) munasolustamme 5 oli hedelmöittynyt ja kaikki olivat lähteneet myös jakaantumaan. Jes! Ainakin tässä vaiheessa olen tyytyväinen!
Meillä on aikaisemmilla kerroilla ollut vähän sitä ongelmaa, että top-luokkaisia alkioita ei ole saatu yhtäkään. Pakkaseenkaan emme ole koskaan saaneet mitään. Siksi vähän jännittääkin, miltä tilanne näyttää huomenna. Tarkoitus olisi siirtää huomenna yksi alkio, ja laittaa loput (???) pakkaseen. Toivottavasti sieltä joku hyvä alkio jaksaa sinnitellä masuasukiksi. Jos hyvälaatuista alkiota ei huomenna löydy, siirtoon otetaan kaksi alkiota. Jännittää...
Pääsin eilen kehumaan hyvää vointiani, niin johan alkoi nippailu ja jomotus alavatsassa. Hyperiä? Mene ja tiedä. Olen yrittänyt juoda paljon, ja olo on tänään paljon parempi.
Mitä teille tämänpäiväisille punktiossa olijoille kuuluu?
Pidän peukut pystyssä, että saatte kaverit turvallisesti kyytiin ja sitten vaan vauvaliimaa!
Tänään oli tosiaan ensimmäinen punktio. Aika ruhallisesti meni. En oikein edes huomannut niiden rauhoittavien vaikutusta ennen kuin lisäsivät annosta. Siinä juttelin lääkärin ja hoitajien kanssa mielestäni ihan virkeänä. Tosin kun annosta oli lisätty, niin tajunta alkoi hämärtyä.
Vasemmalta ei ihan kaikkia saatu pois, kun neulan esteenä oli jotain. Ei kuitenkaan kuulemma haittaa. Ja sitten muistaisin, että puhkaisivat jonkun kystan ja silloin olikin jonnin verran kipua. Itse punktioneulan pistoa en tuntenut puudutteen ansiosta lainkaan.
Sitten vain kipulääke pyllyyn ja heräämöön.
Heräämössä alkoi tuntua kipua vähän enemmän ja kysyin hoitajalta kannattaako ottaa kipulääkettä. Toivat Panacod-poreen, joka tosi pian sitten vaikuttikin.
Kun sitten oli huikopalan aika, niin siinä napostellessa tajunta hämärtyi ja joku kiltti täti kutsui hoitajan....seuraavaksi löysin itseni sängystä.
Siitäsitten hetkessä jo toivuin ja pääsin lähtemään.
Saaliiksi saatiin 9 munista (8+1) kun muut vasemmalla olevat jäivät.
Nyt sitten vain odotellaan huomiseen kun soitan hedelmöittymistuloksista.
Pelottaa kyllä edelleen mitä meidän pikkuisille käy siellä :-)
bdbdbdbdbdbdbd kaikille!!!
Menen taas takaisin lepäilemään. Kertokaahan vielä muutkin kuulumisia tänäpäiväisestä punktiosta.
Punktio takana, helppo juttu! Yllättävän helppo, pelkäsin todellakin turhaan... Pistos tuntui painontunteena ja sitten tuntui että jokin liikkuu sisällä " kyljessä" mutta muuten ei kipua. Toimenpiteen jälkeen olin kipeimmilläni, siihenkin antoi heti kipulääkkeen.
Ja sitten saalis: 18 munista!!!! Kuvitelkaa... ilmeisesti pienet olivat intaantuneet kun viime pe ultrassa lääkäri veikkaili kymmentä=D olo on kuin hangon keksillä. Varmasti katoa tulee mutta vaikka tuleekin niin TOIVONMUKAAN tästä myös siirtoon päästään.
Nyt vain kädet kyynärpäitä myöten ristiin että huomenna saadaan hyviä uutisia.
Hienoa että sekä dreammomilla ja Waimolla meni punktio hyvin. Voimme siis todeta että järjetön pelko on aivan turhaa. Harmi vaan että dreammom jouduit käymään läpi tuollaisen pökertymisen toimenpiteen jälkeen. Oliko kenties matala verenpaine syy vai mikä mahtoi olla?
Itselläni oli pientä veristä vuotoa eilen illalla joka oli onneksi lyhytaikaista. Ymmärsin että Lugesteronit voivat olla syynä vuotoon. Pientä nippailua vatsassa mutta ei sen kummosempia vaivoja.
Eli piinailu jatkuu rauhallisissa merkeissä.
Olo koheni kummasti kun pääsin petiin hetkeksi.
Hienoa Waimo!!! Aivan mahtava tulos! Nyt vain tosiaan ne kädet kyynärpäitä myöten ristiin!
Kuullaan huomenna sitten miten hedelmöittyvät!
Tässä alkaa taas taju paeta, kun otin yöksi yhden Panacodin, joten taidan mennä tutimaan.
Hyvää yötä!
Hienoja saalita teillä! Vau! Meillä saatiin 10 munista, joten eiköhän tuostakin siirtoon saada ainakin yksi, toivottavasti kaksi :-). Yllättävän hyvin olen eilisestä toipuillut, aikaisemmin on olo ollut kivuliaampi. Mutta erittäin hyvä näin. Nyt vain odottelen innolla huomista siirtoa... Miten te jakselette?
No siinähän ne tärkeimmät....
Onnea myös muille, olen niin täpinöissäni että itsekkääsi vain omia asioita kertoilen.
Dreammom: miten hedelmöittymiset???
Toivo: saatko tänään tietää onko hedelmöittyneitä kuinka paljon vai menetkö vain huomenna siirtoon? Kyselit olosta: väsynyt. Ei muuta. Ja turvoksissa luonnollisesti mutta ei kipua. Olen kyllä ottanut 2 panadolia tänään kuten sh " määräsi" eilen.
Ja huomenna sitten siirto. Meille siirretään yksi alkio ja loput pakkaseen.
Harmittaa ihan hirveästi, kun en nyt sitten tiedä yhtään hedelmöittyneiden määrää. Mutta eilen sanoivat, että jos ei pääse läpi, niin soittavat kyllä jos jotain ihmeellistä on. Tarkoittaa varmaan, että jos ei yhtään hedelmöittynyt. Kaiketi sitten jotain on tapahtunut...
Kerron sitten huomisen siirron jälkeen miten on mennyt.
Waimo: Tosi hyvä tulos! Onnea huomiseen siirtoon.
Toivo: Hyvin teilläkin!
Dreammon, Waimo ja Toivo: kiva kuulla, että punktiot menivät hyvin; hyvät saaliit olitte saaneet! Onnea huomisiin siirtoihin!
Kävimme tänään hakemassa meidän perheeseen kaksi masuasukkia! Viidestä alkiosta löytyi loppujen lopuksi yksi top-yksilö, 8-soluinen 2-luokkainen. Neljä muuta olivat joko huonolaatuisia tai sitten jakaantuminen oli aikataulusta jäljessä. Eli siis tälläkään kertaa emme saaneet mitään pakastimeen :-( Pienoinen pettymys! Jotenkin sitä ajatteli, että nyt oltaisiin saatu edes yksi kaveri pakkaseen, mutta ei niin ei. Ja jos tämä hoito ei tuottaisi tulosta, niin olisi helpompi lähteä PAS:iin kuin aloittaa koko rumba alusta. MUTTA mähän plussaan tästä hoidosta, niinhän me kaikki tehdään!!!
Lääkäri ehdotti meille yhden alkion siirtoa, mutta itse päädyin kahteen, koska " huonot" alkiot olisivat menneet kaikki roskiin. Jos olisimme saaneet edes jonkun alkion pakkaseen, olisimme varmaankin nyt päätyneet yhden alkion siirtoon. Eihän tuolla huonommalla varmasti kovin hyviä mahdollisuuksia masussa ole, mutta kuitenkin... Kaksi vauvaa on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ei yhtään!
Aika rauhallisesti tässä ottaa masuasukkien kanssa, vaikka aluksi tuntui, että uskaltaako sitä edes pissalla käydä, ettei kaverit valahda kyydistä... Testaamaankin pääsee vasta 22.12. PIINAA!!
Onnea vielä siirtoon menijöille ja kaikille läjäpäin liimasukkia mukaan!
Eli eilen en päässyt läpi soittoajalla, joten en yhtään tiennyt kuinka oli käynyt. Tänään jännitti aika tavalla kun odoteltiin aulassa pääsyä siirtoon. No mutta hyvin kuulemma kävi, vaikka muutamat tippuivatkin pois. Eli yksi TOP siirrettiin ja neljä hyvänlaatuista saatiin pakkaseen kahteen olkeen.
Olin figlion kanssa samoilla linjoilla tossa pissalla käynnissä. Ekaksi tuli mieleen, että pitäiskö tässä vaan pidätellä pari päivää, ettei Tahvo vahingossa putoa kyydistä ;-)
Aika helpottunut olo, kun nyt on tuo pitkä hoitokaava takana ja kaikki siihen liittyvät tuntemukset. Enää ei voi muuta kun odotella ja malttaa mieli 14 PÄIVÄÄ!
Toivotaan onnellista joulunalusaikaa meille kaikille!!!
-dreammom & " Tahvo pp0" -
Waimo ja Toivo: Miten teillä meni siirto??
Figliolle sitä vauvaliimaa! Yritetään raaskia käydä pissalla. Voi muuten tulla vähän tukalaa, kun lääkäri käski juoda joku 4 litraa päivässä! ;-)
Moi Waimo ja muut! Eilen oli siis punktio, saaliiksi saatiin 6 munaa (torstain ultrassahan näkyi 8 follikkelia). Nyt jännätään että lähtevätkö ne jakautumaan. Huomenna tiedetään ja saadaan selville myös mahdollinen siirtopäivä. Olemme mieheni kanssa lähettäneet paljon positiivisia ajatuksia " meidän munille" ;)
Olo on vähän turvonnut ja alavatsa vähän arka ja tuntuu siltä kuin olisi koko ajan ilmavaivoja jotka eivät halua tulla ulos. Mutta muuten selvisimme punktiosta hyvin. En ole koskaan aikaisemmin ollut minkäänsortin nukutuksessa, kokemus oli aika outo. Mies jälkeenpäin naureskeli että sekavuudessani kysyin herättyäni 10 kertaa montako munaa saimme - itse en muista kysyneeni mitään, taisin olla edelleen tiedostamattomassa tilassa vaikka olinkin fyysisesti (näemmä!) aika pian punktion jälkeen hereillä.