Ysiluokkalaisen valinnat (lukiot)
Miten paljon mielestänne vanhemmat voivat määrätä, mihin lukioon lapsi lähtee opiskelemaan?
Tuttava aikoo pakottaa lapsensa lukioon, joka on kyllä hyvä, mutta johon lapsi ei itse halua mennä. Syynä on se, että kaverit olisivat sitten eri lukiossa, joka olisi ihan hyvä tavislukio. Kyseessä on taitava nuori.
Itse olen antanut oman lapsen päättää jatkostaan itse. Toki ilmoitin, että lukioon haluaisin hänen jatkavan, koska hänen taipumuksensa ovat melko akateemiset, kun taas kätevyys ja käytännönläheisyys ei häntä kuvaa oikeastaan ollenkaan. Lapsi onkin ajatellut sitten lukiossa jatkamista, vaikka amislinjatkin olivat mietinnässä. Mutta pointtini on se, että hän itse valitsee sen lukionsa, missä jatkaa, siihen en puutu edes ehdottamalla mitään.
Pakottaminen on mielestäni huolestuttavaa. Olenko ainut, joka on tätä mieltä?
Kommentit (5)
mutta olen puhunut heille siihen malliin erivaihtoehdoista, että ovat päätyneet hakemaan itse sinne, mihin itsekin olen heidän halunnut hakevan. ;)
Meillä on tosin niin paljon lukioita ja amislinjoja kaupungissa, että kaverit eivät millään keskity johonkin tiettyyn lukioon vaan hajautuvat ympäri kaupunkia, joten kaveriasialla ei meillä ole ollut meritystä.
myös meillä ja pääsikin eniten haluamaansa
kaverit ja opiskelu. Miten varma lapsi on siitä, että samat kaverit jatkavat lukiossa tai pääsevät siihen, minne haluavat tai edes hakevat siihen lukioon, jonne nyt aikovat mennä? Ja vaikka kaverit samassa lukiossa olisivat, niin välttämättä koulupäivän aikana ei kertaakaan olla samassa ryhmässä.
Meillä lapsi menee lukioon, jonne yksikään kavereistaan ei pääse. Ja voin ihan oikeutetusti käyttää jo nyt näitä verbejä, koska todistus tulee olemaan niin hyvä, että keskiarvovaatimus ylittyy reippaasti. Kaverisuhteet eivät toivottavasti pääty siihen, että ei enää olla samalla luokalla samassa koulussa.
Pakottaminen ei ole järkevää, mutta fiksu teini ymmärtää puhetta ja sitä, että todellinen ystävyys ei katso koulua.
Yksi lähti kauas kotoa, toinen valitsi lähimmän lukion
itseään kiinnostavaan hakee, luulatvasti on paljon motivoituneepi sillälailla