Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllättävä tulos kaverin sokeritesterillä. Osaako joku kommentoida?

Vierailija
31.12.2012 |

Olen epäillyt jo pitkään, että minulla on liian matala verensokeritaso. Kärsin usein huimauksesta, vapinasta, näläntunteesta ja hermostuneisuudesta, vaikka olisin syönyt. Minulla on myös huomattavan matala verenpaine ja olenkin laittanut monet oireet tämän piikkiin.

Raskausaikoina olen voinut todella huonosti. Jokaisen raskauden aikana on ollut kausia, jolloin olen joutunut esimerkiksi konttaamaan, koska olo on ollut niin heikko jne.

Pyysin seitsemän vuotta sitten ensimmäisen raskauteni aikana neuvolassa verensokerinmittausta, koska minulla oli sellainen olo, ettei se ole ihan kunnossa. Olin syönyt 30 minuuttia ennen mittausta luumuja ja leivän. Tulos oli 4.2. Neuvolan terkka oli tyytyväinen tulokseen, enkä jäänyt asiaa sen enempää miettimään.

Nyt ystäväni oli kylässä. Hän sairastaa raskausajan diabetestä. Olimme ravintolassa syömässä, jossa söin ison annoksen ruokaa. Ystäväni sokerimittaus tuli suorittaa 1 h ruokailun jälkeen. Hän heitti vitsillä, että haluanko, että omani mitataan. Mittaustulos oli 1 h ruokailun jälkeen 3.2!

Olin silloin jo nälkäinen. Näläntunne palaa minulle aina hyvin nopeasti ruokailtuani, ellen syö ruoan päälle makeaa. Tulisiko tästä olla huolissaan? Olen nuorena lärsinyt syömishäiriöstä ja rääkännyt itseäni syömättömyydellä. Onkohan tämä jättänyt ruumiiseeni tällaisen vian? Pitäisikö asian tiimoilta olla yhteydessä lääkäriin, vai onko ihan ok?

Olen normaalipainoinen, enkä ole koskaan ollut pullukka.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omalla painollasi ei ole mitään väliä. Voit olla normaalipainoinen, alipainoinen tai ylipainoinen, niin diabetes voi silti iskeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ylipainoa.

Mietin itse sitä, että eikö sokeritaudissa sokerit ole liian korkealla. Vai onko olemassa sellainenkin muoto, jossa ovat aina liian matalalla.

Kohdallani ei ole kyse siitä, että sokerit olisivat olleet matalalla silloin, kun olen ollut syömättä. Päinvastoin tuntuu, että laskevat ruokailun yhteydessä.

T: Ap

Vierailija
4/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun verensokerit ovat alhaisenpuoleiset.

En osaa sanoa, olisiko ihan normaalitilanne sinulle sitten, jos on pysynyt vuosikausia samana. Insulinooma on (hyvänlaatuinen) kasvain, joka tuottaa liikaa insuliinia ja aiheuttaa liian matalia verensokereita. Mutta luulisi, että sellaisen aiheuttamat oireet lisääntyisivät vuosien varrella? En tiedä. Jos mietityttää, mene lääkäriin, menee ihmiset turhemmistakin asioista kuin tuo.

Vierailija
5/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerinsieto. Tai sitten ihan diabetes. Joku insuliinin eritykseen liittyvä häiriö kuitenkin.

Muistan lukeneeni, ettö huonoon sokerinsietoon liittyy tuota verensokerin heittelyä matalista korkeisiin arvioihin (ei siis "normaalilla" välillä, glukoosia noin 4-6 mmol/l). Verensokeri saattaa laskea matalaksi nimenomaan korkean jälkeen, eli kroppa ei osaa tuottaa sopivaa määrää insuliinia vaan ensin liian vähän, sitten liikaa. Huom en yhtään tiedä miten "tieteellinen" selitys tämä on - tiedänpähän vaan, että minä itse ja isäni kärsimme samoista ongelmista, koska meillä vern glukoositaso laskee helposti alas. Minun lapsellani sitten on 1-tyypin diabetes, eli haiman toimintahäiriö saattaa kulkea suvussa...

Tai sitten ap sinulla on diabetes, ehkä vasta puhkeamassa oleva. Se tosiaan voi tulla vaikka olisi normaalipainoinenkin.

Sukurasitteen vuoksi vahtaan itse painoani tarkkaan, vaikka makean mussuttamiseen taipuvaisena en BMI:tä saakkaan laskemaan 23:a alemmas...

Vierailija
6/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ja nuorempana, normaalipainoisena verensokerini oli noin 4 tuntia aamiaisen jälkeen 2.3.

Nyt on päinvastaisia oireita, eli se on varmaan katossa syönnin jälkeen. Mitannut en ole, koska vihaan lääkäreitä ja koitan välttää siellä juoksemista, mikä ei ole onnistunut kovin hyvin vaan vähän väliä on jotain vakavampaa, vielä paljon pahempia juttuja kuin joku diabetes. Vituttaa.

Vierailija
7/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

postbrandiaalinen hypoglykemia. Siinä verensokeri tyypillisesti laskee liian alas aterian jälkeen. Liian pitkä ateriaväli ja suuri ateriakoko voi altistaa. On mahdollisesti yhteydessä lisääntyneeseen diabetesriskiin li elämäntapoihin kannattaa kiinnittää huomiota

Vierailija
8/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole diabetessuvusta. Kummankaan vanhempani puolelta ei ole tiedossa diabetikkoja.

Epäilen sokereitteni hyppivän korkealle, koska mittasimme ystäväni kanssa sokerini kolmen tunnin päästä ruokailusta, juuri ennen seuraavaa ruokailua. Silloin arvoni oli normaali tasan 5.

Minulla on sellainen olo, että sokeriarvoni laskee juuri ruokailun yhteydessä. Voisiko olla niin, että elimistöni rikkoo liian tehokkaasti sokeria ruolailun yhteydessä? Kuulostaa oudolta, mutta siltä minusta tuntuu. On outoa, että nälän tunne seuraa lähes välittömästi siitä, että olen syönyt aikuisen annoksen ruokaa.

Vierailija
9/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapani ovat olleet aina terveelliset. Syön normaalisti/terveellisesti. En käytä alkoholia jne. Toki nuoruuden paastot/yliliikkumiset yhdistettynä todella niukkaan ravintoon voivat olla aiheuttaneet pysyvää haittaa :(

Rupean googlettamaan, tuo kuulostaa juuri siltä, mitä yritin edellisessä viestissäni kuvailla.

Vierailija
10/10 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

postbrandiaalinen hypoglykemia. Siinä verensokeri tyypillisesti laskee liian alas aterian jälkeen. Liian pitkä ateriaväli ja suuri ateriakoko voi altistaa. On mahdollisesti yhteydessä lisääntyneeseen diabetesriskiin li elämäntapoihin kannattaa kiinnittää huomiota

mutta mulla päinvastoin kun yleensä neuvotaan, auttoi ateriavälin PIDENTÄMINEN. Kropan oli pakko oppia ottamaan varastoistaan tavaraa että saadaan sokerit ylös, mihin se oli välipaloja syödessä haluton. Nykyisin syön ehdottomasti vain 3 kertaa päivässä, ei mitään kaloripitoista aterioiden välissä. Ja kas kummaa, enää ei ole tietoakaan 3 pintaan laskevista sokereista ja niihin liittyvistä ikävistä oloista: päänsärystä, huimauksesta jne.