Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***MARRASVAAVIT***

05.12.2005 |

Hei,

Onko täällä marrasvaaveja ollenkaan? En ole ainakaan vielä huomannut mitään pinoutumisia, ainakaan kovin montaa.

Olisi kiva kuulla mennäänkö teillä rintamaidolla (riittääkö se) vai joutuuko avuksi ottamaan korvikkeet? Meillä varsinkin öiseen aikaa, kun vauva heräilee kahden ja puolen tunnin välein syömään, niin rintamaito ei aina riitä ja joudun antamaan noin 40 ml korviketta päälle. Päivällä vaavi ei sitten niin paljoa syökkään, yhden rinnan kerrallaan tyhjäksi ja olenkin ajatellut alkaa käyttämään rintapumppua päivisin ja antaa sitten rintamaitoa pullosta yöllä lisäksi. Onko muita, jotka ovat tehneet samaa ja miten on onnistunut.

Silmätulehduksesta kertoilin sitten elikkä neuvolasta saimme tipat ja nyt on toinen silmä parantunut, mutta toinen vielä oireilee. Kyllä me sekin kuntoon saadaan vielä =)

Terkkuja kaikille,

Le Cheile ja pikku mies 2 vkoa tasan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teidän silmätulehdus saatiin kuriin =). Meillä vauva on kokonaan pullomaidolla : syynä sairastumiseni keuhkokuumeeseen, virusperäiseen yskään, jonka jälkeen korvatulehdus =/. Olen ollut aika kanttuvei tässä viimeiset viikot ja tämä siis alkoi 2 päivää ennen synnytystä.... Mutta nyt näyttäs elämä voittavan ja eipä sitä maitoo enää saa mistään rintoihin, mutta onneksi on pullot ja korvikkeet.

Korviketta menee siis kerralla 40-120 ml. Tuo 120 ml on se vakiannos ja illan neiti tissuttelee pullolla puolen tunnin välein sen 40-60 ml. ja tankkaa itteään yöksi, jonka aikana nukkuukin 5-7 tunnin pätkän ja muutoinkin päivään sisältyy vain 2 kahden tunnin valvontajaksoa.

Tänään oltiin koko perhe perhekerhossa : 5 tyttöä, isi ja minä =D. Oli siinä oma hommansa jaksaa lähtä, mutta itse lähteminen ja pukeminen jne. olivat ihan iisejä. Ois vaan kehtuuttanu minua ;o). Viime perjantaina käytiin ekaa kertaa vauvan kanssa isossa marketissa ja tänään toista kertaa : tyttö nukkui koko reissun ajan.....

On muuten ihme homma että neito pulauttelee ne MAITOHAPPOBAKTEERIt !!! Jos siis lisään sitä maitoon niin oksu tulee, muutoin ei. Ja toisena ongelmana meillä on vaippaihottuma, tosin kohta otetaan käyttöön kestovaipat kun tästä taudista tokenen sen verran että jaksan miestä opastaa =). Mutta tuohon vaippaihottumaan kävi erinomaisesti PARANTAVA VILLA, sitä kun laittoi kipeään kohtaan niin jo päivässä ko. alue parani huomattavasti ja nyt on jo meiltei kunnossa vaikka eilen " hoito" aloitettiin.

Mutta nyt taidan mennä nettishoppailee tytöille joululahjoja.

Voikaatte hyvin ja tulkaas kertoilee miten teillä on kasvettu, meillä kun tässä on piiiitkä tauko ennen seuraavaa painon mittausta.

T : Rapuäiti ja neiti-Töppönen tasan 3 viikkoa, jolla kastejuhlat 26.12 !

Vierailija
2/27 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun täällä on muitakin :) Minäkin pitkän palstailutauon jälkeen hyppään taas sekaan.

Kurja kun on ollut sairasteluita, mutta onneksi jo parempaan päin :) Meilläkin oli jo nuha, mutta hellitti vajaassa 2 viikossa.

Eli meidän marrasvauvastahan tuli kylläkin lokakuinen. Laskettu aika oli marraskuun viimeinen, mutta neiti päättikin jo lokakuun viimeisenä ottaa varaslähdön. Synnytys käynnistyi vesien menolla neljän jälkeen aamulla. Sitä ennen oli vaan niitä kivuttomia, pitkäkestoisia suppareita oireena, kerran oli vähän kipua mukana.

Ilmeisesti vesien menosta johtuen mulle nousi kamala kuume kesken synnytyksen ja neiti sitten vietiin heti syntymän jälkeen infektioepäilynä lastenosastolle. Ja jäi sinne sitten keltaisuuden ja huonon syömisen vuoksi melkein kahdeksi viikoksi :' (

Mutta nyt ollaan oltu jo kolme viikkoa kotona, isukilla loppui tänään isyysvapaa, eli ekaa päivää on oltu tytön kanssa kaksin kotona. Kyllä on päivä hujahtanut pikaisesti!

Rintamaitoa syödään. Siinäkin kyllä oli oma projektinsa kun vauva tosiaan oli sen melkein kaksi viikkoa osastolla, eikä jaksanut syödä oikein pullostakaan, ja sen takia oli nenämahaletku osan ajasta.

Yöt on meillä mennyt tähän saakka valvoessa. Tyttö ei suostu sitten millään nukahtamaan yöllä, mutta päivällä sitten taas ei meinaa saada hereille millään keinolla. Meillä on kyllä juotettu rintamaitoa pullosta yöllä, mutta lähinnä sen vuoksi, että mä saan edes hetken koittaa nukahtaa sen valvomisen ohella. Tai tämä oli isyysvapaan aikaan, toivotaan, että rupeis nyt sujumaan yöt vähän paremmin tästä eteenpäin... Mutta toimii ainakin meillä. Ja tyttö oppi siellä osastolla ollessaan juomaan pullosta, eli sen suhteen ei ole ollut ongelmia. ONNEKSI sitten oppi myös rinnasta imemään, vaikka vähän huolestuttikin alkuun.

Mutta mukava kuulla muittenkin marraskuisten kuulumisia, että koitetaanhan pinoutua aina kun ehditään :)

Hyviä vointeja ja yöunia toivotellen

Delian ja tyttö, 5 viikkoa (tasan meilläkin, maanantai on vissiin ollut suosittu syntymäviikonpäivä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vähän laiskasti pinoudutaan, johtuen aika luonnollisesta päivien täytteestä, mikä ennen oli tuolla mahan sisäpuolella. Ja sitten esikko vie kyllä kaiken liikenevän ajan myös.

Me ollaan kolme viikkoisemme kanssa päästy joten kuten kartalle, eli joten kuten äiti nukkuu myös öisin. Tosin syödään 1,5 - 3,5 tunnin välein, ja illalla toi nukkumaanmeno on tavattoman vaikeeta. Loppujen lopuksi on päädytty vierekkäin sänkyyn, ja tissi suuhun. Sitä ennen vauva tikkaa koko ajan, marisee, paskoo ja huitoo käsillään. Iltaisin tankataan siis ihan selvästi ja mulla usko loppuu maidon riittävyyteen, mutta sitten olen huomannut, että ei se sitä maitoa haluukkaan; kunhan tuttina käyttää mua. Ja oikea tutti ei tietenkään käy. Olen ostanut Ainun, Mamin ja Nukin tutteja, mutta mikään ei uppoa. Hyvä ettei oksenna ulos. Yritän silti sitkeesti, koska mä en suostu olemaan mikään tutti.

Meillä laski paino alussa aika rajusti ja vauva oli ekan viikon tosi väsynyt, mutta onneksi ne ajat on vain pahaa unta enää. Nyt oli paino noussut viikossa 335g, eli vauva tasan kolme viikkoisena oli 52,2 cm, pipo 36 cm ja paino 3915g. Ja täysimetyksellä ollaan nyt menty.

Kävin tossa esikon kanssa just kaupassa ja vauva oli just syönyt. Rupesivat siinä iskän kanssa päikkäreille mutta välittömästi kun olin laittanut oven kiinni, oli parku ja tikkaus alkanut. Isäntä oli kokeillut tuttelia antaa, mutta ei kelvannut (meni ehkä 5 ml). Kun tulin kotiin, niin saman tein vauva tipahti ja nyt nukkuvat molemmat, ja mulla säiliöt täynnä :) Heräis jo!

Meillä ukko muuten tänään kanssa ekaa päivää töissä (ollut kolme viikkoa kotona). Aamupäivällä meinasi usko loppua, kun vauva huutaa sitterissä ja isosisko ilman aamupalaa, mutta muuten hyvin kaikki meni. Vauvalla oli vaan kakka housussa, mistä muuten annan kritiikkiä noille hemmetin Liberoille ja Pamperseille! Hemmetti kun ei me haisteta sitä kakkaa niistä vaikka kuinka haistelisi. Ainoastaan sitten kun vaipassa on täyslaidallinen seissyt vällyn alla, niin saattaa haistaa sen kakan, mutta muuten asia varmistuu vain katsomalla. Liian hyviä vaippoja sanon minä :)

Meillä muuten kanssa ristiäiset 26.12. Ensin varasin srk-tilan mutta sitten siirsin kuitenkin kotiin, kun tuntuu hurjalta kantaa kahvinpuruista lähtien kaikki kotoota tän muun jouluhösäkän ohessa. Ennemmin siis hösää kotona kuin vieraassa paikassa. Vieraita reilu 20 mut sopu sijaa antaa, eikä varsinaisesti vieras ole kuin pappi.

Hyvää Itsenäisyyspäivää marrasmammoille, ja muillekin!

Poistun viemästä palstatilaa .))

Vierailija
4/27 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä sitten mekin siirrytään tänne vauvapalstalle =). Meidän poika siis syntyi 24.11. Synnytys oi nopea ja rankka. Sairaalassa kerittiin olla 45minuuttia ja vaavi oli maailmassa. Ei siis puhettakaan mistään lääkkeistä. Ainut mikä jäi harmittamaan oli etten oäässyt ammeeseen. Ens kerralla taidanki mennä jo synnärin ovelle ootteleen, ettei ainakaan autoon synny. =)

Kaikki meni siis loistavasti.

Kotona on kaikki lähteny sujumaan ihan ok, esikoinen vaan vaatii hurjan paljo. Tekee kaikkensa et poika heräis ja muuta múkavaa, ei kait auta muuta kuin jaksaa tai alkaa kyseleen päivähoitopaikkaa. Poika nukkuu päivät ja vähän huonommin yöt. Herää syömään 1,5tunnin-2tunnin välein. Päivällä saa taas herätellä ettei tissit räjähdä.

Ei onneksi huuda muuta kuin nälkäänsä ja kakkoja housuissa =)

Mä oon kerenny saada jo korkeen kuumeen ku maito nousi niin ryminällä. Oli aika mukava olo maata 39asteen kuumeessa.olin ihan jäässä,onneksi sitä ei kestäny kuin vuorokauden =)

Ite oon toipunu synnytyksestä tosi hyvin. Kiloja on vielä 6jäljellä (tuli 15)eikä taida lähtäkään tällä syönnillä. Rintamaidolla elellään ja tarkotus olis imettää piuolivuotiaaksi jos vaan maito riittää.

No kirjotellaan ku kiireiltä keretään =) Hyviä vointeja mammoille ja vaaveille.

marrasmamma, poika 11vrk ja esikoinen 2v

Vierailija
5/27 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas ollakaan, löysin pinon kun kerkesin tänne vauva-puolelle tulla hieman tutkailemaan! Eli meillä poika syntyi 25.11. (la 27.11.) äidin toiveiden mukaisesti marraskuun puolella :) 52cm, 3755g. Synnytys kesti sen keskiarvon 12h, olihan se ekakertalaiselle rankka mutta ei niin rankka mitä kuvittelin etukäteen. Nyt ollaan viikko ihmetelty toisiamme kotona :)

Muutamat ekat yöt meni noin 4h ekalla unijaksolla, sen jälkeen tissiä 2h välein. Päivisin saa välillä, kuten tänään, viuhtomiskohtauksia. Imetystä, kitinää, viuhtomista, nukahtamista. Heti, jos lasken sylistäni sohvalle, herää ja alusta... Mitään hyviä rauhoituskeinoja? Kolme tuntia sylissä keinuttelua tepsii, mutta mutta... Nyt sitten nukkuu jo kolmatta tuntia ja ihan rauhassa. Tietysti, heti, kun isi tuli kotiin :)

Täysimetyksellä mennään täälläkin. Vielä en ole kokeillut lypsää maitoa, jotta voitais kokeilla, onnistuuko tuttipulloruokinta. Äiti haluais meinaan kampaajalle ennen joulua, ettei harakat laskeudu pehkoon pesimään... :))

Toivottavasti marrasmammojen joukko tästä suurenee, oli mukavan aktiivista odotuspuolella!

Terkuin

Näätä 77 & poitsu 10pv

Vierailija
6/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis poika syntyi 18.11. ja synnytys kesti 13h52min ja ponnistus oli tosi tuskainen, sillä poika oli hartioistaan jumissa ja lopussa tulikin kiire saada poika ulos. Vihdoin 3 kätilöä, harjoittelija ja lääkäri pojan sieltä sai pois, mutta sitten se vietiinkin kiireellä lääkärin luo. Onneks kuitenkin pian kuului parkaisu ja poika sai 15min päästä täydet pisteet.

Mutta en kyllä hetkeen sinne mee, tuli sen verran kammoa...

Poika on ollu rauhallinen ja kiltti. Syö 3-4h välein ja täysimetyksellä ollaan. Olen yrittäny saada maitoa vähän pakkaseen, mutta ei sitä vielä paljon siellä ole, mutta pikkuhiljaa. Syntymäpainonsa saavutti puoltoisviikkoisena ja nyt oli tullu 330g vkossa.

Yöt on menny kans ihan hyvin 3-4h pätkissä. Mutta tänä yönä ollaankin sitten valvottu... ja edelleen valvotaan. Aloitin perjantina d-vitamiinit, se rasvaliukoinen dekovit vai oliko se sen niminen. Aloitin 1 tipalla ja lisään joka päivä 1, eli tänään sai 4 tippaa. Jos jatkuu nää yöt näin, niin kokeilen vaihtaa siihen jekovitiin, joka on vesiliukoinen.

kiva kuulla muiden marrasvaavien kuulumisia :)

-marica28 ja elmeri

p.s meillä ristäiset vasta 28.1

Vierailija
7/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoudumpa minäkin.Kiva lukea toisten kuulumisia,kuulostaa niin tutulta :)

Meillä poika syntyi 12.11 Jorvissa,pitkällisen 20h tuskastelun jälkeen.

Kotiuduttiin heti seuraavana päivänä ja nyt 3vko. myöhemmin alkaa " elämä voittaan" .

Yöt meillä nukutaan ihan hyvin,klo.9-03 ja 03-06,ja rintamaidolla on pärjätty.Tosin äidin hermojen rauhoittelemiseksi ollaan tarjottu tuttelia illalla,mutta eipä se maistu.

Aamupäivät nukutaan 15min. pätkissä ja syli olisi ainut mieluisa paikka.Puolen päivän aikaan sitten aletaan nukkua oikein urakalla ja nukutaan iltaan asti.

Esikoinen on suhtautunut yllättävän hienosti vauvan tuloon.

Ulkoiltu ollan jo nolla keleillä,mietityttää vaan kauanko sitä kerralla uskaltaisi olla pihalla?

Vierailija
8/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄITI ON TOSI VÄSYNYT!

No en minä tätä vauva-arkea miksikään onnelaksi kuvitellut, mutta että näin raskasta?

Koko eilinen päivä meni huutaessa, yhdeltä yöllä rauhottui nukkumaan jopa kahdeksi tunniksi. Onneksi nukahti tissille samantein syönnin jälkeen. Seuraava syöttö oli seisemältä.

Äiti oli aika hajalla eilen. Itku tuli itselläkin ja paha mieli tosiaan, kun tulee ajatus, että on huono äiti, kun ei pysty vauvansa tarpeeseen vastaamaan.

Nyt on ollut ihan hyväntuulinen tämän päivää. Vatsa ei vaan toimi kunnolla. Sitä varmaan huusi eilen?

Omasta voinnista...

Jälkivuoto on lähes loppunut, tikit eivät meinaa irrota. Ja univelka on karmea...

No, päivä kerrallaan eteenpäin. Vielä joku päivä ne yösyötöt loppuvat...

eve ja tyttö, 13 päivää

Vierailija
9/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoudunpa minäkin, kun nyt hyvin tässä ehdin.

Meillä siis: poika syntyi 3.11. laskettuna päivänä rankan työn tuloksena. Synnytys kesti kaikenkaikkiaan 2vuorokautta ja loppujen lopuksi vedettiin imukupilla maailmaan. Itse sain kohtuun infektion ja juuri loppui antiobioottikuuri, kun tulehtui pehmytkudosta tuolta haavan alueelta. (Oli muuten TODELLA kipeä). Nyt alan olemaan elävien kirjoilla.

Poika voi erittäin hyvin. Painoa oli kuukaudessa tullut lisää 1kg 300 g ja senttejäkin 5. Nukkuu tosi hyvin yöt, syö kolmen tunnin välein ja nukahtaa aina rinnalle. Mahavaivoja oli alussa, mutta rela-tipoista on ollut tosi paljon apua. Täysimetyksellä mennään ja pakkaseen olen saanut pumpattua maitoa jonkin verran. Pullo kelpaa pojalle hyvin! Mie vaihdoin devitolit jekovitiin juuri noiden vatsaväänteiden takia. Vauvalle on selvästi hahmottunut jonkinlainen rytmi, joka on helpottanut tätä vauva-arkea hurjasti.

Tikit on vieläkin paikallaan ja jälkvuotoa tulee, välillä ruskeena, välillä verisenä, sais jo loppua. Jälkitarkastus on 14.12.

Kiva kuulla muistakin marraskuisista ja kuinka on vauva-arki lähtenyt käyntiin!

T: Näpiskä ja pikku-Matti

Vierailija
10/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa sellainen hoitajien kanslia, jonne vauvan voisi viedä yöksi, niin jaksaisi sitten iloisella mielellä hoitaa sitä päivisin!

Delian75: olisi kiva tietää miten onnistuit siirtymään täysimetykseen, olisiko sinulla jotain vinkkejä? Oma poika syntyi myös ennenaikaisena ja joutui tiputukseen alhaisen verensokerin takia. Sairaalassa annettiin heti pullomaitoa ja imettäminen on ollut siitä lähtien vain osittaista. Mutta onneksi poitsu sentään jaksaa/viitsii imeä rintaa.

Vauvanhoito on tosiaan yllättävän rankkaa! Ei sitä raskausaikana osanut kuvitellakaan! Kai tämä silti tästä helpottaa,viimeistään 18 vuoden päästä :)

t. Olan ja poika (6 vkoa)

Vierailija
11/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen virallisesti " vauvallinen" otus..

Eli meillä pääsi neiti tänään kotiin lastenosastolta!! JEE JEE!! Oli siellä sokeritipassa alhaisen sokerin takia..Tyttö syntyi 1.12 ja tippaan joutu 2.12. Eilen pois tipasta aj tänään kotiin. Meillä syödään tissiä, sai tipassa ollessakin antaa tissiä ku otettiin aina syöttöpaino. Näki sit siitä et paljonko oli tissist saanu. Jos ei tarpeeks niin pumppasin pulloon.

Mä olis sairaalassa joku " nähtävyys" ku menin sairaalaan 9.15 ja tyttö synty 9.52. Sais kuulemma aikaisemminkin tulla!:o) Kätilöt heittivät vitsiä rouvasta joka tuli, synnytti ja meni..Mä itse ku lähdin sairaalast jo lauantaina ku ei ollu mitään vikaa/kremppaa. Nyttekin olo hyvä. Olen pumpannu öisin maitoa ku tyttö on ollut lasten osastolla. Ja nyt oottelen jo et heräis ku tissit räjähtää!!!

Sisarukset eivät vielä ole kohtausta saaneet, mutta tässä vielä ehtii kaikkea..

Hormoonihirviö ja Himpulan pimpula

Vierailija
12/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pioka täyttää tänään kuukauden! Ensimmäistä flunssaa ollaan nyt podettu viikon, ensin isä, sitten minä ja papana´lla meni röörit tukkoon la-su välisenä yönä.

Meillä arki lähtenyt hyvinkäyntiin, tai mies on vielä tämän viikon kotona, sitten ollutkin viis viikkoa ja mun puolesta terve menoa vaan töihin.

Imetysen lopetin pojan ollessa kaksi viikkoa, koska hän syntyi kolme viikkoa etuajassa ja painoi 2640g, niin sai ekan vuorokauden ajan pulloa ja koko ajan piti antaa lisämaitoa, niin ei mulle ikinä noussut maito, vaikka kuinka imetin, eikä poika myöskään oppinut imemään rintaa vaan se oli ainaista tappelua.

Ainut " ongelma" on nukkuminen, poika pitää hirveää örinää kun nukkuu omassa sängyssä ja nukkuu huonosti, mutta äidin vieressä kuin tukki. En haluaisi vieressä nukuttaa, mutta siihen tilanteeseen ollaan nyt ajauduttu.. muutama yö on poika kaikki syöttövälit nukkunut omassa sängyssä. ja myös päivällä nukkuu.

Poika syö 2-3 tunnin välein. Kauanko teillä muilla menee aikaa yösyötössä? Meillä noin tunti, eli nukkumisaikaa jää sitten kaksi tuntia (jos väli kolme tuntia) eli äiti aikalailla univelassa, mutta hyvin ollaan silti jakseltu.

Lauantaina papana menee ensimmäistä kertaa mummulle yökylään, äitiä on jo vähän itkettänyt etukäteen.. meillä on kihlapäivä ja mennään kavereille ja sitten kotiin ajoissa nukkumaan, niin saadaan yksi yö nukuttua heräämättä ja saan nukkua miehen kainolossa.. kun mies nyt nukkuu osittain sohvalla :)

Hyviä vointeja kaikille, toivottavasti muile ei flunssa iske, on tosi kurjaa!

Vierailija
13/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin nyt itekki kirjotella tänne.meidän poika synty 28.11 rv 37+5 3490g ja 50,5cm. avautumis vaihe 7h ja22min ja ponnistusvaihe 10min. puudutus vei kiaikki kivut ja muutenkin synnytys oli mahtava ja tarvittiin vain 4 tikkiä.kotia tultiin kolmen päivän ikäsenä. eka yö meni hyvin mut sit alko yö valvominen ja syöminen parin kolmen tunnin välein.päivät nukutaan sikeästi viiden tunnin jaksoja.onnex poika ei huuda öisin vaik valvoo aina syötön jälkeen puolesta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin.maitoa olen joputunu pumppaan ja antaan pullosta kun ei huolinu rintaa kotiutumisen jälkeen muuta ku tunnin kaks huutaen ja silti jäi nälkä joten lopetin huudattamisen ja pumppaan. korviketta oon antanu pari kertaa.tänään on tullu maitoa vähemmän ku yleensä et en tiiä kauanko maitoa tulee.mut voimia kaikille ja onnea!!

Vierailija
14/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiltäkin. olen kyllä käynyt jossain aikaisemmassa pinossa jo kertoilemassa kuulumisia, mutta otetaan uusiksi. Eli kaksospojat syntyi 3.11. Jorvissa 12 tunnin työn tuloksena. A poikaa autettiin pikkusen imukupilla B tuli omin voimin. Molemmat ihan hyvän kokoisia, A 2760 gr ja B 2650 gr. Nimet pojat on saanut jo odotusaikana eli ovat Jere ja Kimi.

Sairaalassa annettiin aika paljon lisämaitoa pullosta pienen painon ja alhaisten sokerien takia, mutta nyt ollaan Jeren kanssa oltu jo kohta viikko täysimetyksellä ja painoa on tullut ihan hyvin. Kimi syö vielä paljon korviketta/ lypsettyä pullosta mutta yritetään koko ajan eroon pullosta. Maanantaina käytiin ylimääräinen punnitus tekemässä neuvolassa äidin hermojen rauhoittamiseksi kun Jereltä se korvike jäi pois. Painoa oli tullut kuudessa päivässä 335 gr ja Kimille 270 gr. Painot on nyt Jere 4385 gr ja Kimi 4040 gr.

Meillä on hyvä rytmi päivin ja öin. Päivisin nukutaan noin kolmen tunnin pätkiä, ajoittain menisi enemmänkin unta. Hereillä ollaan vaihtelevasti yksi tai kaksi syötönväliä, aina ei sitäkään. Yöllä syödään yhden kerran noin kello 02-04 riippuen mihin aikaan illalla on syöty. Yösyötössä vaipan vaihtoineen menee noin 30-45 min. Jere imee tissiä ja Kimi samaan aikaan tyynyillä tuettuna pulloa. Paitsi viikonloppuisin kun isikin herätetään ja syöttää Kimin. Aamulla syödään sitten 07-08 ja unta jatketaan vielä ainakin 10 saakka.

Musta tuntuu että olen päässyt poikien kanssa hirvittävän helpolla. ovat tosi kilttejä ja tyytyväisiä lapsia. Viihtyvät niin lattialla, sohvalla, sitterissä kuin omassa sängyssäänkin. Ja uni myös tulee kaikissa em. paikoissa. Ja myös ulkona vaunuissa uni maistuu hyvin. En ole kokenut missään vaiheessa väsymystä tms. Mutta täytyy koputella puuta, sillä odotettavissa on todennäköisesti vilkkaampaa menoa kunhan pojat kasvaa.

Ajateltiin kohtapuoliin siirtää pojat omaan " huoneeseen" nukkumaan. Eli siirrytään itse yläkerran vierashuoneeseen ja pojat saa nukkua porrastasanteella omassa " huoneessaan" . Vierashuone siirretään meidän nykyiseen makkariin alakertaan. Ainoa hankaluus tossa järjestelyssä on koirat jotka ei pysty kulkemaan meidän rappusia, eli ovat sitten aina kannossa. NO ei se ole iso homma!

Mukava on lukea muidenkin kuulumisia, toivottavasti ollaan yhtä ahkeria kuin odotus puolella!

Vierailija
15/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa huomata että muilla ei ole arki sen ihmeellisempää ruusuilla tanssimista! Vaikka ihanaahan tämä vielä on 11 pv:n ikäisen tytsyn kanssa.

Pikkuneiti syntyi 26.11, synnytys oli helppo 5,5 tunnin rykäisy. Vain ainoa harmillinen juttu oli istukan juuttuminen sisään ja se jouduttiin kaapimaan nukutuksessa. Repeämät sattuvat vielä paljon!ensisynnyttäjänä en tiedä miten kauan omaan parantumiseen menee..Help? arkikin olisi helpompaa vauvan kanssa kun saisi omat paikat kuntoon äkkiä!!

Imetys sujuu hyvin,maitoa tulee paljon ja pitäisi se pumppu varmaan hankkia...vauva ehti laihtua ennen maidonnousua aika paljon mutta jo kahdessa päivässä paino nousi entiseen (siis 3,2kg). Tytsy syö 1-3 tunnin välein. Samaa huitomista ja huutamista on täälläkin,varsinkin iltaisin on levotonta. Voiko olla jo mahavaivoja näin aikaisin? eikö niiden pitäisi alkaa vasta 2-3 vk:n ikäisenä? esikoinen kun on,ei äiti tiedä vielä kaikkea...

ja nyt iltasyötölle! hyvää loppuviikkoa marraskuisille!

Vierailija
16/27 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselit imetyksen alkuunpääsystäni. Mua sairaalassa ollessani ohjeistettiin käyttämään sitä sairaalan lypsykonetta. Alkuun en sitä oikein ahkerasti käyttänyt, siis se on ihan kamala vehje ja teki lisäksi todella kipeää. Sitten muutaman päivän jälkeen hoitaja tuli katsomaan, että kyllä sitä vaan on ahkerasti käytettävä ja antoi lisäksi herumista edistävää lääkettä, Primperan nimeltään. Sai vielä (onneksi) minut puhuttua lainaamaan moisen vehkeen kotiinkin kun kotiuduin puolisentoista viikkoa ennen vauvaa. Sitä sitten ahkerasti käytin hampaat irvessä, ja maito nousi kuin nousikin. Ja vesirakot nänneihin, AU-AU-AU sentään vieläkin, kun muistelen sitä alun tuskaa :( Ei mikään hellävarainen se vehje, mutta toimi.

Tähän saakka siis maitoa on riittänyt, PAITSI viime yönä meinasin jo, että pitääkö lähteä keskellä yötä korviketta hakemaan, kun tuntui, että nytkö se tyrehtyi :/ Tänäänkin on aika vähäiseltä tuntunut, apua, toivottavasti se vaan ei nyt jostain kumman syystä loppuisi :(

Onko kenelläkään siis hyviä vinkkejä maidontuotannon lisäämiseksi? Juoda ja syödä pitäisi varmaan ainakin enemmän. Ja ehkä siinä voi myös olla vaihtelua siinä määrässä...

Eli en valitettavasti osaa minäkään Olan sinua paremmin neuvoa, mutta jos sinulla kerran on maito lähtenyt nousuun ja sitä ainakin jonkin verran tulee, niin tilanne varmaan on vielä " pelastettavissa" . Kannattaa tietysti usein pitää vauvaa rinnalla vaikka tuntuu, ettei sieltä paljon mitään tulekaan, niin sekin edistää maidontuotantoa. Ota vaikka kummallekin rinnalle aina ennen pullosta antamista, näin minä neuvoisin.

LARTSA83 kuulostaa niin tutulta tuo yönukkuminen! Meilläkään ei nuku sitten millään omassa sängyssä öisin. Meidän sänkyyn kylläkin, mutta en myöskään mieluusti siinä nukuttaisi. Olen nimittäin itse kova pyörimään ja pelottaa pienen puolesta. Muutenkin sitä nukkuu itse tosi huonosti kun pitää koko ajan varoa. Omaan sänkyyn jos laittaa, niin siinä vierähtää helposti koko yökin (yhtään asiaa liioittelematta) ähistessä, huitoessa ja huutaessa. Uh-huh, käy aika raskaaksi kun on kestänyt jo yli kolme viikkoa... Niin ja yösyöttöihin menee yleensä ehkä puolisen tuntia -vähän vaihdellen. Joskus syö 5-10 min ja sitten tietää, että ihan heti perään saa ottaa uudelleen. Ja välillä nukahdellaan molemmat siinä sängyllä ja ajantaju siinä vaiheessa on sitten mitä on ;) Tiedä nyt sitten edes, että söikö vai eikö ja kuinka kauan jos on itse nukahtanut...

NÄÄTÄ77, oletko koittanut tuttia tai kapaloa rauhoittamiskeinona? Saattais jompikumpi tepsiä -tai sitten ei. Meillä ei...

Vaipoista ja kakanhajusta vielä, eli minä joskus (etenkin öisin) ihan kurkkaan lahkeesta, että onko siellä kakkaa vai ei. Yöllä kun näillä nukkumisilla en turhan takia lähtisi vaipanvaihtooon. Ei sitä tosiaan nimittäin hajusta huomaa, varsinkaan kun toinen paukuttelee välillä ahkerasti ja sekin vähäinen haju saattaa ollakin paukkuperäistä ;)

Mutta nyt häivyn tästä tältä erää täyttämästä palstaa, voikaahan hyvin :)

Delian ja tyttö 5,5 viikkoa

Vierailija
17/27 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä " uskaltanut" antaa tuttia, ettei mene imut sekaisin. Eipä kai menisi... Huitominen rauhoittui yhtenä iltana ihan sillä, että vaihdoin imettäessä toisen rinnan. Sieltä sai kai paremmin, koska loppui siihen. Kapalo on käynyt mielessä, ja sitä täytyy koittaa.

Sama juttu täällä, ei nuku omassa sängyssä, vaan vain äidin vieressä... Olen saanut kyllä ihan hyvin nukuttua, mutta olis se kivempi nukkua " iskän" kainalossa rauhassa ainakin ekaan syöttöön asti.

Jaaha, nyt suvaittiin herätä... Piti olla treffit valmennuksen muiden äitien kanssa NYT, mutta enpä raaskinut herättää tuota pikku kakkapeppua...Viime yönä nukkui ennätyksellisesti n. 23-05, jolloin vasta eka syöttö. Heräsin jo kolmelta kyllä ihmettelemään, että hengittääkö se edes... :)

Jaksamista kaikille!

Näätä77

Vierailija
18/27 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitkästä aikaa..:)Meillä vauva arki sujunut suht hyvin.Ainut vain että tyttö kärsii todella hitaasta suolesta ja sitten kun se kakka vihdoin tulee niin on yhtä itkua ja ähkimistä.On sen verran kovempaa tavaraa.Syynä varmaan on tuo kun joudun antamaan korviketta koska itselläni on loppunut kokonaan tuo maidon tulo..harmittaa koska vauvalla on todella hyvä tuo imu mut kun maitoa ei vaan enään tule:(Mistä lie johtunee???Toiseksi tyttö on aika herkkäuninen..välillä on todella hankalaa saada toista nukkumaan.Sit jos hän nukahtaa syliin ja siirrän sen varovasti omaan sänkyyn niin eiköhän hän heti herää ja silmät tapittaa suurena et mihis oot mua pistämässä..ääh...hankalaa.Mut välillä sitten nukkuu kuin tukki.Yöt vauva nukkuu todella hyvin herää vain 1-2 kertaa syömään..ihanaa mut tuntuu et sit taas nää uniongelmat tulee päivisin.Mut parempi niin päin:)Mut on kyl aivan ihana rakkauspakkaus<3Huomenna pitäis jaksaa lähtee vähän joulu ostoksille vaikka rahaa ei kyl kovin paljon ole...

Onks muilla ikävä masua??oonkohan mä ainut??:Dhih....

mut rauhallista joulunodotusta kaikille marrasmammoille ja vauvoille:)...palailen myöhemmin kertoilemaan neuvolakulumisia..:)ääh itsellänikin olis se jälkitarkastus...

neeta&pikkuneiti 5viikkoa:)

Vierailija
19/27 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin pinoutua tänne puolelle. Koneelle kun ei enää malta niin usein tulla kuin masun kanssa:)

Meillä poika syntyi 16.11, lähes 20 tunnin jälkeen! Itse synnytys oli aika rankka, meillä onkin tehty päätös että tämä on sitten viimeinen vauva..Ja kyllähän kolme lasta on jo ihan hyvä saldo:)

Poika on tosi tyytyväinen, eipä juurikaan itke muuta kuin nälkää ja masun kipristelyjä. Syö tissiä, mutta välillä joudutaan ottamaan täydennystä pullosta. Määrät on noin 30-50 milliä tissin päälle. Imee hyvin kummastakin ja hirveän imuhalun takia saa myös tutinkin suuhunsa välillä. Vauva nukkuu tuollaisia 3-5 tunnin pätkiä, ja nukkuu missä vaan äänistä tai melusta mitään välittämättä!

Isommat sisarrukset ovat innokkaita hoitamaan ja arki pyörii ihan hyvin ilman isompia ongelmia.Vauvan nukkuessa pystyn tekeen hommia ja samoin kun poika valvoo, niin tyytyväisenä on sitterissä seuraamassa mun puuhastelua. Sylitellään toki paljon!! Hieman väsynyt oon yö heräämisistä, mutta aika hyvin kuitenkin saan nukkua.

Joku kyseli että onko masua ikävä..Ei todellakaan ole! Ihana olla kun ei satu mihinkään eikä ahista ja purista:)

Oon toipunu sýnnytyksestä hyvin, nekin kaksi pintatikkiä jotka sain, ovat sulanu pois. Jälkivuoto on hyvin vähäistä, loppunee varmaan pian kokonaan. Joten kaikki ihan hyvin joka saralla:)

Pojalla eka neuvola ens viikolla kun 4 vkoa on täynnä. Oma jälkitarkastus on tammikuun puolessa välissä. Ristiäisiä suunnitellaan, taitavat mennä tammikuulle..

Mukavaa joulun odotusta kaikille äiteille ja vauvoille!!

äitykkä ja poikanen 3 vkoa

Vierailija
20/27 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva..löytyi marraskuistenkin pino.

Täällä yks marrasvaavi

poju 2.11 3380g ja 50cm

Osittais imetyksellä mennään tuolla rintakumilla.Ja lisänä nannia,rela dropseja ja devitol.

Suhteessa kai 30-40% imetystä loput korviketta.

Jotkut syötöt annan rinnoista jotkut pullosta, välillä sekä että.

Vielä ei ole itkenyt muuta kuin nälkää ja välillä yli-väsymystään.

Nukkuu öisin n. 3-4 tunnin unet ja taas nälkä....

Päivisin viihtyy usein sitterissä makuasennossa keittiön pöydällä lähellä äitiä ja katselee lampusta roikkuvia lelujaan :)

Tuli todettua, että nuo lidlinkin vaipat ok,kun vauva yli 4 kiloinen.Ainakin päiväkäytössä ja ilmeisesti edullisempia,kuin liberot.

t: marrasvaavi - poju 5vko.a + 1 pvä