HELP! Mitä kivunlievitystä 14v tytön kuukautiskipuihin?
Kun buranasta ei ole apua. Kivut ovat sitä luokkaa, että tyttö makaa sikiöasennossa sängyllään vain.
Kommentit (29)
Lääkäri sanoi mulle että mielellään jopa pari päivää ennen, jos vaan kierron tietää ja se on edes suht säännöllinen.
Mulle oli todella suuri apu kylpyammeesta täynnä kuumaa vettä. Mutta esim. sauna tai kuumavesipullo on myös hyviä keinoja jossei ole ammetta.
Kannattaa harkita e-pillereitä. Ei tunnu ehkä kivalta noin nuorelle, mutta parantaa kyllä merkittävästi elämänlaatua. Omalle tytölleni gyne suositteli. Ei kipuja, ei poissaoloja koulusta.
E-pillerit! aloitin itse samoihin aikoihin pilsut kuin mitä tyttösi nyt on. pillereillä voi myös tehä niin että saa vain ne 6 menkat vuodessa, helpottavat huomattavasti kipuja. lisälääkkeennä esim panacodia.
Ja samalla panadol 1mg, se kyllä auttoi, mutta koska ei oo terveellistä vedellä jatkuvasti noin paljon särkylääkkeitä, niin myöhemmin määrättiin clotam-nimistä lääkettä - toimii hyvin ja auttaa ihan kamaliin kipuihin
Tutkittiin ja ultrattiin, että kaiken pitäisi muuten olla kunnossa 27
aspiriini saattaa vain pahentaa kipuja, panadolin ja buranan yhdistelmä on hyvä ja tosiaan kannattaa ottaa heti seuraava annos kun mahdollista. jos annostus on 1 tbl 3 kertaa vuorokaudessa, voi tabletin ottaa siis 24/3= 8 tunnin välein. mutta riittävän iso annos on tarpeen, esim 800mg buranaa kerralla.
Selälleen sängylle, lattialle yms. Jalkapohjat yhteen ja polvet mahdollisimman lähelle maata >maahan.
annetaan lihasten rentoutua oman hengityksen tahtiin hitaasti, hitaasti keskitytään alavatsan lihaksiin...
kuukautiskivuthan nimenomaan johtuu, kun lihaksisto säätelee vuotoa.
tuossakin pitää varautua vaikka paksuun pyyhkeeseen, koska usein vuotoa tuli reppaasti yli suojan.
mulla ei auttanut buranat yms vaan rentoutus ja tosiaan lämmin - helpotti. Äiti ei antanut hankkia pillereitä, kun lääkärikään ei uskonut niiden kivun lievitykseen. :(
parikymppisenä sainkin sitten hankittua hormonikierukan, josta tuli elämäni pelastaja. Vuodot niukkeni, loppui kokonaan ja kivut loppui myös.
oma gyne rohkeni ehdottaa hormonikierukkaa ja suostuin testaamaan, vaikkei syynytyksiä yms ollut.
laittaminen silloin sattui, muttei enää seuraavalla kerralla, kun olin jo synnyttänyt
Tyttö ottaa 4h välein vuorotellen Burana 800mg ja Panadol 1g. Jos tulee väliä niin kipu pääsee kovaksi. Itse toimin samoin.
nuorena kuukautiskipuihin.