Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on "oikeassa", minä vai anoppi?

Vierailija
30.12.2012 |

Minulla on 6.v tyttö. Asumme hyvällä alueella, ja talomme on vieläpä aidattu. Tyttö on tosi luotettava ja kiltti, mutta anopin mielestä tyttöä ei saa päästää yksin leikkimään pihalle. Siis jos minä olen sisällä, ja tarkkailen välissä tyttöä ikkunasta. Ja tosiaan tyttö leikkii vain pihalla, talo on aidattu (no toki portin saa auki, mutta en usko että tyttö mihinkään innostuu lähtemään) ja vieläpä kun on ulkona vain valosalla. Tyttö oli anopin kanssa kahdestaan meillä muutaman päivän, ja tytöllä meinasi hermo mennä kun ei päässyt yksin ulos, vaan mummo seurasi vierestä.

Toki minäkin lapsen kanssa ulkoilen, mutta välissä tyttö haluaa touhuamaan yksin.

Mitä mieltä te olette, minkäikäisen voi päästää yksin kotipihalle, ja miten saa anopille selitettyä, että kyllä tuon ikäinen voi ulkona olla hetken yksikseen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ANOPPI ON AINA VÄÄRÄSSÄ!

*palsta totuus nro 98327593278392509*

Vierailija
2/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan 6-vuotias on jo koululainen, että kyllä hiukan aikaisemmin täytyisi jo voida ulkoilla yksin, varsinkin jos aidattu oma piha.

Mutta se ja sama kai se pitäisi olla, jos anoppi vahtii, jos harvoin on teillä, ja kyllä lapsen pitäisi se pystyä sietämään myös.

Eri asia, jos anoppi yrittää puuttua teidän arkeenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää esikoululaisen osata olla yksin ulkona, ensi syksynähän lapsi lähtee kouluun ja toivottavasti kulkee matkat yksin.

Onko anoppi ulkomaalainen?

Kyllä meillä 6-vuotiaana lapset ovat olleet yksin/keskenään ulkona, ihan jopa vaikka ei aidattua pihaa olekaan vaan parkkipaikat siinä pihassa.

Vierailija
4/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pihassanne ei ole mitään erityisiä vaaranpaikkoja (esim. rakennusromua korkeissa kasoissa jotka voi kaatua päälle niihin kiipeiltäessä) ja lapsi on tottelevainen niin tottakai voi olla yksin pihalla. Meillä on saanut olla jo 3 v ikäisestä eikä kertaakaan ole karannut. Ja alkuun sai olla vain hiekkiksellä niin oli helppo valvoa ikkunasta samalla kun hoidin pienempää sisällä.

Sitäpaitsi tuon ikäisenä jo oletetaan että lapsi kykenee kulkemaan yksin koulumatkaa esim. 3 km niin miksei nyt osaisi olla yksin (tai kaverien kanssa) pihassa kun joku aikuinen on kuitenkin sisältä tavoitettavissa.

Vierailija
5/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 6v:t eivät kykene olemaan yksin ulkona.

Meillä kuopus on nyt neljä ja leikkii aina jonkin aikaa yksi ulkona, mutta sitten vinkuaa jo seuraa.

Esikoista ei voinut päästää yksin ulos kuin vasta koululaisena, teki kaikkea todella typerää, kuten yritti sytyttää autotallin palamaan ym.

Meillä myös aidattu piha ja portti jota lapsen vaikea saada auki, tiellä kulkee ainoastaan naapuriin menevä papparainen ja postiauto kerran päivässä.

Vierailija
6/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulosti enemmän ettet etukäteen kertonut anopille että tyttö ulkoilee jo yksin. Ei anopilla välttämättä olisi ollut mitään sitä vastaan jos olisi sen tiennyt etukäteen.

Mutta siinä anoppi mielestäsi oli oikeassa ettei mene mukaan pienen lapsen mahdollisiin vedätyksiin ja usko kaikkea mitä lapsi väittää että hänellä on lupa tehdä.

Vierailija
7/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut olla jo nuorempana. Juuri 6-vuotiaana, on saanut poistua pihasta, kun vanhempien kanssa on sovittu, tiettyy paikkaan (tietylle lähellä asuvalle kaverille, läheiselle leikkikentälle.) kännykkä mukana. Ei siis minne tahansa, vaan tiettyihin lähipaikkoihin ja sovittuna. Olen ajatellut tämän esikouluvuoden "harjoitteluvuodeksi" kun ensi vuonna tosiaan pitäisi koulumatka kulkea yksin. Olisi aika kauheaa, jos yhtäkkiä joutuisi sinne kävelemään ja sitä ennen ei olisi harjoiteltu mitään.

Vierailija
8/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen anopillekkin yrittänyt sanoa, että kyllä tuonikäisen pitää pärjätä ulkona, mutta kun anopin mukaan mitä vain tapahtua. Kieltämättä hän on välissä vähän vainoharhainen... Parasta on se, että anoppi asuu melkein naapurissa, samalla kadulla. Käy siis todella usein meillä, joten vähän vaikuttaa jo tyttöönkin. Kyllä minä oman lapseni tunnen, ja tiedän että ei saa mitään karkaamispäähänpistoja tms.

Vierailija
9/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin päästää lapsen yksinkin pihalle. Mutta en olettaisi, että anoppi tekisi samoin. Mun mielestä on ymmärrettävää, että anoppi ei päästä lasta yksin pihalle. On eri asia päästää oma lapsi yksin pihalle kuin lapsen, jota on vahtimassa. Entä jos jotain kuitenkin lapselle tapahtuisi anopin vahtivuorolla sen takia, että anoppi olisi päästänyt yksin lapsen ulos. Mitä silloin sanoisit anopille?

Vierailija
10/10 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten iso piha teillä on? Meillä lapsi ei keksi tekemistä yksinään - tai jos keksii, on se yleensä sellaista, minkä haluaisin kieltää kuten kiipeäminen katolle. Meillä ei mahdu laskemaan pulkalla, ei kunnolla edes rakentamaan lumilinnaa tai hiihtämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän