Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin pitää soittaa kun olen raskaana ja astmaoireet pahentuneet?

Vierailija
30.12.2012 |

Pitääkö soittaa omaan terveyskeskuseen vai neuvolaan? Eli neuvolassa olen jo käynyt ja seuraava aika on kolmen viikon päästä. Aiemmin ( ennen raskautta) lääkäri on vaan käskenyt tuplaamaan lääkkeen annosmäärän mutta nyt jostain syystä sekään ei enään auta enkä tiedä paljonko tuota uskaltaa ottaa. Pelkään että vahingoitan vauvaa. Viikkoja siis nyt 21. Käytössä pulmicort ja bricanyl ja nyt avaavaa joudun ottamaan päivittäin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti neuvo: soita yliopiston apteekkiin ja kysy, että mihin voit nostaa tuon Pulmicortin annostuksen. Montako annosta sulla menee nyt vuorokaudessa? Luultavasti tuollaista saa hyvinkin ottaa 8 annosta vuorokaudessa (itse olen joutunut ottamaan joskus 12 annosta Symbicortia, jossa on minusta sama vaikuttava aine, sic! reseptillä).

Oleellista on, että sinä saat riittävästi happea. Sinuna varaisin ajan kunnon keuhkolääkärille asap, jotta sinun astmasi saadaan hoitotasapainoon äkkiä lapsen ja synnytyksenkin kannalta.

Vierailija
2/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaavat kyllä soittamaan toiseen jos soitat "väärään" paikkaan. Ja usein tk voi varata ajan nle-lääkärille tai nla-terkka tk-lääkärille eli pääsevät samoihin ajanvarauskirjoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulmicort on? Jos avaavan lääkkeen tarve kasvaa kovasti, niin yhdistelmävalmiste esim. Symbicort olisi parempi vaihtoehto. Ainakin tilapäisesti.

Vierailija
4/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahvuus. Mutta mikä Pulmicortissa. Sen tehostaminen on nyt tärkeämpää.

Vierailija
5/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä lääkäri saattaa konsultoida eli tehdä lähetteen synnytyssairaalaan (äitiyspoliklinikan sisäatutilääkärille) jos tuntuu ettei astmaa saa millään hoitotasapainoon raskauden aikana.

Neuvola on hitaampi ja huonompi väylä, koska neuvolalääkäreillä ei ole akuuttiaikoja ja koska luultavasti tietävät vähemmän astman hoidosta. Tietysti voit kysyä asiaa myös neuvolasta.

On aika tavallista, että astmaoireilu pahenee raskauden aikana. Normaaleja astmalääkkeitä pidetään huomattavasti turvallisempana raskauden kannalta kuin sitä, ettei astmaa hoitaisi - astmaatikko voi itse tottua elämään jatkuvasti liian vähällä hapella mutta sikiölle se on oikeasti vaarallista. Siksi: ota lääkkeet joita määrätään ja vaadi sinnikkäästi niiden tarkistamista jos ne eivät riitä.

Poista myös elämästäsi astmakohtauksia aiheuttavat asiat.

Vierailija
6/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta äsken havahduin siihenkin, että miten tämä vaikuttaa synnytykseen.

Vierailija
7/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon enempää Bricanyliä ei ole hyvä ottaa. Nostaa sykettä, siis myös vauvan.

Ota aina ensin aamulla Bricanyl, odota 10-15 min. ja sen jälkeen Pulmicort tuplana. Sama annos illalla. Jos ihan pakko, voit ottaa myös päivällä esim. yhden Bricanyl-annoksen

Seuraa PEF-arvoja!

Vierailija
8/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen astmaatikko

Vierailija
9/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kerkeät saada astmasi hyvään tasapainoon.

Vierailija
10/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen astmaatikko

että kuika hyvin se henki kulkee kun synnytyksessä kuitenkin joutuu ponnistelemaan ja mulla siis paha rasitusastma. En tiedä onko sillä merkitystä kun en ole koskaan ennen joutunut synnyttämään.

Vierailija
11/11 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen astmaatikko

että kuika hyvin se henki kulkee kun synnytyksessä kuitenkin joutuu ponnistelemaan ja mulla siis paha rasitusastma. En tiedä onko sillä merkitystä kun en ole koskaan ennen joutunut synnyttämään.

ite olin kipeänä synnyttäessä ja kunnon yskä. piippua vaan runsaasti niin hapettuu vauva ja äiti kunnolla ja jos ei riitä, tuodaan maskia. tsemppiä astman hoitoon & raskauteen & synnytykseen!