Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienistä puroista syntyy suuri virta, tässä esimerkki!

Vierailija
28.12.2012 |

Kaveri valitteli, kun hänellä ei koskaan jää rahaa säästöön, eikä oikein rahat riitäkään. Mä ihmettelin tätä, koska tienaamme saman verran (olemme työkavereita) ja mulla rahaa jää säästöönkin.

No, kuukauden verran pidettiin kirjaa ostoksistamme ja vertailimme.

En kaikkia jaksa tänne kirjoittaa, mutta esimerkkinä osa:

- Kaveri osti 4 tupakka-askia kuukauden aikana, lisäksi kävi baarissa kerran. Minä en tehnyt kumpaakaan. Kaverilla meni rahaa n. 50 euroa näihin.

- kaveri kävi kahvilla joka arkipäivä kahvilassa, osti pelkän kahvin, mutta kahviinkin meni kuukaudessa n. 40 euroa.

- Kaveri tykkää kierrellä kauppoja, osti heräteostoksena kerran esim. uudet jouluvalot n. 10 € (ei tarvinut, vanhatkin toimi, mutta "kun oli niin kivannäköset"), sisustuslehden 8 €, lapsille parit karkkipussit ihan muuten vaan 7 €, itselle uuden puseron, "ei varsinaista tarvetta mutta oli niin kivannäkönen ja alennuksessa" 20 €. "Kivannäköinen vyö" 20 € sekä uutta kynsilakkaa ja kivanväristä luomiväriä yht. n. 20 €. Tähän yhteen heräteostosreissuun meni yhteensä 85 €

- Kaveri käy kuntosalilla, maksaa tästä n. 50 €/kk

- tilaamansa lehden lasku 30 €

Eli tässä vain osa, mutta hänellä meni siis 225 € sellaisiin, joihin mulla ei mene yhtään rahaa. Mäkin kuitenkin harrastan, käyn lenkillä (ilmaista), luen mäkin sisustuslehtiä tms. mutta kirjastossa jne.

Miettikääpä mitä tuo 225 € tekee vuodessa, sehän on 2700 €! Sillä lähtee vaikkapa 4-henkinen perhe etelänlomalle...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon niillä menee rahaa kaikkeen ylimääräiseen ja sitte valitetaan kuinka ei ooa rahaa ja on köyhä.

Vierailija
2/4 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nelonen, saahan sitä ylistää, jos tuntee tarvetta :D

Mun pointtina on kuitenkin ihan ystävällisesti neuvoa köyhyyttään valittaville, missä he voivat säästää. Moni valittaa, ettei voi säästää "kun ei ole mistä säästää" mutta jos he viitsisivät kiinnittää huomiota ostamiinsa asioihin ja pieniinkin tavaroihin, he tajuaisivat, kuinka paljon näihin menee loppujenlopuksi rahaa.

Ja ymmärtäisivät miettiä vähän kriittisemmin, mitä kaikkea he kokevat "tarvitsevansa". Tarvitseeko oikeasti ostaa taas uudenväristä luomiväriä? Tarvitseeko oikeasti uuden talvitakin? Tarvitseeko 12-hengen astiaston sieltä Pentikiltä tai mistä lie? Tarvitseeko oikeasti uusia mattoja/verhoja/pyyhkeitä/tyynyjä/koriste-esineitä/koruja/tekokynsiä/tupakkaa/alkoholia/makeisia/lehtiä/uuden puhelimen/uuden tietokoneen/i-padin/mitälie?

Ja jos tarvitsee, niin miksi? Onko sille oikeasti käyttöä? Eikö kotona ole mitään millä kyseisen asian voisi korvata? Miksi vanhalla vastaavalla ei pärjää? Eikö pärjää ilman? Vai syntyykö tarve esim. siitä kun kaverilla/naapurilla/sukulaisellakin on uusi puhelin/mitälie? Pitääkö tehdä vaikutus johonkuhun? Pitääkö itseä piristää ostamalla tavaroita? Miksi? Voisiko itseään piristää jotenkin muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä selitys.

Ei kunnon typeryydelle mitään voi:)

Ja näitä riittä!

Vierailija
4/4 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit ostetaan lumioita 24kk sopparilla vaan parikymppiä kuussa.. Ai mitä oikeesti tarpeellista silläki rahalla sais..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi