Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos puolisosi tai omaisesi kuolisi yllättäen, muistaisitko tehdä nämä asiat?

Vierailija
28.12.2012 |

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/151001114242EH?OpenDocument

Muistin tueksi:

- Sairaala tai hoitolaitos välittää tiedon potilaansa kuolemasta Väestörekisterikeskukseen, joka välittää tiedon mm. Kelaan ja eläkelaitoksiin. Jos kuolema sattuu äkillisesti muualla, ilmoita asiasta poliisille, joka huolehtii tarvittaessa kuolinsyyn selvittämisestä ja tiedon välittämisestä eteenpäin (Väestörekisterikeskus).

- Ilmoita omaisesi kuolemasta Kelaan, jos hän on saanut Kelan eläkettä. Kelan eläke maksetaan sen kuukauden loppuun, jonka aikana eläkkeensaaja on kuollut. Lisätietoja saat Kelasta.

- Tee ilmoitus postiin, jotta posti voidaan ohjata kuolinpesän hoitajalle (yleensä leskelle).

- Tee ilmoitus pankkiin, jotta edunjättäjän tiliä ja tallelokeroa ei voi käyttää väärin ja jotta kuoleman jälkeen mahdollisesti liikaa maksetut eläkkeet voidaan palauttaa.

- Tee ilmoitus vakuutusyhtiölle, jos edunjättäjällä oli voimassa oleva henkivakuutus tai muu vakuutus.

- Ilmoita kuolemasta edunjättäjän työnantajalle, jotta palkanmaksu voidaan lopettaa ja työnantaja voi hakea sinulle korvausta ryhmähenkivakuutuksesta.

- Täytä perhe-eläkehakemus ja toimita se joko Kelan tai työeläkelaitoksen palvelupisteeseen. Sekä Kelan että työeläkelakien mukaiset perhe-eläkkeet voit hakea samalla hakemuslomakkeella yhdestä paikasta. Lomakkeita saat mm. Kelan internetsivuilta tai toimistoista.

- Jos sinulla on alle 17-vuotiaita lapsia, hae lapsilisään yksinhuoltajakorotus. Voit saada sen, jos et puolisosi kuoltua ole uudessa parisuhteessa.

- Anna mahdollinen testamentti tiedoksi kaikille perillisille.

- Perunkirjoitus on pidettävä kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta. Sitä varten tarvitaan aukoton sukuselvitys vainajasta sekä virkatodistukset kuolinpesän osakkaista.

- Jätä perukirja verotoimistoon perintöverojen määräämistä varten kuukauden kuluessa perunkirjoitustilaisuudesta.

- Siirrä asunnon ja muun omaisuuden vakuutukset sekä sähkö-, vesi- ja jätehuoltosopimukset omiin tai muun perinnönsaajan nimiin.

- Muista irtisanoa kuolleen omaisen vuokra-asunto, jos se jää tyhjilleen.

Tai tulisitko heti netistä katsomaan mitä kaikkea sinun täytyy muistaa tehdä? Tuntuu kamalalta, kuinka paljon pitää surevan omaisen tehdä asioita.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äidistä sekä isästä aika jättää. Sisarukset keskittyisi riitelemään perinnöstä ja kuka saa mitäkin, minä kävisin vain hakemassa kaulakorun, jonka äiti vannotti minut hakemaan itselleni, koska olen kuulemma ainoa, joka sitä ei lähtisi panttamaan sekä pehmolelun, jonka ostin äidilleni joskus pienenä, kun olin mummin mukana hänen kerhon menemisissä. Pyörittäisin omaa perhettä samalla ja hoitaisin hautajaisjärjestelyt ja muistotilaisuuden. Rehellisesti, toivon, ettei vanhemmista aika ikinä jättäisi. Äitikin pelkää sitä, että kaikki järjestely jää minun kontolleni :/

Vierailija
2/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta oli saada tilit lopetettua Sampo pankissa, siihen tarvittiin kolme erilaista valtakirjaa ennenkuin onnistui. Koska kaksi ensimmäistä antoi luvan KAIKKEEN, vasta kolmas erikseen tilien lopettamiseen, vaikka tämä oli jakokirjassakin jo kertaalleen todettu. Mutta siis vattuiluihan se pankilta oli, kun tajusivat että 20v tilillä maanneet rahat katoavat muiden pankkien iloksi. No eipä tarvii itse ikinä Sampon asiakkaaksi onneksi ryhtyä:)

Meillä on koko suku ollut vuosikymmeniä Dansken ja sen edeltäjien asiakkaita.Isäni kuoleman jälkeen vuonna 2005 menin äidin ja perinnönjakokirjan kanssa täällä Turussa pankkiin (veljeltä oli valtakirja) ja saimme isän tilin lopetettua heti ja siellä olevat varat jaettiin meidän kolmen tileille perinnönjaon mukaan.

Äidin kuollessa v. 2011 tilanne oli aivan toinen. Vaikka minulla oili veljeltäni valtakirja, se ei yksin riittänyt, vaan paperipino valtakirjoineen ja perunkirjoineen piti lähettää Helsingin pääkonttoriin "hyväksyttäväksi". Eikä kyseessä ollut mikään miljoonatili, vaan ihka tavanomainen kuuden-seitsemän tuhannnen euron pankkitili. Minulta kuolinpesänhoitajana kysyttiin halusinko tiedon asian hyväksymisestä kirjeitse vai puhelinsoitolla, johon vastasin haluavani viimemainitun, kun nuo postit pakkaavat joskus katoamaan ennen perillepääsyä (kokemusta on). Jäin odottelemaan puhelinsoittoa, mutta mitään ei kuulunut moneen viikkoon (piti kestää korkeintaan pari viikkoa), joten heti joulun jälkeen marssin pankkiin ja kysyin asiasta. Virkailija soitti puhelun ja toisen Helsinkiin, ja sitten selvisi. Paperit oli hyväksytty jo 5.12., mutta kukaan Helsingin päässä ei ollut älynnyt soittaa sitä tietoa minulle! No, tämä Turun virkailija sai asiat järjestettyä ja äidin tilillä olleet rahat jaettua minulle ja veljelleni perinnönjaon mukaan ja tili lopetettiin saman tien.

Olen kyllä vielä Dansken asiakas, kun sitä olen ollut ihan parin kuukauden ikäisestä alkaen (pankin nimi oli silloin Postisäästöpankki), mutta olen vakavasti ajatellut vaihtaa pankkia vielä lähikuukausien aikana. Olen saanut tuosta pankista tarpeekseni niin monen asian takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parilla kuolleella tutulla on fb-seinä muistoseinänä. Tosin ovat nuoria ihmisiä ja yllättäen kuolleet.

Ottaako pankki yhteyttä omaisiin? En mä tiedä edes missä kaikissa pankeissa mun vanhemmilla on osakkeita ja tilejä ja vakuutuksia... Itsellekin tuli juuri Nordeasta tiliote tilistä jonka olemassaoloa en edes tiennyt. Luulin jo pari vuotta sitten lopettaneeni kyseisen tilin. Alle 15 euroa siellä näytti olevan..:)

Vierailija
4/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en edes tiennyt, mitä kaikkea pitäis tehdä...

Eli netistä varmaan aloittaisin tiedon keruun.

Vierailija
5/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi yhden ihmisen nuo kaikki pitäisikään muistaa? En minä ole mieheni tai vaikkapa isäni ainoa läheinen, vaan apuna olisi monia muitakin ihmisiä.

Ja vaikka olisikin niin että olisi ainoa läheinen, voi aika ison osan asioista ulkoistaa esim. lakimiehelle tai vaikka jollekin omalle sukulaiselle.

Ei surressa ole pakko jaksaa kaikkia asioita yksin.

Vierailija
6/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin kyllä opastetaan omaisen kuollessa. Varsinkin verottaja pitää huolen, että sureva omainen pistää töpinäksi ja aloittaa kuolinpesän selvittämisen ja muut juoksevat asiat.

Vierailija
7/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kerran olen jäänyt pulaan, kun olen täältä neuvoja kysynyt.

Vierailija
8/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko lisätä: muistuta kuollutta käymään jossain vaiheessa (kun joutaa) irtisanomassa puhelinliittymänsä. Oon kuullut, että on kyselty paikalle, kun joku muu on tilanteessa sitä yrittänyt tehdä.

Vierailija
9/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tieto kuolemasta on Väestörekisterikeskuksella, se menee automaattisesti KELAan, pankkiin, vakuutusyhtiöille, eläkekassoille, useimpiin postimyyntifirmoihin yms yms. Hautaustodistuksen tarvitsee, sillä vaikka hautaustoimistot saavatkin tiedot vainajasta Väestörekisteristä ulos, lupa tarvitsee olla paperilla silti, kun alkaa hautajaisia järjestelemään. Kirkkokin tietää että henkilö on kuollut, kun ryhtyy järjestämään hautajaisia. Mutta mulla ei ole ollut hoidettavana vainajia, joilla on alaikäisiä lapsia, siinä homma todennäköisesti menee hieman kimurantimmin. Ärsyttävää on se, että jokainen pankki haluaa omanlaisensa valtakirjan pesänhoitajalta eli kun alkaa voimat hiipua siirtäkää rahanen kaikki yhteen pankkiin, niin perilliset pääse vähemmällä.

Vierailija
10/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini oli molemmille se lähiomainen. Sairaalassa kuoli kumpikin ja eläkkeellä olivat. Yhdessä hoidettiin asiat äitiä tukien, toki hän allekirjoitti kaiken. Perukirjoitus annettiin pankkilakimiehen tehtäväksi, hän hoiti myös siihen liittyvät selvitykset. Täti oli neiti-ihminen, hänen kohdallaan asiat olivat hankalampia kun etukäteen tietoa oli vähemmän. Isän paperit ja asiat äiti tiesi valmiiksi jo aika hyvin. Jos jotain unohtuu, niin kyllä eri instanssit muistuttaa.

Vierailija
11/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pariin kertaan joutunut kaiken tuon tekemäänkin kun vanhempi/isovanhempi kuollut ja mä ainoa omainen. Hautaustoimistosta mä sain oikeastaan kaikki tarvittavat tiedot noista mitä tarvitsee hoitaa, mutta onhan siinä hemmetinmoinen soitto- ja paperirumba. Ekaa kertaa ajattelin että oispa kiva kun ois sisaruksia jotka ois osallistuneet.

Vierailija
12/12 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoivat mummoni puhelinliittymän ihan sähköpostiviestin perusteella, samoin sähkösopimuksen irtisanoin ihan sillä Helsingin Energian verkkoilmoituksella. Tosin varmaankin tarkistivat tuon asian Väestörekisteristä, en tiedä.

Vaikeinta oli saada tilit lopetettua Sampo pankissa, siihen tarvittiin kolme erilaista valtakirjaa ennenkuin onnistui. Koska kaksi ensimmäistä antoi luvan KAIKKEEN, vasta kolmas erikseen tilien lopettamiseen, vaikka tämä oli jakokirjassakin jo kertaalleen todettu. Mutta siis vattuiluihan se pankilta oli, kun tajusivat että 20v tilillä maanneet rahat katoavat muiden pankkien iloksi. No eipä tarvii itse ikinä Sampon asiakkaaksi onneksi ryhtyä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä