Onko tunneleiden kaivaminen lumikasoihin kovin yleistäkin? Entä saako teillä enää kaivaa tunneleita?
Mikä asenne oli tunneleihin ennen, entä nyt?
Näitkö itse vaaraa aiemmin tai näkikö joku muu?
Kommentit (7)
Mutta yksin ei saa mennä lumikasoihin leikkimään, ei ole siis ikinä saanut. Sama sääntö oli meilläkin lapsena.
Ihan kuin liikenteessä myös lumitunnelin kaivamisessa pitää osata noudattaa turvallisuutta. Meillä on aina ollut selvää, että lumiluolan katto jätetään ihan ohueksi.
mutta lapsille on aina kerrottu, mihin lumikasaan sen tunnelin saa tehdä ja mihin ei. Niitäkin on erilaisia.
Syvien lumiluolien kaivaminen on ollut kiellettyä (samoin kun minulla jo 70 luvulla). Ja ihan on tiedetty itse ja vanhempanikin että lumeen voi tukehtua.
Lumiportteja voi tehdä ym. mutta ei luolia.
mutta en niihin koskaan mennyt, koska mulla on sopivasti suljettuihin tiloihin liittyvä fobia.
Lapsia olen ohjeistanut myöskin, että kasvot edellä ei mennä mihinkään tunneleihin ja pään pitää aina olla ulkopuolella. Aina pitää olla myös kaveri mukana. Toivottavasti uskovat ja muistavat nämä, ovat sen verran isoja jo, ettei niiden touhuja pysty koko aikaa vahtimaankaan.
olen niitä itse paljon lapsena tehnyt ja on meillä nytkin pihalla yksi lumiluola josta pääsee lumikolalla kasatun korkean kinoksen läpi.
Ei sitä kaikkia epätodennäköisiä riskejä voi alkaa hysteerisesti pelkäämään ja kaikkea kieltää - ja onhan se että lapset päästää koulutielle liikenteen takia paljon suurempi riski kuin että saavat tehdä pihalla lumiluolia.
Saa kaivaa edelleen. Saa meillä myös pyöräillä ja luistella ja kävellä ja autoillakin vaikka joku aina kuolee noissakin toiminnoissa.