Sisustusapua kaivataan!
Meidän koko olohuoneen kalusteet on sellaista vähän oranssiksi tummunutta mäntyä. On koristepampulajalkapöytää ja lasivitriiniä ja kirjahyllyä. Taattua kasaria. En säästäväisenä ihmisenä raaski luopua niistä, mutta kannattaisiko yrittää jotenkin petsata niitä aika tummiksi? Vai auttaako sekään?
Kommentit (17)
Itse lähtisin varmaan maalaamaan huonekaluja esim. kuultoväreillä tai lakkaisin ainakin osan kirkkailla, korkeakiiltoisilla väreillä. Toisaala joku saattaisi tykätä myös pelkästä valkoisesta, joten voisit maalata kaikki puupinnat valkoisiksi.
Lakattuja ne kai ovat. Ja ei, valkoista en halua.
jo sekään tuota katastrofia pelastaa. )(
Jotain tällaista ajattelin
<a href="http://www.sisustusblogi.fi/tunteikas-tumma-puu/" alt="http://www.sisustusblogi.fi/tunteikas-tumma-puu/">http://www.sisustusblogi.fi/tunteikas-tumma-puu/</a>
niin älä meiltä kysy. Mene maalikauppaan ja kysy tuollaista petsiä ja ohjeita käsittelyyn.
Ja tosiaan kannattaisi oikeasti panostaa siihen valkoiseen. Kaikki ylimääräinen pois! Siis kaikki krääsä, muistoesineet jne. Minkä väriset ovat seinät? Maalaa ne ainakin puhtaan valkoiseksi, jos noin synkkiä kalusteita meinaat maalata! Lasipöytä kuulostaa kanssa aika hirveältä? Ei sulla olis varaa ostaa vaikka Ikeasta uusi ja halpa, mutta enemmän tätä vuosikymmentä?
Kaikki huonekalut ovat umpipuuta ja siis lasipöytää ei ole vaan vitriini. Koriste-esineitä en harrasta. Seinät on korkeat (noin 3,20) ja maalattu kermanväriseksi. Kai tuo vielä lisää keltaisuutta kun lattiat on myös mäntyä, vanhat 20-luvun hiotut lautalattiat.
lakkapinnan päällekin ja on siten vähempitöistä. Mä maalaisin kalusteet mustalla kalustemaalilla, jo haluaisin ne tummiksi. Tai jotta ei tule liian tumma kokonaisuus, laittaisin osan harmaalla/valkoisella.
tai vaihtaa pikkuhiljaa kaluja uusiin.
Mä olen maalannut muutaman ja ei sitä tajua minkälainen järjetön homma siinä on ennen kuin ryhtyy hommaan.
Yksikin lipasto kesti viikkoja maalata kun oli kovasti reunan teippaamista, kuivumisen odottelua, toiseen kertaan maalaamista ym, jotta sai varmasti siistin. Uuvutti jo alkuunsa kiinnikkeiden irrotukset, saranoiden suojaamiset maalilta ym. Petsin kanssa ei ihan niin pahat ongelmat mutta siinäkin omansa. Jos kaikki kalut aiot saada petsattua, sulla on kuukausien projekti, ja onko paikkaa missä siististi tekee? Olkkarisi on petsiroisketta täynnä jos siellä aioit tehdä. Pahimmassa tapauksessa sulla on rumat huonosti petsatut kalut, joita et kehtaa viedä edes kirppikselle.
Nyt voisit pikku hiljaa viedä niitä sillai että ostat aina välillä uuden ja viet sitä mukaa vanhaa pois. Jo yksikin uusi huonekalu piristää ihmeesti ja saa vanhatkin näyttämään siedettäviltä.
Nimimerkki kaikkea kokeillut, nyt kaiken tietävä
En usko et saat tuon värisiä kun kuvassa koska keltainen tulee läpi. Sama ongelma on jos yrittää kuultomaalata valkoiseksi. Maalaa mieluisalla värillä tai poista vanha lakka. Tai siedä kellahtavaa, voihan tuo tulla kohta muotiin ;)
Kuulostaa kyllä tosi työläältä. Täytyy nyt miettiä. Kerran ostin tummaa huonekaluvahaa ja sillä tuli jo pari astetta tummempi pinta ja se näytti hyvältä. Ihan kuin huonekalut olisivat (melkein kuin) antiikkia, kuten tuossa linkissä. Muttei sillä vahalla saa kuitenkaan tarpeeksi tummaa lopputulosta.
Tuossa linkin kuvassa huonekalujen väripinta on tahallisen epätasainen eli sen voisi saada aikaiseksi ainakin jos ei muuta ;-)
Osmolla on sävytettyjä puuvahoja, joista löytyy myös melko tummia "antiikkisia" sävyjä. Itse olen käsitellyt sillä huonekaluja ja olen lopputulokseen tyytyväinen. Työtä tosin on, koska vanha lakka täytyy ennen vahaa (kuten petsiäkin) hioa pois. Kannattaa myös ensin testata vahan (tai petsin) väriä johonkin huomaamattomaan kohtaan (ja antaa kuivua ainakin vrk!), sillä lopputulos voi vaihdella todella paljon. Työniloa!
Kirjahyllylle ei kannata tehdä mitään -se on epäilemättä ihan hyvä vähän oranssinakin ja kirjojen värit tasosittavatt sitä joka tapauksessa . Vitriinillä kannattaa heittää vegsilintua, jos teillä ei kerran mitään koriste-esineitäkään harrasteta. Pöydän päälle mä itse etsisin kauniin pöytäliinan ja toivoisin sitten parasta.
Olen toki itse joskus poistanut maalit tai lakat ja maalannut sitten uudestaan yhtä jos toista mutta siinä on aika hirveä homma ja tulos on aina vähän tuurikauppaa, vaikka olisi kuinka huolelllinen, jos ei ole ruiskuja ja kammioita. Petsi on maalia helompi levittää ilman valumia, mutta sen alta pitää tosiaan poistaa kaikki lakan rippeetkin, ja voi olla, että hienoisia värin epätasaisuuksia tulee silti. Tai siis tulee nittä väistämätttä.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille hyvistä vinkeistä ja ideoista!
Tosiaan siis et voi petsata lakan päälle vaan se pitää poistaa tai lakkaat sävytetyllä lakalla, mut kellertävä pohjaväri tietty vaikuttaa lopputulokseen. Jos taas olet jo vahannut niitä niin ei lakka enää tartu vaan sit vahaa vain voit käyttää
Päätin mennä huomenna ostamaan jotain tummaa petsausmaalia vai mitä onkaan nimeltään. Jos menee pieleen, niin sitten menee.