Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lapsen käyttötiliin verkkopankkitunnukset

Vierailija
26.12.2012 |

niin, että tunnukset olisivat ikäänkuin minun, eli äidin, verkkopankkitunnusten alla? Tili on tavallinen käyttötili, tosin isovanhempien avaama ja siinä on sellainen ehto, että lapsi itse ei saa käyttää tiliä ennenkuin 18v.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit antavat liittää verkkopankkitunnusten alle kaikki sellaiset tilit, joihin sinulla on käyttöoikeus. Eli jos hoidat vaikkapa lapsesi luokkatiliä, olet äitisi edunvalvoja, tai lapsesi holhooja, ja näissä ominaisuuksissa sinulla on oikeus käyttää tiliä, tai ihan vaikka puolisonkin tili, johon sinulla on käyttöoikeus, nuo kaikki tilit saa pyynnöstä saman tunnuksen alle käytettäväksi. Meillä on lasten käyttötilit sekä äidin että isän verkkopankeissa, jolloin kumpikin meistä voi katsoa saldon, ja tarvittaessa siirtää rahaa. Lapset käyttävät omia rahojaan electron-korttien avulla. Tuo mahdollistaa esimerkiksi tilanteet, joissa lapsi joutuu menemään taksilla lääkäriin yms. Se, mitä täällä jo mainittiinkin, on jokaisen vanhemman hyvä tiedostaa. Suomen laki kohtelee jokaisen ihmisen omaisuutta erillisenä. Eli vaikka sinulla huoltajana on oikeus hallita ja hoitaa lapsesi omaisuutta, et voi päättää sen käytöstä. Lapsen rahat ovat lapsen omia, kaikki lapsen työllään ansaitsemat kuuluvat vain hänen vallintaansa, ja lahjoituksena saadut periaatteessa voi käyttää lapsen hyväksi, mutta elatukseen niitä ei voi käyttää. Eli esimerkiksi ruuan osto lapselle, tai muu arkitarve on ehdottomasti käyttömahdollisuuksien ulkopuolella. Lapsilisä taas esimerkiksi on tarkoitettu lapsen elämiseen, ja siksi se maksetaan vanhemmalle, joka on elatusvelvollinen. Moni lahjoittaa automaattisesti lapsilisät lapsen tilille, mutta saattaa sieltä ottaa rahoja elatuskäyttöön myöhemmin. Juridisesti kyseessä on arveluttava toiminta: ensinnäkin myös lapsilisien lahjoittaminen on lahjaveron piiriin kuuluvaa toimintaa (eli jos lapselle lahjoitetaan paljon muuta, saattaa lahjaverotuksen verottoman lahjoittamisen yläraja ylittyä), ja toiseksi, jos lapsilisiä ottaa myöhemmin takaisin lapsen tililtä vaikka ihan lasta hyödyttävien asioiden ostamiseen, kyseessä on lain silmissä kavallus. Sanoisin, että lapsen varoista on melko turvallista ostaa pientä irtainta omaisuutta, kuten polkupyörää, soittimia. Nämä asiat selkeästi jäävät lapsen käyttöön, lapsen omaisuudeksi, eivätkä ne ole lapsen elatusmenoja.

Minä itse haastoin vanhempani oikeuteen kun he olivat ostaneet minun harrastusvälineitä minun rahoillani. Minä voitin sen jutun.

Rahoja EI saa käyttää minkään polkupyörän ostamiseen. SE on vanhempien velvollisuus maksaa ne

Vierailija
42/42 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tililtä saa ottaa rahaa lapsen tarpeisiin, kuten suksiin. Omiin menoihin ei saa käyttää.

Lue lakia. Tilin rahat kuuluvat lapselle. Sinun velvolisuus on elättää hänet sinun ansaitsemillasi rahoilla. Sinä et saa käyttää lapsen rahoja siihen. Elatukseen kuuluu myös vaatteet ja sukset

Meillä on esim. lapsen ostaneet itselleen trampoliinin ja maksanut erotuksen kalliimpaan polkupyörään ja tiedän että nämä rahat on meillä oikeus tililtä hakea.

Emme siis osta sieltä ruokaa tai mitään kohtuutonta. Joten anna linkki joka kieltää lasten rahojan käytön em. tavaroihin tai niihin suksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla