** ¢¾ Elolinnut uuteen viikkoon vko 49 **
Huomenta,
tänään vapaapäivä ja ajattelin josko soittaisin neuvolaan ja tilaisin ajan. Ovat ryökäleet poissa tänään. Pitää yrittää keskiviikkona uudestaan.
Nyt on menossa rv 5+2 ja voin edelleen loistavasti, ei ole ollut pahoinvointia.
Mitäs muille kuuluu?
Kommentit (38)
Kohta on sitten rv 6 täynnä. Oireita ei vielä hirveesti ole, välillä mahaa viiltelee ja sitten mulla on koko ajan ihan pohjaton nälkä. Voin syödä ihan älyttömän ruoka-annoksen (vrt. fyysistä työtä tekevät raavaat miehet) ja jo puolen tunnin päästä tuntuu ettö nyt vois taas syödä jotain. Älytöntä!
ninnukka1968, minullakin on eka neuvola aika 28.12 ja yöt
(ja päivätkin) on täällä myös levottomia.
Itsekin olen jo parina yönä nähnyt unta,että vuotaa...ja
sitten rynnännyt vessaan tarkistamaan. Mutta ei,onneksi :)
Muuten olo on tosi hyvä. Ei mitään oireita,tosin ei ollut edellisessäkään raskaudessa.
Nyt vko 5+4 menossa. Kyllä on odottavan aika pitkä :)
Kysymys: kannattaako ekalla neuvola kerralla pyytää kuuntelemaan sydänääniä. Viikkoja silloin tosin vasta 8+4
...voikohan ne silloin jo kuulua?
Tuntuipa oudolta tulla tänään töihin, kun kukaan muu meidän talosta ei ollut skrapaamassa autoaan (yleensä meitä on monta)... kaikki huoneistot pimeinä.. piti tarkistaa kännystä päivä, etten vaan sunnuntai aamuna ole lähdössä töihin :)
Täällä olo ei ole kummempi, raskausoireita ei oikeestaan ole vieläkään, ei pahaa oloa, ei väsymystä.. saa nähdä milloin alkaa, jos alkaa. Oishan tää kiva, jos näin sais nautiskella.
Tänään joutuu varmaan joululahjoja ostelemaan, yritin lauantaina jo, mutta alkoi ahdistamaan se ihmispajous tuolla kaupoilla, ostin vain pakolliset ja kotiin.
Pikkujoulujen valkoiset valheet jatkuvat... koko ajan saa selitellä, miksen ota.. poskiontelotulehduskin on jo käytetty. Vaikeeta tämä salailu.
AuroraM 6+0
Huomenta kaikille!
Täälläkin mahtava olo, ei tietoakaan pahoinvoinnista! Rinnat vaan ovat sivuilta erittäin arat, tunnen jo kädellä kunnon pahkurat, taitaa rauhaset totutella tähän raskauteen ;o)
Töissä kamala kiire viikko, mutta ei haittaa. Me startataan ens maanantaina kahdeksi viikoksi Thaimaahan!!! Jee ja jippii!! Ihanaa päästä kunnon lomalle, tässä onkin painettu viime aikoina töitä ihan hullun lailla. Ja jos siellä lomalla tajuais itsekin kunnolla koko raskauden... Tytöille ei olla vielä kerrottu mitään, ajateltiin lomalla kertoa. Esikoinen on ainakin varmasti aivan onnessaan, rakastaa pieniä vauvoja yli kaiken. Haaveena hänellä tulla isona neljän lapsen äidiksi ;o)
Mulla on myös neuvola 28. päivä, just samaisena päivänä kun tullaan reissusta. Saas nähdä kuinka väsyneenä sinne mennään..
Nyt pakko jatkaa välillä töitä, palailen myöhemmin!
Kirppu06 ja maha 5+5
Mulla on lomapäivä, juuri vasta söin aamiaisen ;-) Meidän pojat on on nyt 2 yötä mummulassa ja meillä on miehen kanssa ihan omaa aikaa. Eilen käytiin keskustassa syömässä ja haisteltiin Stockan joulutunnelmaa. Teki kyllä niin terää! Illalla vielä laitettiin saunaan lämmöt ja valvottiin myöhään, samoin nukuttiin tänään tooodella pitkään. Ihan luxusta. Nyt pitäis pikkuhiljaa alkaa lähteä jouluostoksille.
Huvittavaa muuten, siskoni kanssa kun juttelin puhelimessa niin yhtäkkiä tämä sieltä heitti, että " älkää nyt vaan laittako kolmosta alulle" ja nauroi päälle. Sisko on ollut äitini hoitoapuna, kun meidän pojat on vasta 2 ja 1 ja hommaa riittää niissäkin. Ehheh, totesin vain, että " eikö enää saa tehdä lisää hoidettavia" . Äitini jo tietää, mutta siskoni ja muut saa tietää sitten varmaan jouluna, kun tuo eka ultra on juuri 21.12. Mun täytyis kanssa varata se neuvola.
Joku kysyi sydänäänistä rv8:lla. Voihan sitä pyytää kuuntelemaan, mutta tuskin kuuluvat vielä. Itse en ehkä pyytäisi, koska jos ei kuulu niin epäilyt herkästi herää. Suosittelenkin varhaisultraa, eli siellä NÄKEE, sykkiikö vai ei, samoin sen, että sikiö on varmasti oikeassa paikassa kasvamassa. Varhaisultra kannatta tehdä rv7-8, ei ainakaan ennen. Sydämensykkeen kuuleminen neuvolassa on vähän laitteestakin kiinni. Jossain on vahat laitteet jne. Mulla on molempien raskauksien kohdalla kuunneltu rv10:n jälkeen.
Pahoinvointi on hellittänyt eikä muutenkaan ole muita oireita kuin mahanturvotus. Kerroinkin aiemmin tästä mun oudosta tavasta alkaa turvota heti, kun testi on +. Saan omat housuni kiinni, mutta istuminen on tuskaa. Samoin iltaisin alkaa pikkuhousujen pänni painamaan ja ihoon jää kamala jälki. Ihan kuuin pitäis 3 numeroa liian pieniä alkkareita. Ostin jo, naurakaa vaan, lauantaina parit uudet housut, siis mammamallia. En löytänyt mistään vanhoja äippähousujani ja toisaalta kun niitä melekin 2 vuotta piti putkeen, oli kiva ostaa jotain uuttakin. Voin ainakin kotona olla kiristämättömissä housuissa.
Hyviä vointeja teille! Ja Ninnukka Lontoossa, pelot kuuluu jossain muodossa kaikkien odotukseen. Täytyy vaan laittaa se oikeisiin mittasuhteissin ja ottaa rauhallisesti. Itse olen huomannut, varsinkin ekan lapsen kohdalla, että jonkinmoinen huoli on osa äitiyttä. Eka odotti, että alku menee ongelmitta. Sitten kun kriittinen aika ylittyi, alkoi ressaamaan, tuntuuko liikkeitä " ajallaan" . Sitten alettiinkin huolestumaan harjoitussuppareista jne. jne. Aina oli joku, mitä pyöritti päässään. Sitten kun vauvan oli saanut maailmaan niin pelkäsin ekan kohdalla kätkytkuolemaa tai jotain muuta kamalaa sattuvan vauvalle. Tokan lapsen kanssa tällaista ei ollut, äidin jatkuvaan huolehtimiseen ehdin kai jo tottua. Tiedättehän, tätä jatkuu jossain muodossa aina, jopa vielä kun lapsi on 18 niin ollaan huolestuneita, missä se liikkuu ja koska tulee kotiin ;-)
Eli siis hyviä vointeja kaikille ja Luumis, kerrohan miten matka meni!
Pumpuli rv 5+5 ja pojat 2v2kk ja 1v.
Päätimpä minäkin pinoutua.
Toista odottelen. Poika syntyi -04 heinäkuussa eli ikäeroksi tulee reilu 2-vuotta.
Oireita on jo jonkun verran, mutta silti välillä miettii, että onko kuvitellut koko homman. Rinnat särkee välillä ja hetkenpäästä ei taas tunnu missään. Etoo ja heikottaa pitkin päivää ja väsymys on melkoinen.
Minäkin turpoan aina heti kun plussan testaan. Maha on just etenkin iltaisin ihan tajuton pallo. Toinen varmaan alkaa ihan varsinaisena vauvamahana näkymäänkin aiemmin kuin eka ja sitäkään en kovin kauan pystynyt peittelemään. Olen lyhyt joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Kaivoin jo itsekin entiset mamma housut kaapin pohjalta, mutta ihan käyttöön asti en vielä ole ottanut.
Keskenmeno pelottaa myös minua. Ensimmäinen raskauteni meni kesken viikolla 9. Minulla on lisäksi ns. herttamainen kohtu, eli kohdussa on pieni väliseinä joka lisää hieman keskenmeno riskiä.
Itselläni on ultra 20.12 ja neuvola 21.12.
Kinkku ja Jokunen 5 +4
Soitin just neuvolaan, eka neuvola-aika vko:lla 9, 28.12. Ennen oli myöhemmin. Täällä on Seinäjoen keskussairaala muuttanut omia seulontakokeitaan, kun valtakunnalliset suositukset muuttuvat niin hitaasti niin ovat ominpäin tehneet muutokset, joista tosin olen hyvin tyytyväinen.
Ensimmäisen raskauskolmanneksen seerumiseulontaa varten otetaan äidistä verinäyte 9-12+0 raskausviikolla terveyskeskuksien laboratoriossa ja alkuraskauden uä-tutkimus tehdään 11-12+6 raskausviikolla sit keskussairaalassa. Seerumiseulassa katsotaan ainakin jotain hormonipitoisuuksia, en ole varma mitä muuta. Joka tapauksessa niskaturvous ja seerumiseulan tulokset lasketaan yhteen, ja tämä vähentää ns. vääriä hälytyksiä huomattavasti, eli ei tule turhia käyntejä istukka- tai lapsivesitutkimukseen, eli tulokset ovat tarkemmat. Onko kenenkään muun kohdalla tulossa tätä seerumiseulontaa?
Edelleen olen odotellut että porukkaa kirjautuisi tuonne Ronyn perustamalle foorumille, et voisin saada teidän kuulumiset sit sitä kautta suoraan sähköpostiini eikä tarvitsisi aina lähteä tänne surffailemaan ja etsimään teitä elolintusia, tulkaa nyt tuonne please...
http://groups.yahoo.com/group/elolintuset2006/
Oikein mukavaa itsenäisyyspäivää mun puolesta kaikille, kiva olla taas hormonien vallassa ja itkeskellä jokaiselle veteraanijutulle, marssille jne. huomenna, nyyh!
... tuon tiedon et nyt mennään siis rv 5+3?
Onkohan tämä oikea paikka kirjoitella? Olen hyörinyt lapsettomuuspuolella jonkin aikaa ja nyt pääsen viimein siirtymään tänne. Tein raskaustestin perjantaina (oikeastaan 4 kappaletta koko viikonlopun aikana, hassua kun ei yhdestä uskonut...) ja plussaa näytti. Vauva-lehden vauvalaskurin mukaan la olisi 8.8. Siispä taidan olla sopiva ehdikas Elolintusiin? Jos osaan laskea noita viikkoja oikein, niin nyt taitaa olla rv5+6. Ihan tietämätön olen kaikista jutuista ja tämän palstan asioita, sillä en ole edes tohtinut lueskella, vaan olen pysytellyt visusti tuolla lapsettomuuspuolella. Tässä vaiheessa toiveikkaasti ihmettelen raskaustestin tulosta ja varovaisesti suuntaan katsetta tulevaan. Aika moni teistä näyttää pyörivän samoissa päivissä kuin minäkin ja olette jo varanneet neuvola-aikaakin? Mitenkäs sen kanssa pitää toimisa? Olemme olleet mieheni kanssa hoidossa AVA-klinikalla ja varasin tänään ajan sinne alkuraskauden ultraan. Ehkä sen jälkeen tämä asia alkaa tuntua todemmalta!
Neuvoja ja vinkkejä toivoen,
Miliko
Minun la on 7.8. ja laskujeni mukaan on vasta 5+0. mitenkähän nämä rv-viikot menevätkään...
ilmoittautua tänne, lukemassa olen kyllä käynyt jo vähän aikaa (plussasin 1.12.).
Kesäinen km vielä painaa takaraivossa, enkä ole oikein uskaltanut nauttia ajatuksesta, että olisin raskaana (yritystä 1 v 5 kk). Esikoinen on nyt pari kk vajaa kaksivuotias.
Noista raskausviikoista minäkin aloin vähän pohtimaan, kun vauvalaskurin ja Oulun kiekon mukaan la olisi 9.8. tai 10.8. ja rv:t 4+4 (vasta?).. kaikilla muilla tuntuu olevat rv:t tässä vaiheessa jo niin paljon pidemmällä..
Neuvolaankaan en ole vielä edes ajatellut soittaa, juuri noiden pienten viikkon (ja sen km:n takia). Viimeksi soitin neuvola-ajan (6+jotain) ja seuraavana päivänä alkoi vuoto.. ehkä vähän taikauskoinen?:-) heh.
Tosin edellisen raskauden raskausmyrkytyksen vuoksi pitäisi suht ajoissa saada neuvola-aika + mahdollinen estolääkitys. Kunhan nyt mahanippailut (joita jään kuuntelemaan vähän väliä) helpottaisi, niin ehkä sitten uskallan jo uskoa olevani oikeasti raskaana.
LA ja raskauden kesto vaihtelevat kuukautiskierron pituuden mukaan, esim. mun 5+3kohan se oli, tulee jos lasken et kierto on 28 päivää jonka se lähes poikkeuksetta on, mut mullakin oli edellinen kierto vain 23 päivää, mitä se ei ole ollut koskaan ennemmin, sen mukaan viikkoja olisikin jo 6+1. Neuvolasta sanottiin et katsotaan sit ultrassa se varma LA.
että johtuu jotenkin kuukautiskierron pituudesta:-)
Adalmiina, taidat olla oikeassa noiden raskausviikkojen suhteen. Kokeilin Oulun raskauskiekkoa ja siitä tuli tulokseksi, että nyt minulla on rv4+6, eikä 5+6, mitä aiemmin kirjoitin. Miten ne oikein lasketaan? Jos tänään on rv4+6, niin onko huomenna tasan 5?
Hei,
Minut voi poistaa elokuisten listalta..
Toissapäivänä vähän ihmetytti kun ei ollut huono olo ollenkaan, ja eilen illalla alkoi tiputtelu.. Tänää aamulla meidän elounelmamme sitten särkyi lopullisesti kun vuoto alkoi tosissaan, keskenmenosta ei ole epäilystäkään :(
Onnellista odotusta teille kaikille, minä poistun taasen tuonne kuumeilijoiden joukkoon...
Plussasin 1.12. Oon pyöriny täällä jo vuoden verran. Sen aikaa ollaan kolmannesta muksusta haaveiltu. Kaks kertaa oon ollu jo odottajien puolella,mut eka raskaus oli kohdunulkoinen ja toka rypäleraskaus. Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo! Kovasti pelottaa ettei taaskaan kaikki oo kunnossa. Varasin ajan ultraan 19.päivä eli kaks viikkoa vielä piinailtava. Sitä ennen ei oikein uskalla " heittäytyä" täysillä raskaaks.
Hipsuhiiri rv5+2
Ihan ekaks osanotto Luumikselle ja toivottavasti pääset pian taas tälle puolen.
Mä oon tässä pähkäillyt et varaisinko ultraan aikaa vai en. Aikas nopiaanhan se kunnallinenkin kyllä tulee mut jostain syystä tahtois jo aiemmin. Mutta luultavasti tän raskauden aikana joutuu suhteellisen usein muutenkin käymään kun mulla edelliset raskaudet venyttäneet vatsanpeitteitä niin että siellä on paljon pieniä reikiä kera tyräportin. Sen takia tätä kolmatta lastakin alettiin yrittämään kun sanottiin että korjausleikkauksen jälkeen ei ole suositeltavaa tulla raskaaksi ja leikata pitäis parin vuoden sisään.
Meillä tuo nuorempi poika valvoi kolmesta seitsemään viime yönä ja just kun takaisin nukahti niin tottakai vanhempi poika sit heräs. Aikas lyhyeen jäi unet ja sen kyllä huomaa kun meinaa pystyyn nukahtaa.
Mulla edelleen tätä iltapahoinvointia... hassua...
Mut nyt katoan tunkemaan nuo kaks riiviötä unipuulle.
Tulin teitä moikkaamaan, nyt olen testannut kaksi himmeää haamua ja kaksi negaa.. kp32/28 menossa.
Toivon, että voisin pian liittyä joukkoonne :)
T: Ull-Maij (ensikoista)
Mulla tuo nicki vähän vanhentunut, pitäisi olla jonna_ja_poika_ja tyttö :=) Kolmas on siis tulossa, toivottavasti. Ekan ja tokan väliä 2 v 8 kk ja tokan ja tän kolmannen sitten 1 v 8 kk :=)
Testasin tänään ja viikkoja on 5+1. Hehheh...Miehelle kerroin samantien ja sanoi että jos olisin kertonut pari vkoa sitten kun lapset olivat pahiten sairaina niin olisi varmaan kauhistunut. Mutta nyt ootetaan yhtä kovasti..
Uni ja ruoka maistuu, pitää tässä raskaudessa vaan vahtia syömisiä kun muuten paisuu kuin pullataikina. Palataan, ja oikein ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille!
Viola71: