Onko liikaa vaadittu, että kummilapsen vanhemmat kiittäisivät lahjasta?
yksi pikkiriikkinen tekstari riittäisi. Neljään eri paikkaan annoin lahjan ja kukaan ei ole kiittänyt. Lapset ovat itse vielä niin pieniä, etteivät pysty.
Kommentit (30)
Joka on edelleen omassa perheessäni käytössä on se, että joulurauhan julistuksen jälkeen ennen Tapaninpäivän aamua ei olla missään yhteydessä ulkomaailmaan. Se aika on "pyhitetty" perheelle.
Ei tekstareita, ei puheluja. Netissä saa käydä ja sähköpostia laittaa, mutta ihan oikeasti meiltä lähtevät nuo kiitos-puhelut vasta huomenna. Silloin voi jutustella sitten jo pidempäänkin siitä, miten joulu on mennyt.
Jos joku pitää sitä kiittämättömänä, että ei 24 tuntiin kiitä lahjasta, hän voi meidän perheelle tuon kiittämättömän leiman antaa. Minusta sydämestä tuleva kiitos, ja joku muu kuin pakotettu sellainen, on parempi kuin joku joukkotekstari aattoiltana klo 22.
kaikille niille lahjanantajille, joista ei pidetä. Muille me soittelemme huomenna ja rupattelemme muutenkin mukavia, varmaan käymme kylässäkin ennen loppiaista. Sen sijaan nuo ap:n kaltaiset kärttäjät yritämme mahdollisimman nopeasti unohtaa emmekä vastaa puheluihinsa.
kaikille niille lahjanantajille, joista ei pidetä. Muille me soittelemme huomenna ja rupattelemme muutenkin mukavia, varmaan käymme kylässäkin ennen loppiaista. Sen sijaan nuo ap:n kaltaiset kärttäjät yritämme mahdollisimman nopeasti unohtaa emmekä vastaa puheluihinsa.
Outo ajatus, tehän siinä saamapuolella olette. Minulle tulee halvemmaksi lopettaa koko pelleily. Tehdään sitten niin, jos rahalahjan saaminen kiitoksen kärttäjältä on niin vastenmielistä.
tosin odottaisin hetken, kiitos voi tulla esim. tänään tai vaikka postin mukana (me lähetimme kummeille joskus kiitokseksi lapsen piirtämät kortit).
Outo ajatus, tehän siinä saamapuolella olette. Minulle tulee halvemmaksi lopettaa koko pelleily. Tehdään sitten niin, jos rahalahjan saaminen kiitoksen kärttäjältä on niin vastenmielistä.
Olen todella kyllästynyt siihen, että samantien kun se seteli on saatu, täytyy kiiruhtaa kiittämään lähettäjää. Usein tulee kysymystekstari jo aamulla eli "saitteko kirjeeni" ja jos siihen vastaa, että "posti jaetaan vasta 14.00" niin 14.01 tulee taas tekstari, että "joko kirje tuli". Jos sitä ei noteeraa, tulee 2 min myöhemmin "miksi et vastaa?". Kysymyksiä tulee siihen asti, kunnes kiittää ja sen jälkeen alkaa uusi kysymystulva eli "mitä ostatte sillä rahalla" ja "joko ostitte, mitä ostitte". Jos vastaa, että tyynynpäällisen niin siitä alkaa muualla hurja rumba, jossa lahjanantaja kertoo muille, että "annoin X:lle rahaa tyynynpäällisiin, mutta se ei ole niistä kiittänyt". Eli pitää muistaa kiittää kirjeestä, rahasta, siitä hankinnast, jonka rahalla tekee ja vielä erikseen pitää kiittää, kun on ylipäätään muistettu.
Joten lopeta se rahan lähettäminen. Minä selviän paljon helpommalla.
ketkään lapsista saati vanhemmista eivät ole koskaan kiittäneet mistään. En ole edes yhden vaivaisen textarin tai joulukortin arvoinen, saati valokuvan, joulusuklaarasiasta nyt puhumattakaan ! Olen pelkkä lahja-automaatti ja lypsylehmä.
Tämä ura loppuu kuin seinään sillä sekunnilla, kun ne pääsee ripille. Ihmettelettekö miksi ?
Me kiitettiin jo lahjojen vaihtovaiheessa, ja kiitän myös erikseen sen jälkeen kun lahja on avattu. Me vain ei olla vielä ihan jokaista pakettia ehditty avata: joulupukki tuli aattona vasta reilusti seiskan jälkeen, avattiin yksi lahja, potkittiin sukulaiset pihalle, syötiin iltapalaa, pestiin hampaat, avattiin vielä toiset lahjat, nukkumaan. Aamu aloitettiin avaamalla lisää lahjoja, mutta jokaista lahjaa saa tutkia ihan niin kauan kun se jaksaa kiinnostaa ja sitten availlaan kaikessa rauhassa seuraavat. Nyt sitten lapset ovatkin jo päiväunilla, ja sen jälkeen taas lahjapaperit saavat rapista ihan muksujen omaan tahtiin. Saa nähdä, avataanko noita paketteja vielä huomennakin, eli osa lahjojen antajista saa sitä kiitosviestiä vielä odotella.
vaan ihan normaaleja perinteisiä hyviä käytöstapoja, että kiitetään. Vanhanaikaisen kunnollisen perinteisen kotikasvatuksen saaneet ihmiset osaavat sen taidon; nykyajan vapaan kasvatuksen tuotteet eivät ole mokomasta kuulleetkaan. Ennen vanhaan postitettiin jälkikäteen KAIKILLE lahjan antaneille valokuvaamossa kartonkipaperin sisään laitettu valokuva kiitoskorttina esim rippijuhlien jälkeen. Nykyisin ei kukaan moisesta antiikkisesta tavasta ole kuullutkaan. Jotkut täällä ilkeämielisesti sanovat ap:n " kärttävän " kiitosta ja he eivät vastaa sellaisten puheluihin - ap ei todellakaan kärtä mitään kiitosta, vaan on ihmeissään normaalien käytöstapojen puutteesta. Ap, samaa olen huomannut, kun ketkä tahansa sukulaisten tai ystävien lapset pääsevät ripille, ylioppilaiksi, menevät naimisiin jne. Kalliit lahjat kyllä kelpaavat, mutta mitään kiitosta ei tule jälkikäteen, valokuvasta nyt puhumattakaan. Esim hääjuhlassa lahjat jätetään lahjapöytään eikä hääpari ala joka ikistä sataa vierasta yksitellen hääjuhlassa kiittämään. Mitään ei kuulu jälkeenpäinkään...koskaan. Sen sijaan lahjalista ja määräykset lahjan suhteen oli kyllä tolkuttoman pitkä komentoluettelo. Alkeellisimmatkin käytöstavat puuttuvat nykyaikana.
Lahjat kelpaa mutta kiitetä ei. Itse lopetin jo vuosia sitten lahjojen oston, investoin nykyään löysät rahat itseeni.
Ja mitä ihmeen koteloitujia nämä nykyperheet ovat, "yhteydet ulkomaailmaan poikki Tapaninpäivään asti"? No kylläpäs olettekin tärkeitä ihmisiä....
Unissasko tänne kirjoittelet?