Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu masentuneen kanssa

Vierailija
23.12.2012 |

Kuinkahan tästä joulusta selvitään... Joulunvietossa mukana masentunut (pahasti!), joka ei ole vielä saanut tarvitsemaansa lääkkeellistä tai muutakaan apua. Minä olen ollut ainut tuki toistaiseksi. Kuinkahan osaisimme tehdä hänen joulustaan mahdollisimman vähän masentavan/ahdistavan. Hyviä neuvoja? Kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo numero 1: Sä et voi ottaa vastuuta masentuneen elämästä. Kukin vastaa omasta elämästään. Myös masentunut. Masentunutta voit toki tukea ja ohjata apua hakemaan, mutta et voi ottaa vastuuta hänen elämästään ja hyvinvoinnistaan. Neuvo numero 2: Joulu on masentuneelle varmaan aika koettelemus. Älä silti annan masentuneen masennuksen hallita sinun jouluasi (kuten et antaisi alkoholistin alkoholin hallita jouluasi tai väkivaltaisen väkivallan hallita jouluasi). Toimitte ihan normaalisti, se että masentunut on tervetullut juuri sellaisena kuin on, on riittävä tuki. Eli ette pakota häntä tekemään mitään, mitä hän ei halua tai jaksa. Annatte mahdollisuuden vetäytyä vaikka levolle, jos tuntuu siltä. Tämä ei saa silti vaikuttaa muiden joulunviettoon, ei mitään hyssyttelyjä tms.

Ja jos tilanne jatkuu pitkään, hae myös itsellesi apua, tukea ja opastusta siihen, miten hoidat itseäsi ja osaat laittaa rajat omalle vastuullesi.

Vierailija
2/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa hänen levätä, nukkua, jos niin haluaa.

Elätte ja vietätte joulua lämpimästi ja nätisti, hänelle varmastikin parasta apua teiltä se, että saa olla mukana ettekä tee numeroa mahdollisesta itkuisuudesta/väsymyksestä/mukaan haluamattomuudesta jne.

Olet ihana kun pidät hänestä huolta noin. Tärkeintä on, että välität ja huomioit, mitään ihmeitä ei todellakaan tarvita sen lisäksi, ellei itsetuhoisuutta, psykoottisuutta akuutisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin samaa kuin edelliset, eli ottakaa hänet mukaan kaikkeen omaan, normaaliin jouluiseen toimintaanne, mutta antakaa myös mahdollisuus levätä. Itse kaipasin vaikeimpina aikoina sitä, että toinen ihminen juttelee tavallisia, positiivisia asioita. Aina ei jaksa osallistua keskusteluun, mutta on mahtavaa saada pieni hetki "lomaa" omasta mahdollisesti hyvinkin ahdistuneesta mielestään. Myös tekemiseen osallistuminen voi tuoda pikkuruisen onnistumisen kokemuksen edes jossakin asiassa, vaikka tekemiseen ryhtyminen vaatisikin valtavia ponnisteluja. Musiikki ja kevyt ulkoilu saattaa tehdä hyvää ja avat mielen lukkoja, jolloin helpottava itku pääsee tulemaan. Hienoa, että otatte hänet mukaan jouluunne, osaa varmasti arvostaa sitä! :)

Vierailija
4/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksistanne!

Eiköhän tämä tästä suju. Itselläni on ikävänä ominaisuutena itkuherkkyys kun toisilla on paha olla... Se ei tietty auta jos minä alan vollottaa jos toinen on itkuinen. Täytyy ite yrittää tsempata myös. Ja antaa kaikille tilaa vetäytyä rauhaan ja lepäämään jos siltä tuntuu.

Rauhaisaa joulua kaikille !

Vierailija
5/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä vähän huono kommentoimaan tai antamaan neuvoja..kun itse olen masentuneen puolisona ollut jo yli vuoden ja osaani todella väsynyt. Masentunut vie helposti tunnelman latteaksi ja vie kaiken huomion itseensä. Riippuu kyllä varmaan myös masentuneen ihmisen perusluonteesta..

Vierailija
6/6 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksistanne!

Eiköhän tämä tästä suju. Itselläni on ikävänä ominaisuutena itkuherkkyys kun toisilla on paha olla... Se ei tietty auta jos minä alan vollottaa jos toinen on itkuinen. Täytyy ite yrittää tsempata myös. Ja antaa kaikille tilaa vetäytyä rauhaan ja lepäämään jos siltä tuntuu.

Rauhaisaa joulua kaikille !

Hyvää joulua sinulle.

Ja halusin ihan sen takia avata kommenttiboksin, että pakko sanoa, et on todella arvokasta ja hienoa, että jaksat ottaa mukaan jouluun depiksessä kärvistelevän lähimmäisesi. (Olen itse ollut juuri sellainen, nyt toipilas jo.)

Sinunkaltaisesi ihmiset ovat enkeleitä, jotka auttavat meitä takaisin elämään. Kiitos siitä, että teitä on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan