Antaako joku oikeasti joululahjoja jo aamulla, kun lapset eivät jaksa odottaa?
Kommentit (99)
Ei hommata ollenkaan lahjoja. Ollaan yhdessä ja nautitaan. Krääsää on ihan tarpeeks. Mitään ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja kasvattajia...
aloitus parin päivän sisällä. miten sinä jaksat
Tämä on joka vuosi :D
Joka vuosi me vanhat palstailijat kai aloitetaan huvin vuoksi samat provot ja joka vuosi niihin tulee samat kiihkeät vastaukset.
Itse olen viitenä vuotena aloittanut ketjun, mitä alkoholia olette suunnitelleet juoda jouluna. En ole ehtinyt käydä lukemassa, tuleeko samat kiihkeät vastaukset siihen, kuin joka vuosi.
Tiedän, elämäni on tylsää :)
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen antanut, mutta koska tänä vuonna ei saada pukkia, olen miettinyt että olisi kätevä kuitata pukin käynti sillä että on käynyt yöllä. Luultavasti teen niin.
Eikös lapsille tule pitkäksi aatto, jos lahjat saavasta joulupäivän aamuna? Jos ei siihen ole kasvanut...
Lapsuudessani avattiin lahjat 23.12 illalla, kun ei millään maltettu odottaa seuraavaan aamuun! Mua aina säälitti ne kaverit joilla lahjat avattiin vasta aatto-iltana, ei olis kyllä meidän perheessä onnistunut mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen antanut, mutta koska tänä vuonna ei saada pukkia, olen miettinyt että olisi kätevä kuitata pukin käynti sillä että on käynyt yöllä. Luultavasti teen niin.
Eikös lapsille tule pitkäksi aatto, jos lahjat saavasta joulupäivän aamuna? Jos ei siihen ole kasvanut...
Ajattelin kyllä aattoaamua.
Vierailija kirjoitti:
Me annetaan lahjat aamulla ihan vaan siitä syystä että saadaan rauhallinen jouluaatto aikuisille.
Eli olette laiskoja kasvattajia. Minkähänlainen tästä sukupolvesta tulee? :( No jaa, eiköhän siihen vastaus jo tiedetäkin: kaikki mulle heti nyt -sukupolvi.
Varsinkin kun ainoastaan Suomessa jaetaan lahjat illalla. Muualla on tajuttu että joulupäivän aamu on niin paljon järkevämpi. Lapsilla koko päivä aikaa leikkiä.
Mutta ei ku pitää koko päivä istua ja odottaa ja sit kun in saanut 30min uusia leluja katsella ja on tullut jo pari väsymyskiukkuraivaria niin pitää mennä nukkumaan sillä eihän lapsen rytmistä voi poiketa koskaan koska sillonkin on huono ja laiska äiti.
Minusta taas on ihanaa, että meillä lahjat avataan vasta jouluna eikä aattona. Opimme tämän tavan jo lapsena, koska toinen vanhemmistamme on britti ja sitä on jatkettu jo kolmanteen polveen. Meidän kaveritkin siirtyivät jakamaan lahjat jouluaamuna - koko joulu tuntuu kestävän paljon pitempään.
Mitä tästäkin väitteleen. Kaikilla on omat mieluisat perinteet ja sillä selvä. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Eikä kukaan varmasti ole laiska äiti tai isä jos antaa lahjat oman perinteen mukaan.
Ihan hyvin lapset jaksaa odottaa joulupäivän aamuun. Aattona kaikki saavat joulupöydässä pienen paketin, mutta oikeat joululahjat avataan vasta jouluaamun kirkon ja brunssin jälkeen.
Näin on parasta!
Mä yritän kasvattaa lasten kärsivällisyyttä muina päivinä kuin jouluaattona. Vaan väärin teen taas, huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on ihanaa, että meillä lahjat avataan vasta jouluna eikä aattona. Opimme tämän tavan jo lapsena, koska toinen vanhemmistamme on britti ja sitä on jatkettu jo kolmanteen polveen. Meidän kaveritkin siirtyivät jakamaan lahjat jouluaamuna - koko joulu tuntuu kestävän paljon pitempään.
Meilläkin joulupukki käy jouluyönä ja lahjat odottaa kuusen alla jouluaamuna. Lapset ovat siihen tottuneet koko elämänsä ajan. Minusta aivan loistava tapa, mutta meillä yksikään tutuista ei ole ajatukselle lämmennyt. Ihan ymmärrettävää, koska yleensä ihmiset haluaa ainakin jouluna noudattaa omia tuttuja perinteitä.
Voi pikkumaista AP:ta :) jouluna saa lapset lahjoja kun siltä tuntuu ja aikuiset kans. Saa syödä mitä haluaa, kaikkien herkkuja on tarjolla. Ja lapset saa riekkua ja syödä herkkuja ja nukkua olkkarin lattialla jos siltä tuntuu.
Ja minä laiska ja huono äiti istun sen kaiken keskellä onnellisena ja tirautan muutaman kyyneleen kun kaikilla on kivaa ja rentoa eikä pönötystä joittenkin sääntöjen mukaan.
Muistelen mun äitiä jonka kanssa joulut oli kust tuommosia kans. Tämä on kolmas joulu ilman äitiä mulle ja mummelia lapsille. Ja sitä muistoa vaalitaan parhaiten ilolla ja riemulla. Ei kasvattamalla jouluna.
Kun omassa lapsuudenkodissa joulupukki tuli niin myöhään, että eräänäkin jouluna menin nukkumaan ennen lahjojen saamista, niin omassa perheessäni lapsi saa aattoaamuna avata yhden lahjan. Se on ollut lautapeli tai rakentelujuttu, esim. Lego.
Mun 8-vuotias menee jo nyt ylikierroksilla saati aattoaamuna.
Tänä vuonna onkin sitten poikkeus: meidän aatto on 21. päivä, koska lähdemme matkalle 22.12. Reissuun otetaan vain yksi pieni lahja aatoksi.
Meillä siis joululahjat avataan tänä vuonna jo kolme päivää etuajassa. Voi, kai tästäkin nyt joku pahoittaa mielensä...
Miksei jokanen anna sillon kun haluaa?:D Tiedän perheen jossa avataan lahjat aamulla, illalla saunotaan ja syödään hyvin. Kukin tavallaan. Ei lahjat kata koko joulua.
Vierailija kirjoitti:
Voi pikkumaista AP:ta :) jouluna saa lapset lahjoja kun siltä tuntuu ja aikuiset kans. Saa syödä mitä haluaa, kaikkien herkkuja on tarjolla. Ja lapset saa riekkua ja syödä herkkuja ja nukkua olkkarin lattialla jos siltä tuntuu.
Ja minä laiska ja huono äiti istun sen kaiken keskellä onnellisena ja tirautan muutaman kyyneleen kun kaikilla on kivaa ja rentoa eikä pönötystä joittenkin sääntöjen mukaan.
Muistelen mun äitiä jonka kanssa joulut oli kust tuommosia kans. Tämä on kolmas joulu ilman äitiä mulle ja mummelia lapsille. Ja sitä muistoa vaalitaan parhaiten ilolla ja riemulla. Ei kasvattamalla jouluna.
Tanssia hautojen päällä, niinkö? Luin tuon tekstisi kolmeen kertaan ja kerta kerralta se alkoi tuntua vastenmielisemmältä.
Ap ei ole pikkumainen. Nykypäivänä kukaan ei jaksa odottaa yhtään mitään ja nykylapsilta ei odoteta senkään vertaa :(
Lapsuuden jouluaatoissa parasta oli juuri se Odotus... se kutkuttava odotus käydä aina väliin kurkkaamassa ikkunasta pukin saapumista... välillä koristeltiin pipareita, jotta ajatukset karkaisivat muualle... sitten oli telkkarissa lastenohjelmaa, oikeastaan koko päivän ajan oli jotain pientä puuhastelua, vanhemmat keksivät pieniä virikkeitä pilke silmä kulmassa... joulusaunassa isä alkoi puhua, että mitä jos se pukki tulee sillä välin, kun me ollaan täällä saunassa... huudatusta, nyt sanottaisiin, mutta se oli oikeasti ihanaa...!
Joo, meillä ei kyllä jaeta paketteja ennen iltaa ja eipä nuo lapset siitä ole traumatisoituneet. Puuhaillaan yhtä sun toista, käydään haudalla viemässä mummille ja vaarille kynttilät :)
Joululahjat avataan aattona illalla.
Itse olen kakarana joulupakettini aukonut aina joskus iltapimeällä, joulupukin käytyä niiiiin pitkän päivän päätteeksi sitten ehtoolla. Ei se odottaminen toki minusta mitenkään parempaa ihmistä tehnyt, mutta en kyllä toisaalta ymmärrä sitäkään, että miksi piti koko päivä kärvistellä sitä pukkia ja paketteja odotellen.
Miten se meikäläisen luonnetta jalosti? Tai kasvatti?
Yhtä lailla sitä pitäisi sitten odottaa joka asiaa. Istua mielellään alasti vesisateessa kusiaispesässä odottamassa. Ja joku voisi hakata remmillä selkään. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat!
Kyllä mun muksut ainakin saa yhden yhteisen ison paketin (esim. Lego) jo aamulla, niin kuluu se päivä kaikkien kannalta rattoisammin.
Meillä käy " pukki" yöllä tuomassa lahjat kuusen alle. Vai pitäskö illalla sitten vaan kaivaa kaapista ja sanoa et miten se pukki ne tänne on laittanut :O
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapset odota lahjoja, koska joulussa nyt sattuu olemaan muutakin kuin VAIN lahjat. Meillä lapset odottaa enemmän, että päästään lähtemään mummollaan, mennään saunaan ja vain ollaan yhdessä koko poppoo. Joululahjat on lastenkin mielestä se mitättömin juttu, lahjatoivelistalla on
ainoastaan: mummola kyläily :D Nuorin toivoo, että mummi ja vaari muuttaisivat meille asumaan :)
Teillä taitaa muuten sitten olla yhteinen aika kortilla?