Maksaako sektio?
Olen yrittänyt aiheesta kalastella tietoa sen jälkeen kun eräs tuttava kiven kovaa väitti, että sektiolla synnyttäminen maksaa suomessa jotain 3000 euroa. Siis ihan julkisessa sairaalassa, ei missään yksityisellä. Onko todella noin kallista?? Olen kuvitellut, että sairaalassa peritään maksu jokaiselta vuorokaudelta, mutta ei kai toimenpiteistäkin vielä erikseen laskuteta..? Yritin etsiä asiasta tietoa netistä vaan en mistään tuollaisesta löytänyt mainintaa..
Kommentit (4)
ylimääräistä siis. Ihan piti maksaa vaan normaali sairaalavuorokauden hinta eikä mitään maksua sektiosta.
Sairaalamaksu on ainakin Joensuussa tällä hetkellä 22e/vrk. Siihen sisältyy ihan kaikki mitä sairaalassa tehdään.
Eli julkisissa sairaaloissa lapsen maailmaan saattaminen on saman hintaista tuleville vanhemmille synnytystavasta riippumatta. Sektio on toki sairaalalle (=veronmaksajille) kalliimpi, mutta ei siitä onneksi sentään potilaita laskuteta normaalia polimaksua enempää. Täytyy sanoa, että tämä kuvitelma oli mulle ihan uusi, kaikenlaisia muita ennakkokäsityksiä sektiosta olenkin jo kuullut ;) Eli ole huoleti, ei sektio synnyttäjälle ole sen kalliimpi kuin alatiesynnytyskään. Ainoa taloudellinen ero synnyttäjälle saattaa olla sairaalapäivien määrässä (pidempi toipuminen ennen kuin päästetään kotiin), mutta ei sekään aina niin mene. Yksityinen puoli on toki sitten asia erikseen, mutta Suomessa varmaan aika harva synnyttää yksityispuolella.
MC Koppa (takana kiireellinen ja edessä ehkä suunniteltu sektio)
Eräs tuttuni väitti myös että sektiosta joutuu maksamaan, mut ei pidä paikkaansa. Yhtä paljon maksaa " normaali synnytys" .