Sanonpa vain, että vatsataudit johtuvat vain huonosta hygieniasta
Syödään jotain huonosti kypsennettyjä pakasteita tai ei muisteta pestä leikkuulautaa kunnolla kananrintojen leikkelyn jälkeen tai muuten vaan tungetaan sormea suuhun paskan jälkeen jne.
Itselläni on ollut elämässäni tasan kaksi kertaa oksennustauti.
Kommentit (30)
Ikä puskee kohti kolmevitosta. Kädet pesen joka päivä monta kertaa, yleensä kotiintullessa ensimmäisenä, sekä ennen evästen laittoa, sekä tietysti vessareissun jälkeen. Käsipyyhkeet pesen 90:ssä (pesen täyden koneellisen kerrallaan käsipyyhkeitä muutaman kerran vuodessa). Lihat paistan kunnolla. Heitän surutta pois päiväyksen ylittäneet ruoat. Vältän hiplaamasta huuliani ja naamaani ylipäätään, en pureskele kynsiäni, jne jne jne.
Vau, miks mulla ei ole ollut vatsatautia vuosiin?! HMMMM.
Vatsataudit johtuvat vain ja ainoastaan paskaisesta ja ajattelemattomasta elämäntyylistä, kunnes toisin todistetaan, eli esim. että ehkä joillain ihmisillä olisi taipumus saada vatsatautitartuntoja, mikä olisi kyllä hevonpaskaa, poislukien heikentynyt immuniteetti ylipäätään joidenkin kohdalla. Jotain reittiä pitkin ne bakteerit ja virukset päätyvät suuhun. Se vain pitää hoksata mistä. Kutsutaanko sitä bakteerien kulkuketjuksi vai onko sille sanaa ollenkaan?
suuri osa bakteerien ja virusten tarttumisessa ihmisestä toiseen. Jos joku tollo on ollut epähygieeninen ja unohtanut esim. pestä leikkuulaudan tai keittää simpukkansa ja aivastaa sitten vieressäsi ja sinulla on suu auki tai silmääsi lentää pisara, voit toki saada tartunnan, jos käy huono tuuri. Suurin osa tartunnoista tulee kuitenkin siitä, kun sohii esim. silmiään likaisilla sormilla. Näin tarttuvat usein myös flunssat. Naamaansa tulee huomaamatta sohittua liikenteessä ja sitten hups ollaankin jo kipeänä.
Yllättäen pikkulapset sairastuvat useimmiten vatsatauteihin. Miksiköhän? Koska lapset eivät niin välitä hygieniasta.
Ja keväällä noroa on sääolosuhteidenkin myötä enemmän. Mutta tosiaan se on erittäin usein lähtöisin jostain ruoasta. Esim. Saksassa oli vasta kiinalaisista pakastemarjoista lähtöisin ollut noroepidemia kouluissa. Ei ne viruksetkaan ihan ilmassa elä, jos ei ympärillä ole jo sairastuneita. Ja jokuhan sen epidemian aina saa alulle.
Joten kerro minulle vielä, missä kohtaa en osannut lukea? Tiedän kyllä ihan hyvin
että noro leviää kulovalkean tavoin ja sitä on vaikeaa estää tulemasta, jos esim. perheenjäsenet sairastuvat, mutta tota on myös se, että hygienialla voidaan ainakin edesauttaa sen häviäminen ennen kuin kaikki sairastuvat. Vai luuletko, että kaikki sairaaloiden hoitajatkin sairastuvat joka kerta noroon, jos joku potilas siihen sairastuu...
että noro leviää kulovalkean tavoin ja sitä on vaikeaa estää tulemasta, jos esim. perheenjäsenet sairastuvat, mutta tota on myös se, että hygienialla voidaan ainakin edesauttaa sen häviäminen ennen kuin kaikki sairastuvat. Vai luuletko, että kaikki sairaaloiden hoitajatkin sairastuvat joka kerta noroon, jos joku potilas siihen sairastuu...
Ekat vuodet terveyskeskuksessa menivät niin, että olin joka vuosi 3-4 kertaa mahataudissa ja kuumeessa.
Nyttemmin - 18 vuotta lääkärinä - vastustuskyky on jo sellainen, että sairastun enää 1-2 kertaa vuodessa.
Mutta teoriasi siitä, että kaikki mahataudit ovat lähtöisin ruuasta on älytön.
Ikä puskee kohti kolmevitosta. Kädet pesen joka päivä monta kertaa, yleensä kotiintullessa ensimmäisenä, sekä ennen evästen laittoa, sekä tietysti vessareissun jälkeen. Käsipyyhkeet pesen 90:ssä (pesen täyden koneellisen kerrallaan käsipyyhkeitä muutaman kerran vuodessa). Lihat paistan kunnolla. Heitän surutta pois päiväyksen ylittäneet ruoat. Vältän hiplaamasta huuliani ja naamaani ylipäätään, en pureskele kynsiäni, jne jne jne.
Vau, miks mulla ei ole ollut vatsatautia vuosiin?! HMMMM.
Vatsataudit johtuvat vain ja ainoastaan paskaisesta ja ajattelemattomasta elämäntyylistä, kunnes toisin todistetaan, eli esim. että ehkä joillain ihmisillä olisi taipumus saada vatsatautitartuntoja, mikä olisi kyllä hevonpaskaa, poislukien heikentynyt immuniteetti ylipäätään joidenkin kohdalla. Jotain reittiä pitkin ne bakteerit ja virukset päätyvät suuhun. Se vain pitää hoksata mistä. Kutsutaanko sitä bakteerien kulkuketjuksi vai onko sille sanaa ollenkaan?
Kädet pestään jos muistetaan jne.
Viimeksi minä ja mies ollaan oltu vatsataudissa lapsina, omat lapset (2v. ja 6v.) eivät ole sairastaneet sitä kertaakaan.
Voidaanko tästä siis päätellä, että huono hygienia on vain hyvästä, ei tule vatsatauteja?
eli en ole erityisen tarkka käsienpesusta (en muista pestä käsiä sen jälkeen, kun olen käsitellyt raakaa lihaa) tai saatan nostaa lattialle pudoneen juustonpalan ja syödä sen. Ylihygieniset tutut ovat mahataudissa vähintään vuosittain, minä todella harvoin ja silloinkin vaisusti.
Oon ollut viimeksi joskus pikkulapsena vatsataudissa, nyt kolmekymppinen.
Siivoan vähän milloin sattuu, kädet pesen vessassa käytyä, mutta harvoin muuten. Saatan syödä yön yli hellalla ollutta ruokaa ja vaikka ruokapala putoaisi maahan, suuhun vaan. Opiskeluaikoina tuli usein dyykattya päiväysvanhaa ruokaa roskiksista, kesähelteelläkin. Välillä söin semmoistakin mikä ei ollut missään kääreessä tms. ja jotain maasta löytyneitä karkkeja ja tämmöistä. Oon myös matkustellut aika huonon hygienian maissa, mutten oo silti saanut mahatautia.
Mut en syökään lihaa, joten liekö syy tässä :)
Oikeasti musta tuntuu, että ihan geeneistä on kiinni. Tai sitten vaan olen saastaisella elämäntyylilläni onnistunut kehittämään itselleni rautaisen vastustuskyvyn. Olen äärimmäisen harvoin kipeänä muutenkaan ja silloinkin kun flunssa tms. tarttuu, se tulee minulle yleensä paljon lievempänä kuin muille.
ollut varsinaista vatsatautia kuin ehkä kerran joskus lapsena. Oksennuskerrat pystyi aikuiseksi asti laskemaan yhden käden sormilla. Nykyään oksennan joskus päänsäryn vuoksi, mutta vatsatauteja ei ole, vaikka en todellakaan ole mikään ylihygieeninen. Toki pesen kädet vessassa käynnin jälkeen ja kotiin tullessa, mutta muuten otan aika rennosti.
Mut en syökään lihaa, joten liekö syy tässä :)
Tuolla voi hyvinkin olla merkitystä, koska minulla ei ole ollut varsinaista flunssaa vuosikausiin ja ero aikaisempaan on vain se, että lopetin lihansyönnin muutamia vuosia sitten, kalaa lukuunottamatta. Tänäkin syksynä kaikki työkaverit on ollut vähintään kerran jossain kuumetaudissa, ja minulla on ollut korkeintaan lievää nenän tukkoisuutta. Enkä todellakaan ole mikään terveellisen elämän perikuva muuten.
aika vähän (mitään kananrintoja tai muuta lihaa en kyllä leikkele koskaan), mutta silti mulla ei ole juuri vatsatauteja. Aikuisella iällä mulla on ollut kaksi vatsatautia, jos teini-iät sairastamiset lasketaan tähän lukuun mukaan, niin kolme.
Mä en edes saanut lapseltani noroa, vaikka siivosin ripuleja ja oksennuksia, enkä niin kauhean hyvin pessyt käsiäni (vasta kun oltiin sairaalassa, aloin pestä käsiä kunnolla jokaisen ripulipesun jälkeen, mutta pienen lapsen kanssa nyt sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, lapsi tunki suuhuni sormiaan, aivasti ruokaani jne.)
on aika noloa tulkita, että se johtuukin omasta taitavuudestasi tms.
Esimerkiksi rotavirus tarttuu erittäin herkästi jopa aerosolitartuntana, eli sitä ei mitenkään voi 100-prosenttisesti ehkäistä käsien pesulla, saati nyt sitten elintarvikehygienialla.
Valtaosa mahatautiviruksista ei tartu ruuasta, vaan juurikin ihmisistä toiseen kosketus- tai aerosolitartuntana (tai fekaali-oraalikontaktina pienten lasten ollessa kyseessä).