Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanonpa vain, että vatsataudit johtuvat vain huonosta hygieniasta

Vierailija
20.12.2012 |

Syödään jotain huonosti kypsennettyjä pakasteita tai ei muisteta pestä leikkuulautaa kunnolla kananrintojen leikkelyn jälkeen tai muuten vaan tungetaan sormea suuhun paskan jälkeen jne.

Itselläni on ollut elämässäni tasan kaksi kertaa oksennustauti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihan viruksesta. Sillä ei ole mitään tekemistä raa´an kananrinnan kanssa.

Vierailija
2/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee joka kertaa mahatauti, kun sitä on liikkeellä. Hoitolapsiltani saan sen aina, vaikka miten pesen käsiä, ovenkahvoja, vessaa, vaihdan pyyhkeitä jne. Kädet ovat ihan korppuna pesemisestä enkä sormia tunge suuhun, ja silti taudit iskee muhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee joka kertaa mahatauti, kun sitä on liikkeellä. Hoitolapsiltani saan sen aina, vaikka miten pesen käsiä, ovenkahvoja, vessaa, vaihdan pyyhkeitä jne. Kädet ovat ihan korppuna pesemisestä enkä sormia tunge suuhun, ja silti taudit iskee muhun.

Vierailija
4/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä käsidesiä hyvä ihminen!

ohis

Vierailija
5/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan pesu. Lämpimässä vedessä ja saippuan kanssa, niin että ihon rasvat lähtevät irti ja niiden mukana myös ne taudinaiheuttajat.

Vierailija
6/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alunperin lähtöisin. Ne vatsatautivirukset kun sattuvat elämään mm. pakastemarjoissa. AP

Vierailija
7/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono siivoamaan, syön joskus vahingossa vanhoja tuotteita, en siivoa leikkuulautaa kuin aniharvoin. Käsien pesua melkeinpä vaan vessakeikan jälkeen jne.syön sitä sun tätä.

Minulla on todella harvoin vatsatauteja. Eipä tule mieleen milloin olisi ollut viimeksi. Jotain ehkä 5 v sitten. Voisi löytyä se toinenkin kerta joskus lapsena.

Taidetaan mennä ap sun kanssa tasoihin.

Vierailija
8/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen parempi vastustuskyky

ap:lla on oikeus mielipiteeseensä, totta kai

ja raa'an lihan tms syöminen ei ole hygieniakysymys

Vierailija
9/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käsiä pestään aina kotiin tullessa ja syöntiä ennen. Hygienia asiat on kyllä hallussa, keittiössä ja wc:ssä.

Silti vain vatsataudit aika ajoin iskee, harvoin kyllä, mutta parin kolmen vuoden välein kyllä.

Vierailija
10/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tartunta

Bakteeritulehdusten yleisin tartuntareitti on huonosti kypsennetty liha- tai kanaruoka tai useita tunteja lämpimässä säilytetty salaatti tai maitopohjainen ruoka-aine. Kasvikset ja marjat voivat saastua jo niitä tuotettaessa, jos kasteluun käytetään epäpuhdasta vettä. Esimerkiksi noroviruspidemioita ovat aiheuttaneet ulkomailta tuodut pakastemarjat, jotka ovat saastuneet jo lähtömaassa ja yersinainfektioita ovat aiheuttaneet porkkanat.

Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteeritulehdukset eivät tartu juurikaan henkilöstä toiseen, koska käsissä ei ole tartuntaa tarvittavaa bakteerimäärää ellei käsihygienia ole tavattoman huono. Sen sijaan epidemian lähde voi olla yksi henkilö, jos hän on ruoanlaittaja ja bakteerit pääsevät käsistä ruokaan ja siinä lisääntyvät lämpimässä.

Norovirus leviää herkästi myös käsien kautta. Tartuntojen ehkäiseminen perustuu hyvään käsi- ja keittiöhygieniaan ja toimivaan kylmäketjuun. Ruoan massatuotannossa erityistehtävissä oleville tehdään toistuvia terveystarkastuksia ruokaturvallisuuden takaamiseksi. Tämä koskee niitä, jotka käsittelevät helposti pilaantuvia ruoka-aineita. (ks. «Turistiripuli»1).

Vaikka elintarvikehygienia onkin parantunut ja ruoka- ja vesiperäiset epidemiat ovat tulleet harvinaisemmiksi, ruoan teollinen tuotanto ja tehokas levitys ovat lisänneet erityisesti laajojen ruokamyrkytysepidemioiden riskiä. Laajimpia epidemioita Suomessa oli Nokian kaupungissa vuonna 2007 tapahtunut epidemia, jossa sairastui noin 7000 ihmistä ripuli-oksennustautiin runsaan viikon aikana. Epidemia sai alkunsa, kun jätevettä joutui vesijohtojärjestelmään. Siinä valtaosan infektioista aiheutti kampylobakteeri ja norovirus.

Ripulia voivat aiheuttaa myös monet muut pieneliöt (ks. taulukko 1)."

lähde: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608

Ruokamyrkytys voi olla viruksen, bakteerin tai parasiitin aiheuttama. Itse olen ainakin sitä mieltä, että suurin osa vatsataudeista on helppo torjua pesemällä käsiä ja katsomalla vähän mitä syö. Ei ne noroviruksetkaan ihan tyhjästä ilmesty, vaan syynä on yleensä ruokamyrkytys, joka tarttuu sitten muihin pisarana käsien, ovenkahvojen jne. kautta.

Että ihan turha tulla sanomaan, että vatsatauti on sama kuin flunssa. Flunssaa on huomattavasti vaikeampi torjua kuin vatsatautia!

Ja sinä, joka et välitä hygieniasta, onneksi olkoon sinulla on vain hyvä vastustuskyky!

ap

Vierailija
11/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös aikuisiällä ollut ihan vain kaksi tai kolme kunnon vatsatautia. Ja syön parasta ennen päivän ohittaneita ruokia enkä ole bakteerikammoinen enkä edes erityisen siisti.

Mä väitän taas että kunnon vatsatauti tekee hyvää, luonnon oma detox-kuuri. Mulla on vatsataudin aikana tippunut päivässä jopa 3kg joista 2,5kg pysyvästi. Rasvaahan tuo ei tuossa ajassa ole ja nesteet tulee parissa päivässä takaisin. Ne pari kiloa on siis ihan sitä itteään, ulostemassaa joka on jäänyt kiinni suolenseinämiin. Patologien mukaan ruumiinavauksissa sitä voi pahimmillaan olla jopa 20kg, mutta nämä tapaukset yleensä pitkään vuodelevossa olleella ihmisellä jolla ei suoli ole kunnolla toiminut. Mutta kyllä se kuulkaa parin kilon ulostemassan irtoaminen vaikuttaa jo terveyteenkin kun suolen ravintoaineiden läpäisevyys paranee.

Mä siis olen jopa hiukka kateellinen niille joilla on tuo vatsatausti muutamien vuosien välein.

Vierailija
12/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös aikuisiällä ollut ihan vain kaksi tai kolme kunnon vatsatautia. Ja syön parasta ennen päivän ohittaneita ruokia enkä ole bakteerikammoinen enkä edes erityisen siisti.

Mä väitän taas että kunnon vatsatauti tekee hyvää, luonnon oma detox-kuuri. Mulla on vatsataudin aikana tippunut päivässä jopa 3kg joista 2,5kg pysyvästi. Rasvaahan tuo ei tuossa ajassa ole ja nesteet tulee parissa päivässä takaisin. Ne pari kiloa on siis ihan sitä itteään, ulostemassaa joka on jäänyt kiinni suolenseinämiin. Patologien mukaan ruumiinavauksissa sitä voi pahimmillaan olla jopa 20kg, mutta nämä tapaukset yleensä pitkään vuodelevossa olleella ihmisellä jolla ei suoli ole kunnolla toiminut. Mutta kyllä se kuulkaa parin kilon ulostemassan irtoaminen vaikuttaa jo terveyteenkin kun suolen ravintoaineiden läpäisevyys paranee.

Mä siis olen jopa hiukka kateellinen niille joilla on tuo vatsatausti muutamien vuosien välein.

Olet varmaan myös kateellinen niille, jotka Facebookissa itkevät joulun menneen pilalle, kun mikään ei pysy sisällä, eikä edes tee mieli mitään. Harmi, kun piti tartuttaa itseensä se tauti.

Vierailija
13/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni sairasti elämässään kolme vatsatautia. Minä olen sairastanut tähän mennessä viisi, kaikki menneet saman päivän aikana ohi niin että seuraavana päivänä oloni oli jo suht normaali. Koska olen lihava enkä syö terveellistä ruokaa, saati pese jatkuvasti käsiäni, en keksi muuta syytä kuin geenit. Sitten taas joissakin perheissä mahataudit ym. kiertävät jatkuvasti, osa perheistä on erittäin tarkkoja hygieniansa kanssa.

Vierailija
14/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun niihin ihmisiin, joihin mahatauti tarttuu hyvin helposti. Yleensä lapset saavat sen ensin ja sen jälkeen viedään äitiä... Ei ole kovin mukavaa oksentaa oksentamasta päästyään kun mikään ei pysy sisällä paria minuuttia kauempaa. Ei ole tavatonta, että minua, muutoin tervettä ja normaalia aikuista, on kärrätty ambulanssilla päivystykseen, kun oksennusrefleksi jää ikään kuin päälle. Eli kouristelu ei jossain vaiheessa enää lopukaan oksentamiseen. Niin, että ole vain ihan tyytyväinen osaasi. Minä olen oppinut pelkäämään oksennustautia oikein toden teolla.

Vierailija
15/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesi ja saippua on paras ase torjua vatsatauteja, vaikka en itse näitä niin paljoa edes harrasta, niin elämäni aikana on vain yksi vatsatauti sairastettuna, juomaveteen oli päässyt jotain, eli siihen ei edes käsienpesu olis auttanut...

Vierailija
16/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain osa mahataudeista aiheutuu bakteereista. Bakteeritartunnoista tosiaan valtaosa on elintarvikeperäisiä.

Mutta luitko kunnolla kopioimaasi tekstiä? Et tainnut lukea. Kun siinä sanottiin selvästi, että: "Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteeritulehdukset eivät tartu juurikaan henkilöstä toiseen."

Vaikka norovirus VOI levitä myös ruuan välityksellä, se leviää MYÖS ihan pisaratartuntana ihmisestä toiseen. Samaten muut ihmisestä toiseen tarttuvat mahatautivirukset.

Tietysti voi ajatella, että henkilöiden välisissäkin tartunnoissa hygienia ehkäisee osan tartunnoista, mutta aika hankalaa se 100% suojautuminen on, kun esim. rotavirus säilyy pinnoilla toistakin viikkoa.

TOISIN SANOEN: koska osa mahataudeista on virusperäisiä, ne leviävät myös ihmisestä toiseen, eikä silloin hyväkään elintarvikehygienia auta täysin.

Vierailija
17/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain osa mahataudeista aiheutuu bakteereista. Bakteeritartunnoista tosiaan valtaosa on elintarvikeperäisiä.

Mutta luitko kunnolla kopioimaasi tekstiä? Et tainnut lukea. Kun siinä sanottiin selvästi, että: "Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteeritulehdukset eivät tartu juurikaan henkilöstä toiseen."

Vaikka norovirus VOI levitä myös ruuan välityksellä, se leviää MYÖS ihan pisaratartuntana ihmisestä toiseen. Samaten muut ihmisestä toiseen tarttuvat mahatautivirukset.

Tietysti voi ajatella, että henkilöiden välisissäkin tartunnoissa hygienia ehkäisee osan tartunnoista, mutta aika hankalaa se 100% suojautuminen on, kun esim. rotavirus säilyy pinnoilla toistakin viikkoa.

TOISIN SANOEN: koska osa mahataudeista on virusperäisiä, ne leviävät myös ihmisestä toiseen, eikä silloin hyväkään elintarvikehygienia auta täysin.

En ole sekoittanut mitään. Toki tiedän noiden molempien erot. Kyllähän se norovirus leviää ihmisestä toiseen, mutta sitäkin voi hyvällä käsihygienialla torjua. Ja mistäs luulet sen noroviruksen olevan lähtöisin? Kyllä, sekin on lähtöisin jostain ruoasta. Kuten tuossa artikkelissakin mainittiinkin ruokamyrkytyksen voi aiheuttaa norovirus tai bakteerit. Norovirus on siis alunperin lähtöisin esim. paskavedellä kastelluista pakastemarjoista, joita ei lämmitetä ennen syömistä ja sitten tämä sairastunut alkaa tartuttaa muita.

Wikipediasta:

"Useimmiten norovirustaudin saa tartuntana sitä sairastavalta tai hiljan sairastaneelta. Kypsentämättömänä syötävät kasvikset ja ulkomailta tulleet pakastemarjat ovat myös aiheuttaneet epidemioita. Koska norovirus tarttuu herkästi, se voi aiheuttaa tautiryppäitä. Jo 100 norovirusta riittää aiheuttamaan taudin. Yhdessä grammassa ripuliulostetta on miljoonia viruksia. Koska virusta erittyy runsaasti, voi tartunnan saada myös kohdista, joita tautia sairastava on koskettanut esim. valokatkaisijoista ja ovenkahvoista.

Norovirusta erittyy ulosteisiin vielä 1–3 viikkoa myös ripulin loputtua. Tartunnan saanut voi olla myös oireeton, mutta tietämättään tartuttaa infektiota eteenpäin. Useimmiten virus leviää ihmisestä toiseen kosketus- tai pisaratartuntana. Norovirus voi levitä myös saastuneiden elintarvikkeiden tai veden välityksellä. Jos marjoja, hedelmiä ja kasviksia kastellaan ihmisen ulosteella saastuneella vedellä, voi virus levitä ko. elintarvikkeisiin. Norovirus voi siirtyä elintarvikkeisiin myös käsien välityksellä."

Että suosittelen pesemään ne kädet ja ovenkahvat ennen kuin on liian myöhäistä. Ei tuollaista epidemiaa ihan tyhjästä synny. Joku jossain on syönyt jotain sellaista, jossa se virus muhii. Ihan turha tulla väittämään, että se norovirus ilmassa leijuu, ellei joku ole siihen sairastunut ruoan tai veden kautta.

Vierailija
18/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli noro kun kaveri kävi kylässä kahvilla. En tajunnut kuin vasta joskus myöhemmin, että kyseinen tyyppi ei ikinä pese käsiään vessassa käynnin jälkeen.

Vierailija
19/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan se tutkimuksessa todettiin huonommaksi kuin saippua+vesi.

Käytä käsidesiä hyvä ihminen!

ohis

Jatkuvasti pesevänsä käsiä, vaikka huljauttavat vain vedessä, ja sitten valitetaan kun koko aika ollaan kipeenä.

Vierailija
20/30 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain osa mahataudeista aiheutuu bakteereista. Bakteeritartunnoista tosiaan valtaosa on elintarvikeperäisiä. Mutta luitko kunnolla kopioimaasi tekstiä? Et tainnut lukea. Kun siinä sanottiin selvästi, että: "Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteeritulehdukset eivät tartu juurikaan henkilöstä toiseen." Vaikka norovirus VOI levitä myös ruuan välityksellä, se leviää MYÖS ihan pisaratartuntana ihmisestä toiseen. Samaten muut ihmisestä toiseen tarttuvat mahatautivirukset. Tietysti voi ajatella, että henkilöiden välisissäkin tartunnoissa hygienia ehkäisee osan tartunnoista, mutta aika hankalaa se 100% suojautuminen on, kun esim. rotavirus säilyy pinnoilla toistakin viikkoa. TOISIN SANOEN: koska osa mahataudeista on virusperäisiä, ne leviävät myös ihmisestä toiseen, eikä silloin hyväkään elintarvikehygienia auta täysin.

En ole sekoittanut mitään. Toki tiedän noiden molempien erot. Kyllähän se norovirus leviää ihmisestä toiseen, mutta sitäkin voi hyvällä käsihygienialla torjua. Ja mistäs luulet sen noroviruksen olevan lähtöisin? Kyllä, sekin on lähtöisin jostain ruoasta. Kuten tuossa artikkelissakin mainittiinkin ruokamyrkytyksen voi aiheuttaa norovirus tai bakteerit. Norovirus on siis alunperin lähtöisin esim. paskavedellä kastelluista pakastemarjoista, joita ei lämmitetä ennen syömistä ja sitten tämä sairastunut alkaa tartuttaa muita. Wikipediasta: "Useimmiten norovirustaudin saa tartuntana sitä sairastavalta tai hiljan sairastaneelta. Kypsentämättömänä syötävät kasvikset ja ulkomailta tulleet pakastemarjat ovat myös aiheuttaneet epidemioita. Koska norovirus tarttuu herkästi, se voi aiheuttaa tautiryppäitä. Jo 100 norovirusta riittää aiheuttamaan taudin. Yhdessä grammassa ripuliulostetta on miljoonia viruksia. Koska virusta erittyy runsaasti, voi tartunnan saada myös kohdista, joita tautia sairastava on koskettanut esim. valokatkaisijoista ja ovenkahvoista. Norovirusta erittyy ulosteisiin vielä 1–3 viikkoa myös ripulin loputtua. Tartunnan saanut voi olla myös oireeton, mutta tietämättään tartuttaa infektiota eteenpäin. Useimmiten virus leviää ihmisestä toiseen kosketus- tai pisaratartuntana. Norovirus voi levitä myös saastuneiden elintarvikkeiden tai veden välityksellä. Jos marjoja, hedelmiä ja kasviksia kastellaan ihmisen ulosteella saastuneella vedellä, voi virus levitä ko. elintarvikkeisiin. Norovirus voi siirtyä elintarvikkeisiin myös käsien välityksellä." Että suosittelen pesemään ne kädet ja ovenkahvat ennen kuin on liian myöhäistä. Ei tuollaista epidemiaa ihan tyhjästä synny. Joku jossain on syönyt jotain sellaista, jossa se virus muhii. Ihan turha tulla väittämään, että se norovirus ilmassa leijuu, ellei joku ole siihen sairastunut ruoan tai veden kautta.

Opettele nyt hyvä ihminen lukemaan. Ruokakin voi välittää sitä, mutta ei pelkästään ruoka.

Se, että ruokamyrkytys voi johtua bakteereista tai viruksesta, ei tokikaan ystäväiseni pienoiseni tarkoita, etteikö mahatautia voisi aiheuttaa jokin muukin kuin ruokamyrkytys.

Sitä siten siis liikkuu koko ajan yhteiskunnassa, eniten alkukeväästä - eikä ruualla ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa.

Eikä kaikkia pintoja voi koko ajan pestä, kun liikkuu ihmisten ilmoilla. Kuljet bussilla, avaat ovia, hengität ilmastoinnin kierrättämää ilmaa...