Miten selviän joulusta???
Meillä on nyt ensimmäistä kertaa iso porukka syömässä. (ennen vain lapseni ja mummoni, joskus äidilläni ja lapseni isän vanhemmilla)
Nyt kuitenkin meille tulee yhteensä syöjiä 10hlö ja valmiiksi kauhistuttaa kuinka selviän ruokapuolesta.
Olen ottanut kaikkien lempiruoat huomioon ja kamala määrähän niitä syntyi:
kinkkua
kalkkunaa
5 erilaista kalaa
karjalanpaisti
perunat
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
perunalaatikko
imelletty perunalaatikko
maksalaatikko
ja punajuuri-aurajuusto laatikko
rosollia
aamusta uuniriisipuuro
tietysti myös herneitä, kurkkua, keitettyjä munia yms ns tuoretta
karjanlanpiirakoita
munavoi
kaurakeksi pohjainen kakku jälkkärinä
torttuja
pipareita
juomana kotikaljaa, marjamehua, vettä, maitoa
glögiä
varmaankin jäi jotain vielä listasta mutta jo tämä määrä saa minut epätoivon valtaan!
Selviänkö kaikesta yksin?
Kommentit (11)
tai no, mieheni toki auttaa missä voi.
meidän perheestä on syöjiä 4 ja loput sitten: miehen äiti, minun äiti ja veli, mummoni ja ystävämme sekä tämän lapsi.
Lähinnä mietin mitä teen missäkin vaiheessa ja miten saan kaikki lämmitettyä kerralla syötäväksi?
ap
Oletko varma että kaikkea tuota täytyy olla; sekä kinkku, kalkkuna että karjalanpaisti?
Ja viisi (!) eri kalaa! Riittäisikö neljä? Tai kolme?
Teitä on kuitenkin vain kymmenen syöjää.
Me tehdään siten, että aamupalalla riisipuuro, sitten lounaalla kalapöytä, iltapäivälahvilla kakkuja ja karjalanpiirakoita ja päivällisellä sitten kinkku ja laatikot. Suosittelen tätä tapaa, ei tule ihan turha stressi.
Ostaisin ehkä myös osan laatikoista kaupasta. Onko teillä vain yksi uuni? Laatikoiden lämmittäminen ei vie kauaa ja ne kannattaa tehdä jo etukäteen.
Aloitat sillä, että valmistat uunissa ensin kinkun, kalkkunan ja karjalanpaistin.
Ennakoit ja teet mahdollisimman paljon valmiiksi viikonloppuna.
Itsekin keitän riisipiiron valmiiksi jo sunnuntaina.
Lämmittelen sitä vain aattoaamuna.
Kaikki muu on viikonloppuna valmiina. Viimeistelen aattoaamuna rosollin ja kalat.
Laatikot uuniin ja karjalanpaisti sinne sekaan lämpenemään. Kiittää kiertoilmauunia.
Saat laatikot uunista niin siket sinne ne piirakat tai toisinpäin. Miten syöttekään.
ja 2 syö vain kalkkunaa. (pieni rulla)
Mummolleni jouluun kuuluu ehdottomasti karjalanpaisti, piirakat sekä silli, graavilohi ja loimutettu lohi. sekä tietysti lanttulaatikko.
Muut syövätkin kinkkua.
Itselleni on imelletty perunalaatikko tärkein laatikko kun taas miehelle ja hänen äidilleen tavallinen perunalaatikko.
Äidilleni taas maksalaatikko ja porkkanalaatikko. ja loput kalat.
Eli mielelläni karsisin, mutta mummoni ei elä varmaankaan enää montaa joulua joten katson hänen ruokien olevan todella tärkeitä ja muidenkin vakioruoat olisi kiva löytyä pöydästä.
Itse haluan vähän vaihtelua siksi punajuurilaatiikko.
Riisipuuro on tietenkin aamulla ja iltapäivällä juustoja ja sitten tuo päivällinen.
huoh
ap
kaikki valmiiksi jo edellisenä iltana, siis lämmitystä vaille valmiiksi. Niin me tehdään ettei mene aatto hellan ääressä. Laatikot odottavat jo pakkasessa, paistoa vaille valmiita.
ja ajattelin selvitä näistä ihan itse, ehkä teinistä saan apua. Ainkin se leipoo kuivakakut.
Laatikot olen jo tehnyt pakkaseen, ja kinkun vasta viimeisenä yönä uuniin. Muut ehtii tässä tehdä ihan hyvin. Meillä on lisäksi rosolli, mädit ja smetanat, saaristolaisleipää...
Meillä on syömässä 5 aikuista ja 2 lasta
t. kahden yh
tai no, mieheni toki auttaa missä voi. meidän perheestä on syöjiä 4 ja loput sitten: miehen äiti, minun äiti ja veli, mummoni ja ystävämme sekä tämän lapsi. Lähinnä mietin mitä teen missäkin vaiheessa ja miten saan kaikki lämmitettyä kerralla syötäväksi? ap
Meillä oli viime jouluna sama tilanne. Ja taisi olla kokonaista toinen joulu, kun itse "jouduin" joulua laittamaan, sillä muulloin ollaan oltu aina vieraina jossain muualla. Revinpä siis melkoiset stressit asiasta itsekin etukäteen. Mutta ihan turhaan. Ei onnistuneessa joulussa ole kyse siitä, että tarjottavat on viimeisen päälle tip top. Varsinkaan, jos se tarkoittaa sitä, että talon emännällä on hermo riekaleina.
Sanoisin, että menusi on aika kunnianhimoinen. Pärjäisittekö vähän vähemmillä ruokalajeilla? Ei se nyt ihan niinkään voi mennä, että kaikkien on saatava kaikkea, mistä pitää. Ostat ihan raakasti valmista siellä missä voit ja keskität sitten kokkaustarmosi sinne, missä sitä ehdottomasti tarvitaan. Ja pyydä apua. Ei luulisi, että tuollaisella lössillä on ongelma. Ei itsestäni ainakaan olisi kiva katsoa, kun yksi raataa ja muut olla möllöttävät.
Ja tärkein: olette nyt sinun kotonasi ja vietätte teidän perheen näköistä joulua. Älä unohda, että sinulla on sanasi sanottavana siihen, miten homma toimii. Joulumarttyyriksi ei pidä heittäytyä, koska siinä ei käy hyvin.
Meille tulee 7 henkeä, joista kasvissyöjä onneksi vain puurolle. :) Kerran on suoritettu sama 11:lle.
Meillä mies paistaa kinkun, tekee kastikkeen, kuorii perunat, laittaa perunalaatikon imeltymään, savustaa kalat ja tekee kotikaljan oikea-aikaisesti.
Minä keitän aamulla puuron 7:lle eli kahdessa kattilassa ja paistan samalla joululeivät.
Äitini tekee porkkana- ja perunalaatikon sekä silakat ja epäilemättä myös tiskaa kaiken mikä ei mene koneeseen. Äiti halusi välttämättä tuoda myös jälkiruokakakun.
Minä paistan perunalaatikon ja keitän perunat, teen salaatin ja rosollin ja kaloille kastikkeen, lämmitän äitini tekemät laatikot. Silitän pöytäliinat (eri puurolla ja ruualla) ja lautasliinat, hoidan tarjoiluastiat, katan pöydän, siivoan keittiön ennen ruokaa ja ruuan jälkeen (monta kertaa päivässä).
Mieheni tytär leipoo meille joululahjaksi piparit.
Veljeni tuo viinit.
Vaan ei kaikki nyt kukaan kuvittele et yksin laitat kaiken.