Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä yhteyttä matemaattisuudella ja pianon soitolla on??

Vierailija
19.12.2012 |

Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen, ja olen muutenkin joskus kuullut sanottavan samaa. Itse soitan pianoa hyvin nuoteista, mutta matemaattisesti olen kyllä kovin epälahjakas!?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin yliopistossa aikoinaan soittokuntaa. Lähes kaikki soittajat olivat siellä matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta tai lääkkiksestä ja esim. humanisteja ei näkynyt.

Vierailija
2/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta matematiikassa aina ollut erittäin huono. Tunnen tosi paljon samanlaisia muitakin. Omissa tutuissani ei näytä matematiikka ja musikaalisuus korreloivan mitenkään keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on matematiikan lehtori, Mensan jäsen, ja täysin epämusikaalinen.

Vierailija
4/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikassa vain perushyvä.

Vierailija
5/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusikoilla on usein dyslexia ja dyscalculia.

Vierailija
6/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotit ovat murtolukuja, aika-arvot määritellään osina jostakin jne. Sävelkorva ja melodiataju eivät ole matematiikkaa.

Vierailija
7/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suku oikeastaan

Vierailija
8/16 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattisuus ei välttämättä ilmene koulumenestyksessä, mutta musikaallisella ihmisellä on kuitenkin pohjalla taipumuksia myös matikkaan. Se, miksei se ilmene koulussa, voi johtua syystä tai toisesta.

Itseasiassa jo antiikin aikana musiikkia pidettiin matematiikkana vai oliko se toisinpäin. Joka tapauksessa olivat siis kiinteästi yhteydessä.

Vierailija
9/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
10/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selvää korrelaatiota on havaittavissa.

Nyt ei välttämättä puhuta kuitenkaan mistään tavallisesta musikaalisuudesta, siis että pystyy laulamaan nuotilleen vaan laajemmin. Esim. huippupianistit ovat usein myös matemaattisesti lahjakkaita.

Vierailija
11/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotit ovat murtolukuja, aika-arvot määritellään osina jostakin jne. Sävelkorva ja melodiataju eivät ole matematiikkaa.

joko matemaattisella tai epämatemaattisella tavalla? TUli tuosta vastauksesta vaan mieleen se, että minä ja veljeni ollaan molemmat musikaalisia, ja soitamme samaa instrumenttia. Veljeni on myös matemaattisesti huippulahjakas, minä melko totaalilahjaton.

Muistan että varsinkin silloin lapsena kun opeteltiin alkeita, lähestymistapamme musiikkiin oli täysin erilainen. Veljeni tosiaan tuntui lähestyvän soittamista siihen tyyliin että aika-arvot on osina jostain, pyrkivän eksaktisti tulkitsemaan kaikki nuottien merkinnät ja sitten noudattamaan niitä täsmällisesti. Minulle taas aina oli sellainen vain suuntaa-antavaa, oma tunne ja kauneudentaju oli se joka määräsi rytminkin. Eli tavallaan sävelkorva ja melodiataju ja oma tunneilmaisun tarve korvasivat matemaattisen tavan lähestyä.

Kävimme veljen kanssa molemmat samalla soitonopettajalla, ja hän joskus kommentoikin sitä että on kyllä erilainen tapa soittaa saman perheen lapsilla. Että veljeni on huolellinen ja tarkka kuin kello, siinä missä minä soitan intohimolla ja herkkyydellä. Mielenkiintosita on, että huolimatta siitä että ongelmamme ovat näiden eri lähtökohtien takia olleet hyvin erilaisia, olemme mielestäni taidollisesti suunnilleen yhtä hyviä soittajia nykyisin. Mutta vain esitän musiikkia julkisesti.

Vierailija
12/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän ei ole mikään nuoteista soittaja vaan korvakuulolta. Toki tuntee nuotit ja soittaa niistäkin. Erittäin tarkka sävelkorva.

Matikka ollut aina 10.

Vierailija
13/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsikädessä. Eivät aina. Minä olen matemaattisesti lahjakas muusikko, mieheni fyysikko, joka siis superlahjakas matikassa, mutta ei musikaalinen.

Lapsemme ovat onneksi molempia.

Mozart oli muuten myös matemaatikko, ihan vain sivuhuomautuksena. Hänen teoksiaan on analysoitu myös matematiikan avulla ja sieltä löytyy ihan toistuvia kaavoja. Eli on ihan luontaisesti käyttänyt tätä lahjaansa säveltäessään.

Aivot on ihme vempele!

Vierailija
14/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä tartte matematikoita opiskella.

Vierailija
15/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kemiassakin hänen pitää oikeasti ymmärtää kaikki asiat ennen kuin voi mennä eteenpäin. Kääntää kaikki kivet ja kannot matemaattisissa jutuissa ja meille ostettiin ½ vuotta sitten piano ja tyttö itseopiskellut ja soittaa jo nyt tosi hienoja kappaleita kahdella kädellä.

Mä taas olen aina halunnut osata soittaa pianoa. Mulla on ollut monta erialista sähköurkua 9-20 v. mutta olen äärettömän huono matikassa, tyhmä suorastaan, joten en ole kovinkaan kummoinen pianon soittajakaan.

Vierailija
16/16 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just matikassa ja musiikissa, kielet esim on mulle olleet paljon vaikeampia. Esim. sointujen kulku kappaleissa perustuu täysin matemaattisiin laskentakaavoihin.