Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoioero, miten toimia; akuuuti tilanne, APUA KAIVATAANN

Vierailija
19.12.2012 |

Luvassa TODELLA PITKÄ selostus: tilanne on siis se, että olemme eroamassa 10V. suhteesta.

Taustalla vuosien vaikeudet ja (minun mielestäni) ennen kaikkea miehen totaalinen kyvyttömyys, tai mielestäni lähinnä haluttomuus puhua tai selvittää ongelmia.

Olin yrittänyt VUOSIA puhua miehelle asioista jotka vaivasivat ja ahdistivat minua. Mies ei suostunut puhumaan, vastaus oli yleensä ”en tiedä, mitä tuohon nyt sanoisi” ja parhaimmilla hetkillä ”kulta olet oikeassa”. Mutta ikinä millekään ei tehty mitään, koskaan. Kaikki jäi vain silleen kun riita loppui. Monesti yritin, riitojen jälkeen ja muutenkin, puhua erilaisista keinoista parantaa tilannetta, mutta aina ne ”kuivuivat kokoon” kun niiden toteuttaminen olisi vaatinut uutta riitaa ja sitä, että olisin pakottanut ja painostanut miehen toimintaan, ja lisäksi tietysti järjestänyt kaiken (esim. parisuhdeterapiaan myöntyi joskus, mutta se jäi siihen että minun olisi pitänyt paitsi järjestää se yksin ja udelleen suostutella ja hyvitellä mies mukaan). puhuin tästä miehelle moneen otteeseen, yritin kertoa, että myös minua on loukattu, ja että ei voi olla niin että asioiden korjaaminen on vain minun vastuullani ja minun tarmostani kiinni. Minä yritin, ainakin vielä pari vutta sitten, järjestää mukavia asioita, innostaa miestä lähtemään menoihin kanssani jne. Joskus se onnistui, yleensä ei, pleikkari oli lähes aina se mieluisampi vaihtoehto, tai miesystävien kanssa juopottelu. Mies on ns. ”miehinen mies”, ei puhu, kenellekään, koskaan. Myös kaikki ystäväni, myös miespuoliset, ovat huomanneet saman, siis sen, että mies ei kerta kaikkiaan halua antaa itsestään mitään tai tutustua kehenkään. Varsinkin naisiin suhtautuu todella etäisesti, ei pysty/halua käydä mitään vitsien kertomista syvempää keskustelua/juttelua kenenkään naisen eikä oikein miestenkään kanssa. Olen yrittänyt kannustaa puhumiseen jos ei minulle niin kavereilleen, jopa kehottanut haukkumaan mut jos se helpottaa. Ei kuulemma ole tarvetta. Erinäisiä valehteluja on tullut ilmi vuosien varrella; yksi ”melkein pettäminen” ja monia pienempiä juttuja.

Riitoja meillä oli alussa paljon, myöhemmissä vaiheissa vähemmän. Alussa riidat olivat ”verisiä”, mikä kuitenkin johtui (molempien mielestä) siitä, että meillä oli todella vaikeat taustat ja elämäntilanteet mennessämme yhteen. Tai siis minulla oli (mm. juuri loppunut väkivaltainen parisuhde, äidin vaikea alkoholismi ja yksi todella ikävä ja traumaattinen väkivaltakokemus ). Miehellä ei mitään normaalia vaikeampia tilanteita sinänsä, lähinnä ”vain” traumoja lapsuudesta (avioero, äiti hyvin erikoinen ihminen ym.). Käyttäydyin itse näissä riidoissa varsin epätasapainoisesti. Jälkeen päin katsottuna on täysin selvää että kärsin tuolloin posttraumaattisesta reaktiosta (hain apua mutten juuri sitä saanut, kun olin kuitenkin ”liian tasapainoinen”). Sittemmin olen pystynyt, mielestäni todella hyvin, käsittelemään asiat ja toipunut huomattavan hyvin (mikä on vaatinut mm. uskallusta katsoa peiliin ja myöntää omat viat ja heikkoudet). Viimeiseen 7 vuoteen en ole käyttäytynyt riitatilanteissa mitenkään epänormaalisti tai epätasapainoisesti. Miehellä kehitys on ollut vähäisempää, ja jossain määrin on menty jopa takapakkia, sillä erityisesti viime vuosina riidat ovat olleet hänen osaltaan todella vaikeita, on mm jättänyt minut tuhat kertaa, tosin on aina perunut kun olen rukoillut tai ”terapoinut” häntä; tiedän kuitenkin, että jos en olisi tätä tehnyt, omasta satutetuksi tulemisestani huolimatta, mies olisi lähtenyt (tiedän tämän siitä, että niillä kerroilla kun en rukoillut miestä tulemaan järkiinsä, mies todella lähti eikä esim. vastannut puhelimeen päiväkausiin).

Nyttemmin arki on ollut tasaista ja mies on osoittanut riitoja lukuun ottamatta ns. hyvää tahtoa, on arjessa kiltti mies, auttaa, tekee kotitöitä, nykyään joskus jopa pyytämättä jne., monesti "passaa" mua ym. Arki on siis ollut suht hyvää ja tasaista, jos vaan riitoja ei ole tullut. Monesti on ollut mukavaakin, vaikka miehen haluttomuus tehdä mitään yhdessä on vaivannutkin – ja kun jotain on tehty, mies yleensä tekstailee jollekin, ei vastaa kun puhun ym. vaikka olen kertonut, etta se tuntuu kurjalta, jopa itkien pyytänyt huomioisi minua silloin harvoin kun olemme yhdessä.

Minä olen selkeästi meistä tulisempi ja temperamenttisempi, kiukuttelen aina välillä (tosin myös tiedostan tämän ja pyydän oma-aloitteisesti anteeksi jos olen räyhännyt turhasta). Mutta silloin kun riitoja tulee, ne ovat kauheita ja aina vain pahentuneet miehen osalta; viime syksynä ,kun hänellä oli kova stressi mm. työasioista, mies käyttäytyi tavalla, joka oikeasti oli aika pelottavaa, mm. ryhtyi huutamaan jos sanoin poikkipuolisen sanankin, hakkasi seiniä ja hajotti pari tavaraakin.

Seksi on ollut huonoa pitkään; minulla oli toki aloittaessamme, parikymppisenä, estoja ym. mutta olen nykyisin varmasti ”hyvä sängyssä”, esim. varsin estoton, pidän huolta itsestäni ym. Olen yrittänyt kovasti reflektoida omia puutteitani. Suurin ongelma on se, että mies ei saa orgasmia. Ei ole saanut kenenkään muun kuin minun kanssani, ja minunkin kanssani vain jos otan suihin, olen päällä tms. Olen todella nähnyt paljon ”vaivaa” asian eteen, jopa niin, että oma nautintoni on aika täysin unohtunut. Olen kärsinyt tilanteesta paljon ja myös kertonut sen, pari, kolme, kertaa hyvin loukkaavastikin mutta monesti hyvin rauhallisesti, erityisen paljon loukkaamista välttäen. N. 3-4 kertaa olen suutuksissani tai ollessani todela rikki, sannonut suoraan tai tosi pahastikin asiasta, mikä on tietysti osunut miestä tosi herkkään kohtaan.

, en esnimmäistä kestaa, mutta selvemmin kuin koskaan, etten kestä enää tätä, että en voi jatkaa jos emme löydä luottamusta ja yhteyttä toisiimme ja jos seksielämälle ei tehdä mitään. Olin monta kertaa, korostaen että en halua uhkailla, sanonut, että tilanne tulee johtamaan siihen että joko lähden tai ainakin petän.

Nyt tilanne on se, että olemme vihdoin eroamassa. Lopullinen syy eroon on se, että sitten tosiaan petin miestä. Mies on ymmärrettävästi todella huonona asiasta. Aluksi rukoiin anteensiantoa, kerroin ja uskoin että olin pilannut hyvän itse kaiken. Nyt olen alkanut miettiä, onko syy sittenkään pääosin minussa… alun syyllisyydessä ajattelin, että olen pilannut hyvän suhteen itsekkyyttäni, mutta nyt en taas tiedä… Mies on järkyttävän vihainen ja kiristää raha-asioilla; mm. vaatii minua maksamaan n. 8000e luottokorttivelkansa, joiden ottamisesta en ollut tietoinen; n. puolet velasta otettu miehen autoon ja puolet yhteisiin matkoihin, häihin ym.mutta en ollut tietoinen tästä, ja kun esim. hääjärjestelyjen yhteydessä kysyin, onko budjetti reilassa, mies ei kertonut asiasta(itse, kuten mies hyvin tietää, olen velan ottamista vastaan ja jos olisin tiennyt, olisin järjestänyt pienemmät häät, vaatimattomamman matkan jne.).

Mies on maksanut suurimman osan elämisestämme melkein aina, koska olen opiskellut (olen käynyt lähes koko ajan kuitenkin osa-aikaisesti töissä ja tehnyt pitkä päivää). Toisaalta minun vanhempani ovat tukeneet meitä aika paljon. Olen nykyään töissä, palkkani on kuitenkin paljon pienempi kuin miehellä (brutot n. 2600-4700). Olemme sopineet että minä muutan pois yhteisestä asunnosta, kunnes se saadaan myytyä, ja mies maksaa vastikkeet asunnon myyntiin asti (jotka siis pienemmät kuin tuleva vuokrani).

Jos joku jaksoi lukea tämän valtavan pitkän sepustuksen, niin kertokaa pliis ajatuksianne! Olen jotenkin sekaisin mietteideni kanssa, en tiedä olenko minä se ”paha” kun petin ja pitäisikö suostua miehen vaatimuksiin (ottaa lainaa maksaakseni velat ym.). Vai olenko yrittänyt just niin paljon kuin on kohtuullista, ja pitäisikö miehen kantaa oma vastuunsa asiasta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää pahvi, suhteesi oli unta.

Hyvät aamunaurut ;)))

Vierailija
2/5 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo missään tapauksessa ole sun syy. Osa suhteen huonosta tilasta on tottakai molemmilla.

Saat minulta vertaistukea, koska täällä on aikalailla sama tilanne. Olen ollut aviossa parikymmentä vuotta. Vaimoni kanssa suhde alkoi ilman että pääsin edes rakastumaan kunnolla koska torjui minut. Nuorena vaan en tajunnut sitä ettei se homma siitä paremmaksi muutu. Naimisiin päädyttiin. Nyt 20v jälkeen on tilanne jokseenkin siedettävää. Lapsia on ja omaisuutta on kertynyt niin paljon että jo sekin haittaa eroamista.

Tunne-elämät eivät ole juuri koskaan kohdanneet ja mä olen se keskustelua ja syvällyyttä kaipaava osapuoli. Vaimon kanssa on valtavasti asioita joista ei voi keskustella. Tosissani usein yritän. Pari päivää sitten viimeksi tein keskustelunavauksen eroamisesta. Rouvalla ei ollut "resursseja" keskustella aiheesta.

Kuten voi arvata seksikin puuttuu kun ei ole tunnetason yhteyttä. Olen jutellut asiasta monille luotettaville terapeuteille tms. Ei se siitä ole muuttunut.

Eniten kotielämää on mun kohdallani helpottanut ihana salarakas jonka kanssa saattoi keskustella syvällisiä tuntikaupalla. Suhde kesti vuoden eikä kaduttanut sekuntiakaan :). Siitä salarakkaan menettämisestä toipuminen kesti toisen vuoden.

Nyt minulla on taas salarakas. Elämä on oikeastaan valtavan ihanaa taas. Kun paineet voi purkaa muualla, tuntuu kotielämä ihan siedettävältä. Ilman suhdetta minulla on sellainen olo että olisi jotenkin kuristettuna löysään hirteen ja elämä valuu hukkaan. Nyt on ihanan kevyt ja energinen olo.

Jos AP haluat kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia niin pyydettäessä voin antaa jonkun sähköpostiosoitteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ei taida löytyä etsimälläkään.

Teidän välisiä raha-asioita säätelee laki, jonka mukaan on viisainta ja todennäköisesti myös oikeudenmukaisinta toimia. Jos teillä on avioehto, toimitte sen mukaan -jos ei, sekä velat että omaisuus pannaan puoliksi. Näin te olette aikananne sopineet eikä sitä sopimusta nyt ole syytä ryhtyä muuttamaan. Ositus on viisainta tehdä ihan lakimiesten kanssa, ettei jää mitään, mihin myöhemmin pitäisi tai voisi palata.

Vierailija
4/5 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa lukea

Vierailija
5/5 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä erosin koska petin. Meillä harrastettiin kyllä seksiä että puutteen takia en pettänyt, mutta uusi seksi ja uusi kumppani on jotain ihmeellistä, siis hyvässä mielessä. Kaikilla siis se käsitys että minä rikoin parisuhteen, mutta kyllä mä vähän vastuuta annan miehellkin... 15vuotta ja loppuaikoina mies aina pahalla päällä ja aina vihainen ja hakku mua koko ajan...

Joskus mitta tulee vaan täyteen.

Älä panikoi, anna ajan kulua rauhassa ja raha-asiat hoituu...

Onnea uuteen alkuun!