Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olin vissiin mulkku, mutta miten itse olisit toiminut?

Vierailija
18.12.2012 |

Naapurissamme asuu yh-äiti jolla 16v ja 9v tytöt. Perhe on jo lastensuojelunasiakkaina, rahat tulevat sossusta. Äiti mieluummin ryyppää, polttaa ja käy itse hesessä syömässä kuin ruokkisi lapsiaan muulla kuin makaroonilla ja makkaralla tai ostaisi heille edes ehjiä vaatteita. Olen pitkin vuotta avustanut heitä pienillä "lahjoilla", ruokatarvikkeilla yms.

nyt vein lapsille etukäteis joululahjat, 9 vuotiaalle paketin toivomiaan legoja ja 16vuotiaalle body shopin paketin. Äitistä näki päällepäin että oli loukkaantunut kun en muistanut häntä mitenkään, oletti ilmeisesti että olen tehnyt hänelle samanlaisen herkkukorin jouluksi kuin on nähnyt minun muutamalle muulle tutulleni tekevän.

mietinkin että tekisin hänellekin sellaisen, mutta tulin siihen tulokseen että en halua avustaa ihmistä joka ihan vapaaehtoisesti elää noin, eikä edes yritä tehdä tilanteelleen jotain että olisi parempi elämä. Jos itse päättää pistää viimeiset rahansa tupakkaan tai nettipeleihin, on minusta turha itkeä kun ei ole rahaa ostaa ruokaa. Olisitteko itse muistaneet tuota äitiäkin paketilla? Minusta lapset taas ovat syyttömiä tuohon tilanteeseen ja heitä halusin siksi muistaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viemässä joulukukan perheen äidille, tuli jotenkin tuosta viimeisestä viestistä vähän paha mieli kun olin sivuuttanut äidin tästä kokonaan. ja joulukukasta ajattelin että se on sellainen neutraali muistaminen.. Samalta reissulta sitten tarttuikin mukaan tuo 9v meille yökylään, yötä ei olekkaan meillä ennen ollut. tyttö kävi siis itse pyytämässä saisiko tulla yöksi meille, kun äidin "poikakaveri" on tulossa sinne vielä yöllä ja ei halua olla kotona silloin, äiti oli enemmän kuin ilahtunut kun otin tytön meille yöksi.

Tuntuu vaan että en osaa olla noin "vanhalle" lapselle sellainen oikea aikuinen, enemmänkin olo on kuin isosiskolla. Vaikka lapsi kyllä on kyläillessä ainakin tosi helppo tapaus, iltapalan söi ihan onnesta soikeana ja riemuitsi vielä "Karjalanpiirakoita!! Montako näitä saa syödä?!" ja kun sanoin että no ihan niin monta kun mahaan mahtuu, niin veteli tosiaan kaksin käsin niitä. Sen lisäksi pöydällä oli hedelmäkori jossa oli banaania, mandariinia ja omenoita, tästäkin lapsi kysyi "saako noita maistaa?" ja sanoin että no syö ihan niin monta kun mieli tekee. Tuli vähän surkea olo kun vastaus tähän oli "mä rakastan mandariineja!! mut äidillä ei oo ikinä varaa ostaa niitä.. nyt mä syön ainakin sata!"

Ainoa kerta kun meinasi tulla paha mieli, oli kun menin pesemään tuon meidän 1v:n hampaat ja sanoin tuolle 9v:lle että tulisiko hänkin hammaspesulle, niin tyttö sanoikin ettei hänellä ole hammasharjaa kun edellinen tippui pönttöön ja äiti ei ole kerennyt vielä ostamaan uutta. Mutta onneksi tuo mies sitten kipaisi siwassa ja kävi ostamassa ihan oman harjan tytölle:)

katsotaan vaan miten tuo aamuherääminen sujuu vieraassa paikassa:) Mutta kiva ilta on ainakin minulla ollut, en kyllä pistäisi yhtään pahitteeksi vaikka tyttö tulisi useamminkin kylään. Vaikka tulee jotenkin sellainen inhottavan "porvarillinen" olo, kun itse pidät jotain karjalanpiirakoita ja mandariineja itsestäänselvyytenä ja toiselle ne ovat harvinaista herkkua mistä pitää kysyä lupa saako niitä edes maistaa. Ja muutenkin se ajatus että pienistä murheista huolimatta itsellä on kuitenkin kaikki suht hyvin, ja noinkin lähellä meitä on kaikki asiat suurinpiirtein ihan päin persettä:(

-ap

Vierailija
2/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen joka lukee tätä palstaa olisi tehntyt ls-ilmon, ja toisen. ja kolmannen.

ja alkoholisteilta viedäänlapset, varsinkin jos eivät ruoki niitä.

joku nyt taas kuvittelee että on hyväntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen joka lukee tätä palstaa olisi tehntyt ls-ilmon, ja toisen. ja kolmannen.

arvostan itse, että nykypäivänä vielä naapuriapua on. Itse olen myös naapuriapua saanut kokea aikanaan, arvostan, että ap jaksaa.

Ei tarvi kuitenkaan ottaa harteilleen koko perheen asioita, auttaa mitä voi ja mitä itse jaksaa.

Vierailija
4/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kuitenkin huoli myös omista rajoistasi, ettei tuo äiti ala käyttämään hyväntahtoisuuttasi liikaa hyväkseen.

Vierailija
5/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniisti teit, että lapsia olet muistanut. Luulis, että aikuinen tajuaa olla loukkaantumatta. Ehkä hän odotti kossua.

En mä naapurin kakaroille mitään ostele. Rouvalle kyllä jonkin kukan ja punkkupullon, kiitokseksi "hyvistä väleistä".

Vierailija
6/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on jo ls-asiakkaana. Tuo 9v on esim joka toinen vloppu tukiperheessä. Äiti ruokkii lapset, mutta ruoka on lähinnä makkaraa, makaroonia ja perunaa. 2 muuta lasta perheestä on huostaanotettu jo useampi vuosi sitten. -ap

Vierailija
7/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia nyt saa pahoinpidellä sekundäärisesti (=huono ruokavalio), mutta jos ei terveydestä, eli hamapaidenpesusta, huolehdita niin ilmoittaisin ihan sossulle. Nuo lapset tarvitsevat oikean sijaisperheen. Vaikuttavat hyviltä lapsilta vaikka äitinsä onkin varmaan vajaa; tuo poikaystävän yökylään vaikka on alaikäisiä tyttölapsia. Eihän sitä tiedä mikä pedofiili sekin voi olla.

Vierailija
8/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kirjoittanut, ap, ja erityisesti tuosta yökyläjutusta tuli tosi hyvä mieli. Kun ei itsellä ole vastaavaan mahdollisuutta, menee lahjoitukseni Hyvä joulumieli -keräykseen.

Oikein hyvää ja iloista joulua!

Vierailija
9/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huono.

Vierailija
10/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä minäkin vähäsen, että mitäs varten näiden naapurin lapsien tosiaan pitää alkoholistiäitinsä kanssa asua, kun heillä selvästi olisivat asiat paremmin muualla.

Vierailija
11/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni eksällä on 2 lasta. Lapset eivät pese kotona hampaita, äiti käyttää rahat vapaiden viikonloppujen baarireissuihin ja tupakkaan (vinkuu aina mieheltäni rahaa/valittaa rahapulaa, ettei kuulemma ole edes lapsille ruokaa...), lapset eivät käytä autossa turvavöitä, äiti on joskus lyönyt lapsia (tästä en ole 100% varma mutta toinen lapsista on kertonut itse), ruoaksi on pelkkää einestä, pitsaa, sipsiä jne (lapset kertovat).

Joskus on joku tehnyt ls-ilmon. MITÄÄN ei tapahtunut, ei edes tapaamista sossujen kanssa kun äiti ei sinne mennyt. Sillä lailla.

Vierailija
12/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en usko siihen että ihmiset ihan vaan piruuttaan ryhtyvät alkoholisteiksi, vaan se on sairaus. Minulla on suvussakin pari alkoholistia ja kyllä olen muistanut heitä jouluna, heidän sairaudestaan huolimatta.

Vierailija
13/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä ei niin väliä, mutta sitä jäin miettimään, että tuleekohan noille lapsille joulua ruoan muodossa mitenkään..? En sano, että se kuuluisi sinun murheisiisi mitenkään, mutta varmaan itse olisin laittanut lapsille ainakin jotain pientä herkkua mukaan myös, ainakin nyt suklaata ja pipareita.

Vierailija
14/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaako hän teille joululahjat? Tuskin. Oli tosi mukavaa muistaa lapsia ja äiti saa kiukutella ihan rauhassa.

Vierailija
15/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyllisyys pois. Tuohan mitä teit ja olet tehnyt on jo varsin poikkeavaa ihmisystävällisyyttä. Mulle ei olisi varmaan tullut mieleenkään, että äitiäkin pitäisi (ei siis vittuillakseni, vaan ei olisi vaan tullut mieleen). Äidillä on varmasti paljon ongelmia myös esim. tunteiden säätelysssä, joten häneltä tuskin voi odottaa normaaleja reaktioita.

Vierailija
16/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leipomassa meillä, se oli vähän sellainen "pikkujoulu" minkä järjestin lapsille pari viikkoa sitten, kun äiti oli tuskastunut kun ei saanut lapsia perjantai-illaksi mihinkään hoitoon. Paistettiin pieni kinkku ja oli muutama valmislaatikko kaupasta joita syötiin myös lasten kanssa silloin. Ja ne mitä jäi, niin lapset veivät kotiinsa. jouluksi heille ei varmaan ole tulossa kummempaa kuin kaupan valmislaatikot, näin äiti ainakin viimeksi sanoi että kinkkua tms ei ole rahaa ostaa (kuitenkin tällöinkin oli itse juuri pizzeriassa pizzalla).

On vaan niin nurinkurinen tilanne, olen itsekin vasta 25v ja esikoiseni on 1v, tuntuu todella oudolta olla se turvallinen aikuinen naapurin 9v ja 16v lapsille, varsinkin kun sen 16v:n kanssa ikäeroa ei ole edes 10 vuotta. Toki olen myös iloinen kun täälläkin viimeksi puhuivat että tosi kivaa päästä leipomaan pipareita ja 16v teki täällä joitain läksyjään ja pyyteli minua auttamaan niissä..

-ap

Vierailija
17/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joulukortin olisin antanut.

Vierailija
18/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toimit ihan oikein. Lasten juhlahan tää joulu on. Olet lämminsydäminen ihminen kun huolehdit myös naapurinlapsista vaikkei se velvollisuutesi olekaan.

Vierailija
19/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan malliin. Nuo lapset eivät unohda sua ikinä.

Vierailija
20/25 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toimit ihan oikein. Lasten juhlahan tää joulu on. Olet lämminsydäminen ihminen kun huolehdit myös naapurinlapsista vaikkei se velvollisuutesi olekaan.