Lapseni eivät pidä kumpikaan jouluruuista.Turhaan näen vaivaa
niiden eteen.Saan heittää roskiin lähes kaiken! Laatikot on yöks,ottavat lusikallisen pakosta.Kinkkusiivun,mutta kala ja salaatit ja eri juustot on lempiherkkua.Myös muu liha kuin kinkku on in.Eksoottisia makua meillä ruokapöydässä.Kieltäydyn kohteliaasti kutsuista toisten koteihin jouluruokia syömään,koska lapset ei pidä niistä.Ikää on jo kouluikään asti.Itse olen kauhean perso taas jouluruualle ja tuntuu omituiselta ettei lapse pidä ollenkaan.Liekö syy geeneissä?
Kommentit (13)
Meillä niistä ei pidä muut kuin mies, ja tehdäänkin sitten joulupöytään kompromissi että on valikoima niitä perinteisiä suomalaisia jouluherkkuja ja sitten ihan muunlaista ruokaa. Niin löytyy kaikille jotain eikä kenenkään tarvi juhlassa syödä mitään ruokaa jonka mausta ei yhtään pidä.
Nyt aikuisena ne ovat herkkuani. Ja ajattele asiaa näin; sentään sinä pidät laittamastasi menusta! Lisäksi pidät yllä kotimaista ruokakulttuuria.
Tai ostat pienimmän annoksen jota laatikoista löytyy ja syöt yksin, et edes tarjoa lapsillesi. Miten YKSI ateria saa ihmiset niin pois tolaltaan?
Tee sinulle tärkeitä jouluruokia. Syödä ei ole pakko. Kala, salaatit ja juustot ovat toki myös jouluherkkuja.
Älä välitä nirsoilusta, minä inhosin monia ruokia pienenä Nyt aikuisena ne ovat herkkuani. Ja ajattele asiaa näin; sentään sinä pidät laittamastasi menusta! Lisäksi pidät yllä kotimaista ruokakulttuuria.
Minä en ymmärrä miksi juuri juhla, missä kaikkien pitäisi nauttia, pitäisi olla jotain pakkototutusta. Muutenkin, kun noita jouluruokia ei missään tarjota yleensä kuin kerran vuodessa, niin kuinka välttämätöntä niihin on tottua olevinaan?
Itse en voi pidä yhtään suomalaisista perinnejouluruoista, ja olisi kamala ajatus että niitä pitäisi juhlassa vaan niellä vaikka tympiikin, kun olisi jotenkin pakko pitää yllä jotain kulttuuria. Meillä tehdään omanlaisemme joulukulttuuri. Pystyn kyllä pienen määrän niitä syömään yökkimättä jos työpaikalla tms on joululounas, mutta omaan juhlaamme niitä ei tule.
ne perinteiset laatikot ja kinkku, mutta vain koska mies tykkää niistä kaikista ja mä syön hyvällä ruokahalulla peruna- ja lanttulaatikkoa. Mies rakastaa kinkkua, itse en niinkään. Lapset suostuu noita ehkä just sen nokareen maistamaan ja se siitä. Poikkeuksena vanhin, joka tykkää porkkanalaatikosta.
Mutta koska joulu on mun mielestäni aikaa, jolloin KUULUU vetää ruokaa napa ruskuen ja välillä tasapainottaa makealla mässyllä, että voi valmistautua seuraavaan kattaukseen, meillä saa jokainen ruokapöytään myös sen erityisen herkkunsa, lemppariruokansa.
Siispä meidän joulupöydästä löytyy myös mm. savukalkkunaa, makaronilaatikkoa, monta purkkia minimozzarellaa, naudan pihviä ja pottumuusia kermakastikkeella ja hernekeittoa :D
Kaikki saa just sitä mistä tykkää, eikä oo yhtään pakko ottaa kaikkea, jos ei taho, joulun kunniaksi. Ja jälkkäriksi karmee vuori suklaakonvehteja. :D
Tai ostat pienimmän annoksen jota laatikoista löytyy ja syöt yksin, et edes tarjoa lapsillesi. Miten YKSI ateria saa ihmiset niin pois tolaltaan?
Tätä minäkin ihmettelen.
Mikä vimmattu pakko sinulla on häärätä niitä, vaikka tasan tarkkaan aloittaessasi tiedät tekeväsi turhaa työtä?
Eikö olisi paljon helpompaa ja vähemmän vaivaa, jos mättäisit ne lantut ja porkkanat laatikon sijasta suoraan kaupan roskikseen?
Jonkun verran järkeä sopii käyttää. Jos ne ovat sinun herkkujasi, niin hanki tai tee niitä täsmälleen sen verran kuin ITSE aiot syödä. Lapsille sitten vaikka pitsaa.
Toivottavasti näistä vihjeistä oli apua.
Kukaan ei syö laatikoita, rosollia tms. Miksi siis tehdä niitä?
Tee itsellesi. Jos noin paljon pidät, voit kyllä syödä niitä useamminkin kuin jouluna niin ei tarvi vauhkota.
Kyllä siltä joulumenusta kuitenkin löytyy lapsillekin syötävää. Meillä joulupöytään kuuluu kala ja karjalanpaisti, jotka molemmat maistuvat lapsille keitetyn perunan kera.
Ei siitä jouluruuasta kannata mitään numeroa tehdä. Joulu on yhdessäolon ja nautiskelun aikaa.
vuodessa, joten lapset eivät ehdi niihin tottua.
Ajan kanssa ne tulevat tutuiksi, näin on ainakin meillä käynyt ja nykyään kaikki kolme odottavat jouluruokia.
mistä kukin tykkää :)
Joulunahan idea on syödä paljon, joten ruoka on hyvää ja sellaista, että jokainen löytää jotain syötävää.
Yksi tykkää laatikoista, yksi taas kinkkukiusauksesta. Yksi haluaa makaronilaatikkoa...
Näin meillä.
Tehkää te mitä haluatte :)
mooonta vuotta kun väänsin niska limassa kaikkia perinneherkkkuja. Minä ja mies niitä syötiin, mutta lapset eivät yhtään mitään. Näännyttivät itseään aina jouluna :(
Vähitellen kuitenkin sieltä on uskallettu jotain maistaa ja tänä vuonna kun oli juttua että mitä he joulussa odottavat oli vastaus että lahjoja ja sitä suurta määrää jouluruokaa :DD
Minä olen kyllä viimeiset pari vuotta laittanut niiden perinteisten lisäksi mitä lapset pöytään haluavat. Heidän suosikkinsa ovat savusiika, perunalaatikko ja sellainen salaatti minkä olen itse kehitellyt.
Itse pintaisesti kun jaksat ja teet vaikka vähän vähemmän mutta kuitenkin kaikkea, niin kyllä se siitä hyväksi muuttuu. Tai siis äidinmieleiseksi :)
aina erilaista ruokaa joten tottuneet pienestä asti ei-niin perinteiseen suomiruokaan.Mutta välillä harmittaa.