Annanko 5,5-vuotiaalle matematiikasta kiinnostuneelle lapselle jotain laskutehtäviä,
vai meneekö liioitteluksi? Mitä mieltä on av-raati? Lapsi haluaa, että hänelle esitetään laskutehtäviä, enkä jaksaisi koko ajan olla niitä keksimässä itse. Ostanko joululahjaksi vaikka tällaisen Oppi ja ilo -vihkon, jolla pääsee harjoittelemaan? Tuntuisi fiksulta opettaa matematiikkaa nyt, kun siihen on kiinnostusta, mutta tuleeko lapsella sitten tylsää koulussa, jos minä olen opettanut jo "kaiken"?
Ja ei: lapsi ei ole mikään ihmelapsi, enkä kuvittele niin, joten siihen ei nyt tarvitse puuttua. Tavallinen mukula, joka tykkää oppia uutta. Miten muut olette tehneet?
Kommentit (9)
kummallinen kysymys. Ajattelet ihan liikaa...
No tietenkin annat - sitä vartenhan nuo kirjat on. En alkuunkaan käsitä tätä, miksi lasta pitäisi estellä tekemästä sitä mistä on kiinnostunut.
Saahan jalkapallostakin kiinnostunut lapsi pelata jalkapalloa jne, niin miksi ei saisi lukea tai harrastaa matematiikkaa, jos se kiinnostaa.
Meidän perheessä kaikki pitävät matikasta. Kyllä siitä tietenkin saa silmienpyöritystä osakseen jos kertoo iltahuvikseen ratkovansa eskarilaisen kanssa yhtälöitä, mutta jos lapsi tykkää niin mitä väliä.
Meidän lapset eivät ole alle kouluikäisinä tykänneet uimisesta, hiihtämisestä tai jalkapallosta, mutta lukeminen ja laskeminen on ollut kivaa. Emme tietenkään ole kietäneet lapsia tekemästä jotain noin vaaratonta ja hauskaa.
työskentelen tuon ikäisten kanssa, ja kyllä tehtävät ovat kova sana. Niitä saa aina olla monistamassa lisää heille:) Tai järjestämässä muuten.
Tai no, koulussa ei pääse kylläkään riittävästi etenemään. Siitä pitää koulujärjestelmämme kyllä huolen.
Tärkeintä oppimisessa on se, että se lähtee lapsen tarpeista ja on hauskaa, eli sinulla itselläsi ei ole tavoitteita etkä istuta lapseen suorittamispakkoa.
Meidän lapset on tykänneet PC:lle saatavasta Alkupolku-sarjasta. Siinä on hauskoja matematiikkapelejä.
Kirjasuosituksia en osaa antaa.
Meillä suunnilleen samanikäinen poika, joka myös kovin kiinnostunut laskuista. Iltasadun sijaan pyytää laskutehtäviä :)
löytyy kaikenlaista kivaa, esim. Oppi ja ilo -sivuilta. Samoin esim. Ipadille saa sellaisen matikka-appsin, jossa on eri vaikeusasteisia yhteen-/vähennys ja kerto/jakolaskuja. Oikeilla vastauksilla saa raketin laukaistua avaruuteen. Meillä nelivuotiaskin tykkää noista, toki niistä helpommista, ei vielä osaa isompia kertotauluja vaikka helpoimpia tajuaakin.
Ja toki on ok antaa tehtäviä, joista lapsi on itse kiinnostunut! Itse asiassa lapsen aivojen vastaanottavuus ja muokkautumiskyky on suurimmillaan juuri tuossa 4-6 vuoden iässä, tästä eteenpäin oppiminen on jo vähän työläämpää. Esim. kielen tai matikanopetuksen kannalta Suomessa hukataan valtavasti lasten kapasiteettia, kun ei haluta käyttää hyväksi tätä lasten "pesusienivaihetta", jossa kaikki tieto ja taito menee kuin itsestään aivoihin. Tästä eteenpäin tarvitaan paljon enemmän ponnistelua asian oppimiseksi.
Tottakai annat!
Herranjumala.. Jos lapsi on kiinostunut tuollasista fiksuista asioista ennemmin kun hölynpölystä, niin minä olisin iloinen ja naurasin vaan ja tsemppaisin et anna mennä vaan!!
Ihana lapsi kun on kiinostusta tuollasta kaikkea fiksua kohtaan jo nyt.
Koulussakin voit olla ylpeä vaan lapsestasi kun lapsesi osaa hienosti jo sitten ne asiat mitä muut vielä eivät!
En alkuunkaan käsitä tätä, miksi lasta pitäisi estellä tekemästä sitä mistä on kiinnostunut.
Saahan jalkapallostakin kiinnostunut lapsi pelata jalkapalloa jne, niin miksi ei saisi lukea tai harrastaa matematiikkaa, jos se kiinnostaa.