G: Paljonko juot alkoholia jouluaterialla?
Ja vastaa vain jos juot alkoholia.
Itse nautin aterialla 2 lasia viiniä. Lasillinen valkkaria ja lasillinen punaviiniä.
Illemmalla otan kahvin ja jälkiruokien seurana pienen hömssyn portviiniä.
Muutoin juomani on kotikalja tai vissy.
Kommentit (42)
paljon ottavat jouluna.
Jos olisitte oikeasti rehellisiä, vastaisitte, että eihän sitä vielä tiedä. Otetaan sen verran kun maistuu.
Jotenkin kuulostaa korvaan niin särähtävältä, että lasi viiniä. Tie helvettiin on reunustettu hyvillä aikomuksilla. Joten tie känniin on reunustettu sillä lasillisella viiniä.
Toinen, mikä ihmetyttää on se, että noin paljonko te mietitte alkoholia, että laskette jo toista viikoa aiemmin, monta lasia ja mitä lajia saatte juoda aattona. onko teillä juomasuunnitelma kalenterissa:
-sunnuntaina 2 lasia punaviiniä, terästetty glögi
-maanantaina lasi valkkaria ja sidukka
-tiistaina lasi valkkaria ja 2 sidukkaa ja konjakki
-keskiviikkona jne...Minun on pakko myöntää, että ei harmainta aavistusta, paljon menee alkoholia joulupöydässä. Sen näkee sitten siellä joulupöydässä. En tee tarkkoja suunnitelmia alkoholinkäytöstäni viikon päähän, kuten aavemammat yleensä.
Mutta kun on tullut otettua suunnilleen sama määrä jouluaterialla koko aikuisikä (paitsi raskaana), eli melkein parikymmentä vuotta, on aika hyvin ennustettavissa paljonko tänäkin vuonna menee, kun on tarkoitus viettää joulua ja ruokailua samalla kaavalla. Oikein "hurjina" jouluina ennen lapsen hankintaa joskus on tainnut mennä jopa kolmekin annosta joulupöydässä.
En minä normaalisti mitään suunnittele, mutta joulu toistuu meillä traditiona niin samankaltaisena, että osaan aika hyvin sanoa jopa ruoista mitä syön. (Porkkanalaatikkoa reilu lusikallinen, lanttu- ja perunalaatikkoa vain pieni lusikallinen, noin kaksi siivua kinkkua. Rosollia reilu iso lusikallinen ja sitä vielä haetaan lisääkin jne.)
Sitä paitsi kun alkoholinkäyttö on vuoden ympäris lähes poikkeuksetta 1-3 annosta tilanteesta riippumatta, ei vaadi ihmeellistä suunnittelua arvata etukäteen aika hyvällä tarkkuudella paljonko juo.
t. 9
Sitten alkipalojen kanssa lasin valkkua. Kinkun kanssa lasin punkkua, ehkä kaksikin. Jälkkärin ja kahvin kanssa konjakin. Ruuan päälle saatan vielä oytaa oluen.
sitten, kun lapsi nukkuu jo. Vietän sitten oman joulun.
noin 2 lasia viiniä. Illalla sen lisäksi vielä mukillinen terästettyä glögiä.
Kalaruokien kanssa pari lasillista valkkaria ja liharuokien kanssa myös pari... Jälkkärin jälkeen menee lasillinen calvadosta.
Illalla koiran ulkoilutus ja sen jälkeen pari lasillista glögiä ja tumuissa nukkumaan...
Meidän lapsiparat eivät saa selvää äitiä tänäkään jouluna...
paljon ottavat jouluna.
Jos olisitte oikeasti rehellisiä, vastaisitte, että eihän sitä vielä tiedä. Otetaan sen verran kun maistuu.
Jotenkin kuulostaa korvaan niin särähtävältä, että lasi viiniä. Tie helvettiin on reunustettu hyvillä aikomuksilla. Joten tie känniin on reunustettu sillä lasillisella viiniä.
Toinen, mikä ihmetyttää on se, että noin paljonko te mietitte alkoholia, että laskette jo toista viikoa aiemmin, monta lasia ja mitä lajia saatte juoda aattona. onko teillä juomasuunnitelma kalenterissa:
-keskiviikkona jne...Minun on pakko myöntää, että ei harmainta aavistusta, paljon menee alkoholia joulupöydässä. Sen näkee sitten siellä joulupöydässä. En tee tarkkoja suunnitelmia alkoholinkäytöstäni viikon päähän, kuten aavemammat yleensä.
Jonkinlaiset suunnitelmat on tehtävä jo nyt, sillä alkoreissun ja ison osan ruokaostoksista teen jo alkuviikosta. Toisekseen, totta kai osaan viikkoja etukäteen ennustaa ja määrittää juomiseni, kun joka jumalan kerta juon pitkän kaavan illallisella neljä annosta (paitsi jos olen autolla): aperitiivi, 2 lasia viiniä jotka ruokalajeihin sopivat sekä kahviavecin. Siihenkin on hyvä varautua ennakkoon että kun aikuisvieraita tulee jouluna useampana iltana käymään, niin on hyvä olla viiniä tai muuta juustojen ja herkkujen kanssa. Senkin osaan jo ennakkoon sanoa että illanvietoissa juon yhden lasin viiniä ja yhden väkevän. Ainoastaan baarireissuilla maistuu enemmän. Ota se herne sielä pikkunenästäsi pois.
ruokailua ollaan aina otettu terästetyt glögit porukalla, ruuan kanssa mulla menee pari lasia viiniä. Siinhen se sitten yleensä jää, en oikein pidä alkoholista (olen juntti joo, tykkään paljon enemmän esim limsan tai makuvissyn mausta).
Ja vastaa vain jos juot alkoholia.
Itse nautin aterialla 2 lasia viiniä. Lasillinen valkkaria ja lasillinen punaviiniä.
Illemmalla otan kahvin ja jälkiruokien seurana pienen hömssyn portviiniä.
Muutoin juomani on kotikalja tai vissy.
tervetuliaisjuomana hieman terästetty glögi, pieni kupillinen
lasi viiniä tai olut. Todennäköisesti juon jouluaterialla vain kivennäisvettä, koska suunnittelin täysin absolutisti joulua Olin pari viikkoa sitten firman pikkujouluissa niin kännissä, ettei ajatus alkoholista yhtään kiehdo.
Maistelen hyvää viiniä samalla kun teen ruokaa. Ruoan alkuun alkusnapsit ja valkoviiniä kaloille ja punaista kinkulle.
Jälkiruokakonjakit ja sitten ehkä glögiä ja illallla maistellaan hyviä lahjajuomia.
Ai niin, saunasiiderin saatan maistella myös.
Meillä ei juoda humalahakuisesti vaan sivistyneesti maistellaan hyviä ja laadukkaita juomia hyvän ruoan kanssa.
arvioidaan vaikka että 12cl valkoviiniä ja saman verran punaviiniä, onko riittävän tarkasti? Jouluaterialla on pieniä lapsia, eikä meillä muutenkaan ole tapana nauttia aterioita nestemäisinä.
viiniä ruualla mennee 2-3 lasia
illemmalla lasi glökiä tai jotain muuta. Humalassa meillä ei ole kukaan jouluna, mutta luultavasti kaikki aikuiset ottavat ainakin yhden lasin viiniä.
Punaviiniglögiä 2-3 lasillista. Tai oikeastaan en juo noita jouluaterialla, vaan sen jälkeen. Aterialla juon vain vettä (oliskohan mun edes pitänyt vastata tähän, kun en juo aterialla...?).
paljon ottavat jouluna.
Siis, että en tiedä vielä. En tiedä myöskään miten paljon tulen syömään jouluaterialla, otanko pari palaa joululeipää vai kenties vain palan. Jotenkin älytöntä miettiä etukäteen juoma- ja ruokamääriä.
Menee mitä menee.
paljon ottavat jouluna.
Siis, että en tiedä vielä. En tiedä myöskään miten paljon tulen syömään jouluaterialla, otanko pari palaa joululeipää vai kenties vain palan. Jotenkin älytöntä miettiä etukäteen juoma- ja ruokamääriä.
Menee mitä menee.
Ehkä jotain perinteisiin jouluruokiin kuuluvista kuten perunalaatikkoa ja kinkkua. Kaikki muu on todennäköisesti ei-perinneruokaa.
minulta on jouluaterioilla humpsahtanut kevyesti viinipullollisen verran juomaa, jos laskee yhteen aperitiivin ja ruokajuomat. Silti olen tuskin ollut hiprakassa, kun pitkin monen monen tunnin aikana ruokailun ohessa nautiskellut juomat eivät nouse päähän.
Tämän joulun vietän Suomessa, enkä aio juoda ollenkaan, paitsi ehkä glögiä "aperitiivinä". Minusta viini ei oikein sovi suomalaisiin jouluruokiin, enkä tykkää esim. oluesta.
t: ranskansuomalainen
menee ehkä just yksi lasi valkoviiniä, mut sitä ennen kuohuviiniä muutama lasillinen ja illalla terästettyä glögiä. tai ainakin aiemmin on noi määrät menny. meillä vietetään siis lapseton joulu, siis vain aikuisia paikalla, jos lapsia ois, niin joisin huomattavasti vähemmän, en tykkää juoda, kun on lapsia paikalla.
ei tunnu missään
minulta on jouluaterioilla humpsahtanut kevyesti viinipullollisen verran juomaa, jos laskee yhteen aperitiivin ja ruokajuomat. Silti olen tuskin ollut hiprakassa, kun pitkin monen monen tunnin aikana ruokailun ohessa nautiskellut juomat eivät nouse päähän.
Tämän joulun vietän Suomessa, enkä aio juoda ollenkaan, paitsi ehkä glögiä "aperitiivinä". Minusta viini ei oikein sovi suomalaisiin jouluruokiin, enkä tykkää esim. oluesta.
t: ranskansuomalainen
Olen koko vuoden odottanut, että SAAn ottaa jouluna
-2 lasia punaviiniä
-1.5 lasia hehkuviiniä
-1 lasin valkvoviiniä
-1 pullo siideriä
-1 lasi kuohuviiniä
-6cm konjakkia
-4 tummaa olutta
Vihdoin se joulu tulee. Olen koko vuoden laskenut, mitä saan jouluaattona vihdoin juoda.
Kyllä joulu on ihanaa aikaa kun kerrankin on lupa juoda alkoholia lasten näkösillä sivistyneesti ruoan kanssa ja maistelleen ihania juomia.,
Saatan juoda puoli lasia punaviiniä.
Yleensä meillä otetaan se lasi tai kaksi punaviinia kuten muissakin juhlissa vain lasi tai pari.
Voi tosin olla et meen autolla vanhemmilleni eli en juo.