Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen elämäntilanne teillä jotka ette pysty hankkimaan lapsille joululahjoja?

Vierailija
14.12.2012 |

Itse olen ollut toimeentuella tai samalla tulotasolla elävä yh ja aina on ollut lapsille lahjoja monta säkillistä, herkkuja joulupöytä täynnä, laatikoittain joulusuklaata jne. Oma äitini oli myös köyhä yksinhuoltaja ja suvussa näitä muitakin, mutta aina on ollut lahjoja, herkkuja jne.

Joten en ymmärrä näitä että ei yhtään euroa ole lahjoihin pistää. Kun se sossuraha tai mikä lie pitkin syksyä tulee, siitä ostetaan niitä lahjoja vähän kerrassaan ja aaton aaton lapsilisästä loput.

Olen ollut aina "köyhä", mutta maksan vaikka laskut myöhässä mielummin kuin annan lapsille muistot lapsuuden jouluista kun ei ollut varaa edes parin euron lahjaa hankkia. Sitä rahaa tulee kuitenkin jostain tuutista satoja euroja marras-joulukuussa pienituloisimmillakin, senkun marssii kauppaan ja ostaa niistä rahoista lahjat.

Ei ole tarkoitus kiusata ketään, mutta olen aina elänyt köyhänä samanlaisen suvun ja tuttavapiirin keskellä eikä kellään ole koskaan ollut tilannetta ettei yhtään lahjaa olisi varaa ostaa tai mitään jouluherkkuja ja ruokia hankkia. Vai onko se juuri sitä että kun tämä on lapsuudesta saakka ollut sitä normielämää niin rahaa osaa käyttää ja saa sen riittämään tarpeelliseen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme juuri ostelleet asioita ja ulkomailla käyneet joten säästöt käytetty. Itse äitiyslomalla. Eli tilanne yllätti pahemman kerran, ei ehditty/tajuta varautua. Nyt haettu rkokakuponkeja kirkolta ja saamme MLL:ltä jouluksilahkakortin. Eräs ystävällinen tuntematon ihminen lupasi lapsellemme 2 lahjaa eli jotain sentään saa.

Vierailija
2/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tärkeämpiä. eikä ehkä olisi taitoakaan tehdä joulua lapsille - ikävä kyllä lapsia on kuitenkin saatu tehtyä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä niille lapsille paketteja saa..Vaikka lidlistä iso tikkaripussi alle 2e ja anttilan alerekistä pusero 5e. Lisäksi siihen lähikaupasta tussipussi ja kilopaperi yht. 4e.

Ennakointia ja suunnittelua peliin vaan.

Vierailija
4/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessani lahjat oli juuri tyyliin tussit, piirustuslehtiö, pieni nukke, superpallo, suklaarasia, pussi kuorellisia pähkinöitä joita voi murskata(joita toivoin usein:)), Yves Rocherin minipulloja hajuvettä ym pientä jännää. En toivonut merkkileluja koska tiesin ettei niihin ole varaa eikä se haitannut.

Mua sieppaa jotenkin nämä jotka täällä kerjää kun ei ole varaa ostaa lapselle yhtä muutaman euron angry birds-juttua tai jotain muuta merkkituotetta. Kaikilla on. Kyllä minä sen tiedän koska itse ollut aina yhtä köyhä. Silti on lapsilla joulut, synttärit, läjä pääsiäismunia pääsiäisenä ja lukuisille kaverisynttäreillekin pääsevät useamman kerran vuodessa ja 10-20e arvoiset lahjat sinnekin viedään. Jokainen saa vähintään sen normin jotain 400e/aikuinen ja vajaa 300e/lapsi. Kyllä niillä nyt muutaman lahjan ostaa, etenkin jos aloittaa jo ajoissa eikä vasta viikko ennen joulua lahjojen hankkimisen.

ap

Ja kyllä niille lapsille paketteja saa..Vaikka lidlistä iso tikkaripussi alle 2e ja anttilan alerekistä pusero 5e. Lisäksi siihen lähikaupasta tussipussi ja kilopaperi yht. 4e.

Ennakointia ja suunnittelua peliin vaan.

Vierailija
5/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaantua ei pidä, kun on köyhä. Pienemmätkin lahjat ilahduttavat, eikä niitä säkkikaupalla tarvita. Myös kirpparilöytö voi olla lahja.

Vierailija
6/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kummastelen kyllä taloudenpitoa, jossa matkustetaan etelään ja sitten ei ole rahaa joululahjoihin. Vaikka jäisi yllättäen työttömäksi, ei kai sinne etelään kannata reissata jos ei ole vähän rahaa säästössä.

Vierailija
7/7 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joten en ymmärrä näitä että ei yhtään euroa ole lahjoihin pistää"

Et ilmeisesti ymmärrä että on monenlaisia elämäntilanteita? On myös sellaisia tilanteita että rahat on vähissä/ riittäää nippanappa välttämättömään/ kokonaan loppu, eikä yhteiskunnalta mitään tukea tipu? Sanoisin, että sossukierteessä olevalla on vielä helppoa! Mutta kun on ns toimeentuleva, ja tuleekin eteen monia yllättäviä asioita, jotka yksinkertaisesti vaan kuluttavat kaikki käytössä olevat varat- ilman että niitä mikään taho mitenkään huomioisi, niin eipä ihan jokapaikkaan rahat riitäkkään!

Meillä on moni joulu ollut erinäisistä syistä tuiukka. Meillä ei ole tukiverkkoja, eli lapset saavat lahjansa vain meiltä, osan lapsista onneksi kummit huomioi! Mutta ihan jokaisella lapsella ei huimioi, sääli sinänsä. Lapsia on kaikkiaan viisi, isolla ikähaarukalla.

Meillä on taloustilanteeseen vaikuttanut mm yllättävät kulut, tai tapahtumat joista niitä kuluja on tullut juuri joulun alla (esim laaja vesivahiko, jouduimme muuttamaan väliaikaistiloihin juuri joulun alla- vakuutus toki korvasi mutta vasta joulun jälkeen!), sairastelut, työttömyys (ja se aika mikä meni ennen ensimmäisen työttömyyskorvauksen maksua. osui juuri sopivasti vuodenvaihteeseen). On ollut tilanteita että nämä kaikki ovat kasautuneet, ja kyllä on ollut miettimistä MISTÄ se joulu rakennetaan! Leveästi emme elä, ainoat lainat on opinto- ja asuntolainat, nekään ei mitenkään suuret ja nyt on opintolainat jo maksettukin. Asuminen maksaa, sille ei voi mitään... Pärjäämme näin, emmekä tosiaan ole oikeutettuja mihinkään tukiin... Mutta kieltämättä tuo joulu on ylimääräinen menoerä, siitä huolimatta että aloitan esim lahjahanknnat jo kesällä. JA kun yllättäviä juttuja osuu juuri joulunalusaikaan, niin väkisinkin se vaukuttaa siihen miten sitä joulua vietetään!

Raha riittää TARPEELLISEEN, mutta onko tarpeellista ostaa kasapäin lahjoja jouluna? SItäkin sopii jokaisen miettiä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän