Auttakaahan! Työhaastattelu ensiviikolla! Mitä on hyvä ottaa huomioon?
Antakaas kullan arvoisia vinkkejä työhaastatteluun. Toimistotöitä menen tekemään. Kaksi alle 4 vuotiasta lasta kotona. Mitä puen päälle? Onko paha jos laittaa mustat suorathousut, harmaan villapaidan (v-aukkoinen) jonne alle laitan vaaleanpunavalkoritaisen kauluspaidan (näkyy siis kaulukset + ranteissa sitä vaaleanpunavalkoraitaista paitaa). Vaateostoksille ei kerkeä ja vaatekaappi 4 vuoden jälkeen näyttää aika ankealle, nämä vaatteet ovat suht uusia ja mielestä ihan fiksun näköiset, ei mikään jakkupuku mutta ehkä olisin ylipukeutunut jakkupukuun. Olen blondi joten vinkit ovat tervetulleita!?!?!? Työkokemusta on sekä oikea koulutus.
Kommentit (4)
heh, kuulin kahden teinipojan hakeneen aikoinaan kesätöitä. Toinen oli menomatkalla astunut koiranpaskaan, muttei ollut aikaa lähteä kenkiä vaihtamaan. Niinpä pojat olivat astelleet työhaastattelijan puheille kakille lemahtaen. Eivät saaneet töitä sillä kertaa... Mutta kuvailema asusi vaikutti hyvältä, onnea työnhakuun!
Mieti haastattelutilannetta myyntitilanteena. Ajattele, että nyt he ostavat sinut. Selvität hyvillä avoimilla kysymyksillä sen, mitä he haluavat työntekijältään. Sen jälkeen sinun on helppo vastata juuri heille tärkeisiin asioihin. Esität itsestäsi juuri ne parhaat puolet, joita he tuntuvat haluavan. Myymistä siis. Ole aidosti innostunut ja kiinnostunut ja muista todella kuunnella henkilöitä, jotka sinua haastattelevat. Tsemppiä!
Haastattelutilanteessa koita olla skarppina, mutta rentona (hyvä yhdistelmä...) Rauhallisena, mutta reippaana (sekin hyvä pari :-)Perheestä voit puhua arvostavasti, mutta tuoda esiin myös halusi sitoutua tekemään kodin ulkopuolista työtä. Kannattaa kuunnella kysymykset tarkkaavaisena ja vastata siihen, mitä kysytään.
Mulla on haastattelussa aina mukana lehtiö ja kynä. Ne on rennosti edessäni, ei mitenkään " kokousmaisesti" niin kuin ne olisivat tärkeintä koko jutussa. Itse haastattelun aikana ei tule rustailtua mitään, korkeintaan jotain lukuja tai päivämääriä, mutta lehtiöön oon usein kirjoittanut ylös jotain kysymyksiä, joihin haluan vastauksen. Usein siitä löytyy myös loppukysymys, kun haastattelija kuitenkin kysyy lopuksi, onko mitään kysyttävää. Silloin voi tietysti myös sanoa, että minulla oli lista asioita, mutta ne tulikin jo läpikäytyä. Ja aina voi tietty kysyä aikataulusta ja seuraavasta stepistä.
Niin kuin joku jo kirjoittikin: tärkeintä on että työ ja sinä matchaatte, ja että olet oma itsesi, joten siinä mielessä nämä neuvot ovat vain teoriaa.
Onnea haastatteluun!
Onnea työhaastatteluun. Nuku hyvin ja näytä reippaalta ja tasapainoiselta normaalilta ihmiseltä. Koulutus ja työkokemushan sulla oli ok, joten ei tarvi niitäkään jännittää. Onnea!