Oikomishoito!
mun 12-vuotiaalla tytöllä havaittiin purentavika, ja nyt on kohta taas aika jotta saadaan tietää, tarvitseeko oikomishoitoa aloittaa. Tyttö kovasti vastustaa ja sanoo, ettei halua. Voiko hän siis kieltäytyä hoidosta? Tyttöä myös kiinnostaa, sattuuko rautojen laittaminen. Minulla ei ole mitään hajua oikomishoidosta, joten omia/lasten kokemuksia tänne! Tytön takahampaat ovat siis vinossa kieltä kohti.
Kommentit (28)
Pakottaja vanhemmat ovat perseestä!
Älä kuuntele heitä.
Tiedän että joskus tarvitsee lapsen hyväksi jopa pakottaa hänet johonkin...
Mutta, JOS purentavika ei ole paha.. niin sitä ei välttämättä tarvitse hoitaa.. voi oieta ihan itsestääkin aikuisikään tullessa...
Näin mulle kävi. :) ei mitään inha hoitoja.
Natsi kun olen, niin kyllä minä pakottaisin 12-v. lapsen ottamaan raudat, jos hammaslääkäri niin terveydellisistä syistä suosittelisi. Luultavasti oikomishoito olisi tyttärellesi nyt vielä ilmaistakin ja jos siitä kieltäytyy ja esim. aikuisiällä tulee katumapäälle, niin mistä sen tietää, joutuuko itse maksamaan silloin kalliit oikomishoidot.
sen mä vaan haluisin tietää? oikomishoidossa käydään vähintään kerran kuussa. Kuka kantaa 12v:n kerran kuussa hammaslääkäriin tappelemaan? Jos jotain saadaan väkisin suuhun laitettua, niin lapsi voi repiä ne pois.
itsellä myös lapsi oikomishoidossa ja kerran olen 11v:n sinne kantanut. Se oli ihna hirveää meille molemmille. Kyllä me on nyt saatu hommaa hoidettua ja eteenpäin mutta väkisin siitä ei tule mitään.
pakottaminen ei oo se juttu, vaan motivoiminen! ennemmin palkkiota!
itsellä olleet raudat sekä ylhäällä että alhaalla ja yöraudat ym. Mielesätni oikomishoito ei satu. Hampaat on herkät kiristysten ja uusien kojeiden laittojen jälkeen.
hampaiden poisotto sattuu!! ja siitä jäänyt mulle hirveä kammo.
muottien teko on hirveää, koska tuntuu, että siihen mössöön tukehtuu ja meinaa paniikki tulla.
ja lisäksi mulla 4 vuoden oikomishoidon tulos kesti peräti puoli vuotta.
Nyt tiiän että tää tulee myöhässä, mutta jos joku pelokas tätä sattuuu katsomaan. Olen 13 vuotias tyttö, ja minun tapauksessani jos en rautoja olisi ottanut olisi edessä elämää ollut leikkaus. Minulla on ollut eturaudat yöraudat kitalakiraudat jne... Rautojen ottoa ei kannata pelätä! Itsekkin minä pelkäsin muottien ottoa, mutta eise sitten ollutkaan niin paha. Hampaat voivat aristaa ja kyllä Se vähän kiristää, tietenkin tämä voi olla yksilöllistä mutta eise kiristyksen tunne ole niiin kamalan paha, ja helpottaa kun ottaa särkylääkkeen. Tsemppiä kaikille ketkä sitä pelkää!:)
Nyt tiiän että tää tulee myöhässä, mutta jos joku pelokas tätä sattuuu katsomaan. Olen 13 vuotias tyttö, ja minun tapauksessani jos en rautoja olisi ottanut olisi edessä elämää ollut leikkaus. Minulla on ollut eturaudat yöraudat kitalakiraudat jne... Rautojen ottoa ei kannata pelätä! Itsekkin minä pelkäsin muottien ottoa, mutta eise sitten ollutkaan niin paha. Hampaat voivat aristaa ja kyllä Se vähän kiristää, tietenkin tämä voi olla yksilöllistä mutta eise kiristyksen tunne ole niiin kamalan paha, ja helpottaa kun ottaa särkylääkkeen. Tsemppiä kaikille ketkä sitä pelkää!:)
Oikominen kannattaa olen itsekkin 12.v tyttö ja menen oikojalle vaikka hammaslääkäri pelkoa on mutta oikojalla olo ei ole kivuliasta ei yhtään:) Sinne vain! Koska se ei tunnu tai satu, eka minuakin pelotti ja itkin mutta sitten sain tietää että se ei satu yhtään ja se kannattaa.. eli kivuton projekti:))
Moi! Olen 15.v tyttö ja olin oikojalla 7v ekan kerran ja itkin ja potkin kun en vain halunnut sinne kun tulin pois olin sillein mitää oliko se siinä kesto 15min ja ei sattunut ollenkaan ja olen aina ollut todella herkkä kaikelle kivulle niin ei tuntunut missään:) että kannattaa mennä oli aika vinot hampaat mutta sitten laitettiin raudat jotka ei nekään sattinut ja kaikki oli taas täydellistä.
Muistaakseni ku kävin jo hammas röntgenissä 6-vuotiaana (2012 tai 2013) mulle ei ollu silloin vielä tarvetta raudoille tai jotai... Muistan ku piti ottaa kaikki korvikset pois ja kaikkee ku menin sinne röntgeniin iskän kaa. Sit se röntgenin ottaja sano kaikki vitsei ja oli mukava. Sit pääsin röntgeniin uudestaan, kun olin joku 10-11 vuotta käytii siel ja se sama tyyppi otti ne röntgenet, mikä otti silloin aikasemmal kerralla ne. Sit se selitti jotain mun purennasta ja kertoi, ettei mulle todennäköisesti tule viisaudenhampaita, koska niiden juuret täytyisi kai näkyä jo tossa iässä. Sit ku kävin ennen oikomishoitoa oikomishoito suunnitelmassa, nii mulle sanottiin että ku oon joku 40-50 nii tulee tod näköisesti ongelmia purennan kanssa. Mulle laitetttii 11 vuotiaana kiinteät raudat. Sain kiinteät raudat pois 13 vuotiaana(tänä vuona). En ees tiiä tarkallee minkä takia ne raudat tuli mulle. Jonkun purentavirheen takia. Mulla oli siis kiinteät raudat sen kaks vuotta oli ylhäällä. Sit sain retentiolevyn, jota pitää pitää koko ajan, ainakin aluksi. Voin kertoa, että muottien otto oli mielestäni kivaa ne otettiin ekalla kerralla ja sitten, kun sain kiinteät raudat pois. Kun kahden vuoden aikana vaiheteen vaan kaaret rautoihin tai tehdään rautoihin muita pieniä muutoksia noin 6 viikon välein, niin on kiva, että välillä tehdään jotain spessumpaa:) oikomis hoidossa epämiellyttävää oli, kun aluksi laitettiin takahampaisiin kumilenkit, että sellaset metalli jutut mahti sinne. Ja sit se ei ollu kivaa ku raudat hiers alussa. Sit aluks huivi jäi niihin kiinni:D pyöräilin oikomishoitoon koulusta, ei ollu kaukana. Ne hammaslääkärit tai oikomis hoitajat jotka mua hoiti oli mukavia aina mulle, vaikka en oiskaa tehny kaikkee niiden ohjeiden mukaan. Lopuksi selitettiin mitä raudoissa muutettiin ja mitä se muutos tekee hampaille:) Tiesin siis aina mihin suuntaan minkäkin hammas liikkui:) Hammasrivini ei ollut ennen oikomishoito todellakaan rumat tai vinonnäköiset. Minulla oli todella, kaunis hammas rivistö ennen oikomista. Minulla on nytkin kauniit hampaat. Mutta raudat laitettiinkin minulle purentavian takia. Nyt pidän siis retentiolevyä. En tiedä saanko retentiokaarta. Minulle ei ole siitä mitään ikinä puhuttu. Sitten kun tämä hoito on kokonaan ohi jää varmasti haikea fiilis, kun olen tykännyt aina käydä oikojalla. Suosittelen lämpimästi oikomishoitoa:) Toivottavasti aikuisena etu hampaani eivät ahtaudu, kun olen kuullut, että joillekin on niin käynyt.
täytyy sanoa, etten ole ihan kartalla, kun en ollut lääkärissä tuolloin. Mutta maitohampaita on poistettu jo aiemmin, ja kaksi pysyvää, ja nyt on tulossa kirjallinen lupapyyntö poistaa 5 hammasta kuulemma.